Hva kan vi ikke spise?

Jordmora mi sa eg trygt kunne eta spekemat så lenge da hadde låge fryst øve natta! Så eg har gjort da med alle mine fire tidligare barn, spurte til og med litt ekstra med fjerdemann Sia ting fort endre seg.. Men fekk samme svar ... Så eg har porsjonert opp litt spekemat som ligg i frysen til feks graut, på taco lefse osv,...
Men man må vel steke den for å fjerne både listeria og toxoplasmose?
 
Men man må vel steke den for å fjerne både listeria og toxoplasmose?
Toxoplasma fjernes ved frysing, men for å bli kvitt listeria må det stekes. Ikke alle jordmødre og leger som har oversikten, så det greit å dobbeltsjekke svarene man får.
 
Hører på legen min, så jeg spiser alt. Bortsett fra blåmyggost, blåskjell og en type fisk, var det sverdfisk eller bleifrab elelr noe sånn. Og alkohol selvfølgelig.

Er mange som holder seg unne myke oster, men skal vist være trygt om du varmer de over 70 g eller noe slikt. Jeg spiser uten varme.

Hva du vil spise eller ikke er opp til hver enkel :)
 
Finnes mange lister, blant annet på bv eller matportalen. Skummet gjennom i går. :)
Eneste jeg er litt usikker på, er dette med fetaost. Jeg ELSKER fetaost, men er litt forskjellige meninger om det er trygt eller ei. Så skal prøve å holde meg vekke. Men drømte om fetaost senest i natt, haha. :p

Hvis det er pasteurisert skal det være trygt
 
Jeg leste meg opp om dette, og fant at de fleste til Apetina som er i lake, er laget av pasteurisert kumelk. Da skal det være trygt! :) Det er bare å lese på ingrediensene før man spiser.
Altså, ca alle mykoster er pasteuriserte, men er absolutt ikke anbefalt for det om. Skal man absolutt ha fetaost, må det være fra apetina, helt nyåpnet. :)
 
Jeg synes det er litt rart å velge å stole på råd som man vet er feil, bare fordi de kommer fra en lege. Myndighetene bruker nyeste forskning og samarbeider med fagfolk om å lage retningslinjer, og så er helsepersonell forplikta til å holde seg oppdatert på, og formidle, retningslinjene. Ikke alle leger eller jordmødre gjør det, og det er synd - og kan i verste føre til fosterdød. Vet om ei som mista barnet i magen pga listeria i kjøttpålegg, det er jo bare utrolig tragisk unødvendig.

De rådene som faktisk gjelder er lette å finne (matportalen, info-brosjyrer til gravide). For å drepe toxoplasma må man gjennomsteke eller -koke, eller fryse ved -18grader i flere døgn. Listeria overlever frysing, der er det gjennomsteking eller -koking som må til.

Anbefalingene er ganske strenge, og sannsynligheten for å bli dårlig av f.eks salami er lav - men så er konsekvensene så alvorlige hvis det først har skjedd. Det er bra å ikke bli hysterisk og redd for alt, men det er farligere å spre råd som er feil. Det er fritt valg for oss alle, alle kan selv velge om de synes risikoen er for lav til at de ønsker å bry seg om den - men smart å tenke seg om to ganger før man anbefaler noe som går i mot myndighetenes og fagfolks råd. At enkelte leger og jordmødre er dårlig opplyst eller eventuelt gir blaffen med vilje er utrolig dumt, synes jeg.
 
Jeg synes det er litt rart å velge å stole på råd som man vet er feil, bare fordi de kommer fra en lege. Myndighetene bruker nyeste forskning og samarbeider med fagfolk om å lage retningslinjer, og så er helsepersonell forplikta til å holde seg oppdatert på, og formidle, retningslinjene. Ikke alle leger eller jordmødre gjør det, og det er synd - og kan i verste føre til fosterdød. Vet om ei som mista barnet i magen pga listeria i kjøttpålegg, det er jo bare utrolig tragisk unødvendig.

De rådene som faktisk gjelder er lette å finne (matportalen, info-brosjyrer til gravide). For å drepe toxoplasma må man gjennomsteke eller -koke, eller fryse ved -18grader i flere døgn. Listeria overlever frysing, der er det gjennomsteking eller -koking som må til.

Anbefalingene er ganske strenge, og sannsynligheten for å bli dårlig av f.eks salami er lav - men så er konsekvensene så alvorlige hvis det først har skjedd. Det er bra å ikke bli hysterisk og redd for alt, men det er farligere å spre råd som er feil. Det er fritt valg for oss alle, alle kan selv velge om de synes risikoen er for lav til at de ønsker å bry seg om den - men smart å tenke seg om to ganger før man anbefaler noe som går i mot myndighetenes og fagfolks råd. At enkelte leger og jordmødre er dårlig opplyst eller eventuelt gir blaffen med vilje er utrolig dumt, synes jeg.
Veldig enig i dette. Når det finnes klare oversikter over hav man ikke skal spise, så forstår jeg ikke at man heller velger å stole på en enkelt persons råd. Det er ikke så vanskelig å unngå disse matvarene for en periode, når man vet hva risikoen kan være. Man velger så klart hva man gjør selv. Men ikke råd andre til å gjøre ting som kan skade fosteret.
 
Back
Topp