Hva koster det?

Trenger man f.eks. en gravidpute etter hvert? Eller kan man finne egne løsninger?
Det kjennes som at det er så mye som markedsføres til gravide/baby/babytida som antagelig bare lurer oss inn i forbrukersamfunnhelvete hehe
Jeg brukte aldri det til første, savnet det heller aldri. Men vet at mange er helt avhengig av det.
Så sikkert greit å se an formen. Jeg slet aldri med bekken eller ryggen så jeg sov godt uansett :happy:
 
  • Liker
Reactions: Tex
Trenger man f.eks. en gravidpute etter hvert? Eller kan man finne egne løsninger?
Det kjennes som at det er så mye som markedsføres til gravide/baby/babytida som antagelig bare lurer oss inn i forbrukersamfunnhelvete hehe
Jeg har en bbhugme som er veldig god!:) jeg har brukt den masse! Men vil ikke si jeg var avhengig av den da jeg ikke slet med bekken o.l. Brukte den mye som ammepute
 
  • Liker
Reactions: Tex
Hva med de av dere som er glad i friluftsliv (ski, sykkel, fjell) - hva vil dere si er musts og kjekt å ha innen utstyr til det?
 
Trenger man f.eks. en gravidpute etter hvert? Eller kan man finne egne løsninger?
Det kjennes som at det er så mye som markedsføres til gravide/baby/babytida som antagelig bare lurer oss inn i forbrukersamfunnhelvete hehe
Behovet varierer nok fra person til person. Jeg hadde aldri behov for det. Brukte en vanlig hodepute under magen og mellom beina ved behov, funka gull!
 
Trenger man f.eks. en gravidpute etter hvert? Eller kan man finne egne løsninger?
Det kjennes som at det er så mye som markedsføres til gravide/baby/babytida som antagelig bare lurer oss inn i forbrukersamfunnhelvete hehe
Kjøpte i uke 16 ca sist og elsker den!! Har brukt den i sofaen mellom graviditetene. Den gjør seg veldig bra som pute med bord :hilarious:
 
  • Liker
Reactions: Tex
Hva med de av dere som er glad i friluftsliv (ski, sykkel, fjell) - hva vil dere si er musts og kjekt å ha innen utstyr til det?
Vi er mye på fjellet, men vi brukte kun vanlig vogn det første året. Gikk noen turer med bæremeis, men det trenger man jo ikke før de er ganske store. Brukte mye bæresele også forresten! Et tips som ikke er utstyr er vindfleece-dress fra polarn o pyret. Den brukte vi såååå mye!
 
Vi er mye på fjellet, men vi brukte kun vanlig vogn det første året. Gikk noen turer med bæremeis, men det trenger man jo ikke før de er ganske store. Brukte mye bæresele også forresten! Et tips som ikke er utstyr er vindfleece-dress fra polarn o pyret. Den brukte vi såååå mye!
Ah, tusen takk for tips!! :happy::happy:
 
Hva trengs til baby nr. 2? Tips?
Det lurer eg og på! Men har tenkt at vi må kjøpe en tripp trapp stol til (har newborn sete), lekegrind (nr1 blir 2år rundt termin, så tenker det kan være greit med en egen trygg plass for nr2), en type søskenvogn (litt usikker på om vi skal kjøpe en rimelig en, eller kjøpe emmaljunga twin understell).

Håper at klærne vil passa bra etter sesong da temin er i samme mnd som sist. Vi visste heller ikkje kjønnet sist, så alt av dei første klea og alle utekle er kjønnsnøytrale.

Med første kjøpte vi eller fikk alt nytt, med tanke på at de var første og at vi vil ha flere.
 
Hva trengs til baby nr. 2? Tips?
Det prøver jeg å finne ut av også… tror vi må ha ei trille eller søskenbrett (storesøster blir 3 den sommeren, og tipper det blir litt lenge å gå i for eksempelet Dyreparken… ellers må vi ha tripp trapp og new born sete (solgte det vi hadde sist). Og litt klær da termin er på våren denne gangen (og jeg tror vi får gutt) :hilarious: ellers tror jeg vi er Good?? Eller nei, vil ha et sjal også, og ny bæresele:angelic:
 
Sniker fra helt annen gruppe her, men svarer allikevel, helt enig i alle som sier at det spørs veldig og at brukt er gull :) Som mange nevner så er bilstol og madrass er tingene som anbefales å kjøpe nytt, ellers må man vurdere. Mange babyting brukes kort tid så mye er veldig pent brukt. Med første kjøpte vi vogn, bilstol, stellebord m/matte, (manuell) pumpe, babycall og bæresjal nytt før fødsel og kanskje et par klær, (+bleier og babyapotek osv, så klart), men det meste var kjøpt brukt og vi sparte godt på det. Spesielt klær så er klespakker fantastisk for å få grunngarderoben. Jeg gjorde research først og benyttet meg av tilbud for det vi kjøpte nytt
Trenger man f.eks. en gravidpute etter hvert? Eller kan man finne egne løsninger?
Det kjennes som at det er så mye som markedsføres til gravide/baby/babytida som antagelig bare lurer oss inn i forbrukersamfunnhelvete hehe
Gravidpute (BBhugme) synes jeg er helt herlig! Jeg var så glad jeg kjøpte den, bruker den nå som ammepute/støtte under armen når jeg ammer i senga, men er det nødvendig? Nja,tja jeg hadde nok greid meg med puter også, men det var helt klart et godt kjøp for min del. Mye som markedsføres er nok unødvendig, men det nytter å spille på vår frykt og ønske om å gi det beste til barna. I tillegg er det mange løsninger og ting som kanskje fungerer for enkelte barn, men ikke alle, man vet ikke alltid hva som kommer til å slå an for barnet så kan lett bli noen bomkjøp, men mye kan også selges videre på bruktmarkedet om man ikke får bruk for det.
 
Dette blir nr2, som får bursdag 2 dager før storesøster (som da blir 2år) hvis termin ikke flyttes mer enn ei uke (pk på begge), så får gjenbrukt mye klær håper vi (må kjøpe litt klær hvis det blir gutt, har for mye rosa/blomstrete). Kjøpte det meste av klær av ei venninne med 2 vår-/sommerjenter som var større enn jenta mi så ting passet for det meste sesongvis... Mye strikkeklær som skulle vært for stort, men her i Trøndelag kan det være fint med heldress og langermet på sommeren også :hilarious:
Må kjøpe en IKEA Antilop-stol, så jeg kan ta den gamle tripptrappen på hytta hjem. Og så tenker jeg søskenbrett og toddler-bæresele istedet for ny vogn (har sovevogn i barnehage, og tenker å kjøpe babystol som passer på babyjoggern).
Må vel ha en ny stellematte (evt ta stellematta til svigermor, som nesten aldri blir brukt...) , og da skal jeg trekke den om med regntøystoff.
Så får vi se hva vi trenger etter hvert...
 
Strikkaklær får vi heldigvis arve mye av. Klær og noe utstyr tror jeg også vi kommer til å få en del av, så jeg aner egentlig ikle hvor på lista jeg skal begynne.. blir vel vogn først kanskje!
 
Vi kjøpte alt nytt til nr 1 og pusset opp barnerom. Brukte rundt 70 000 på utstyr og oppussing. Kjøpte da dyre møbler og vogn.
 
Takk, takk! :) Er det noe spesielt dere anbefaler å kjøpe - og ikke kjøpe - brukt?
Førstegangsmamma her og. Jeg har tenkt dette: Ville ikke kjøpt bilstol brukt, fordi du ikke vet hvordan den har blitt behandla og om den er trygg å bruke. Ville også kjøpt ny madrass.

Ville vært nøyere enn meg om jeg kjøpte ammepute/gravidpute brukt. Ville i så fall lukta på den først. Kjøpte det brukt nå nettopp, har vaska den to ganger på 30 grader og lagt den i eddik. Lukter fremdeles surt (ikke av eddiken, men av melk). :depressed: Men du kan jo prøve å bruke en ekstra dyne/vanlig pute før du kjøper?

Ellers tenker jeg at det meste av klær og leker kan kjøpes brukt.

Har noen av dere vurdert/brukt tøybleier?

Pengesnakk har både en utstyrsliste på bloggen og en del på podcasten, jeg har sett en del der.
 
Førstegangsmamma her og. Jeg har tenkt dette: Ville ikke kjøpt bilstol brukt, fordi du ikke vet hvordan den har blitt behandla og om den er trygg å bruke. Ville også kjøpt ny madrass.

Ville vært nøyere enn meg om jeg kjøpte ammepute/gravidpute brukt. Ville i så fall lukta på den først. Kjøpte det brukt nå nettopp, har vaska den to ganger på 30 grader og lagt den i eddik. Lukter fremdeles surt (ikke av eddiken, men av melk). :depressed: Men du kan jo prøve å bruke en ekstra dyne/vanlig pute før du kjøper?

Ellers tenker jeg at det meste av klær og leker kan kjøpes brukt.

Har noen av dere vurdert/brukt tøybleier?

Pengesnakk har både en utstyrsliste på bloggen og en del på podcasten, jeg har sett en del der.

Har 6 barn fra før og brukte tøybleier til 2 av de ♥️
 
Man trenger ikke bruke fryktelig mange tusen på første babyen. Vi handlet møbler billig på ikea (sprinkelseng og stellebord var det eneste vi trengte i første omgsng), vi kjøpte en ganske billig vognpakke på jollyroom (3400 for vogn med ligge- og sittedel, med bilstoladapter og bilspeil), ønsket oss ammepute, gavekort på klesbutikker og babybanden til jul og bursdager. Bilstol var vi heldige og fikk låne av et familiemedlem, men jeg har sett samme type til ca 1000kr ny også.

Så jeg synes ikke det gikk så mange kroner til forberedelsen på baby ihvertfall :)
 
Back
Topp