Hva kan vi ikke spise?

Finnes mange lister, blant annet på bv eller matportalen. Skummet gjennom i går. :)
Eneste jeg er litt usikker på, er dette med fetaost. Jeg ELSKER fetaost, men er litt forskjellige meninger om det er trygt eller ei. Så skal prøve å holde meg vekke. Men drømte om fetaost senest i natt, haha. :p
 
Finnes mange lister, blant annet på bv eller matportalen. Skummet gjennom i går. :)
Eneste jeg er litt usikker på, er dette med fetaost. Jeg ELSKER fetaost, men er litt forskjellige meninger om det er trygt eller ei. Så skal prøve å holde meg vekke. Men drømte om fetaost senest i natt, haha. :p
Ja vet det ligger på nette men tenkte om det var laget en her innpå på februar siden også;)

Mmmm ja feta ost er digg ;)
 
Finnes mange lister, blant annet på bv eller matportalen. Skummet gjennom i går. :)
Eneste jeg er litt usikker på, er dette med fetaost. Jeg ELSKER fetaost, men er litt forskjellige meninger om det er trygt eller ei. Så skal prøve å holde meg vekke. Men drømte om fetaost senest i natt, haha. :p
Jeg leste meg opp om dette, og fant at de fleste til Apetina som er i lake, er laget av pasteurisert kumelk. Da skal det være trygt! :) Det er bare å lese på ingrediensene før man spiser.
 
Apetina sine fetaoster i lake har jeg spist i alle mine sv.skap, da de er laget av pasteurisert melk:)
Ellers holder jeg meg borte fra spekeskinke, andre myk oster og rå fisk. Ellers spiser jeg som før;)
 
Hmm, kanskje jeg skal våge meg på fetaostene på glass da? Hvis de er ferskt åpnet? Hadde virkelig vært skjønt, hadde slitt hardt med å holde meg unna! :/
 
Spekeskinke kan dere trygt spise, men da må dere legge den i frysen først. Putt pakka i fryseren i minimum 3 timer - ta den ut og putt den i kjøla når den er tint er den fullt spisbar :)

Men kremoster stusser jeg litt over - skal jeg ikke kunne spise vanlige krydderost fra Tine? - i så fall hvorfor ikke?
Spiste dette senest her om dagen med kjeks :/
 
Spekeskinke kan dere trygt spise, men da må dere legge den i frysen først. Putt pakka i fryseren i minimum 3 timer - ta den ut og putt den i kjøla når den er tint er den fullt spisbar :)

Men kremoster stusser jeg litt over - skal jeg ikke kunne spise vanlige krydderost fra Tine? - i så fall hvorfor ikke?
Spiste dette senest her om dagen med kjeks :/

Man blir ikke kvitt de eventuelle listeriabakteriene ved frysing av spekeskinke, bare toxoplasmose..

Sjekket nettsidene til tine og krydderosten er laget med pasteurisert melk så da skulle vel den være trygg?!
 
Spekeskinke kan dere trygt spise, men da må dere legge den i frysen først. Putt pakka i fryseren i minimum 3 timer - ta den ut og putt den i kjøla når den er tint er den fullt spisbar :)

Men kremoster stusser jeg litt over - skal jeg ikke kunne spise vanlige krydderost fra Tine? - i så fall hvorfor ikke?
Spiste dette senest her om dagen med kjeks :/
Å bare fryse spekeskinke, gjør ikke at den blir trygg å spise, det dreper ikke alle de farlige bakteriene.
Men derimot kan man spise den, hvis den blir stekt. Spiste det masse på pizza sist (selv om det smaker helt annerledes stekt).
 
Nei hjelp - slutt å tull a!! Det stod på en slik side med info om hva gravide kan og ikke kan spise!!!
Å jeg trudde jo på det jeg!! - eeek!!
 
Spekeskinke må stekes ja.

Og rå fisk kan vi vel spise? Bare ikke stor ørret, gjedde, tunfisk og noen andre unntak.
 
Man kan spise kremoster og smøreost av alle typer, men IKKE brie og muggost. De er pasteuriserte, men listeria-bakterien trives i de fordi de er myke. Men er svært sjelden man finner listeria i denne type ost, men det kan forekomme.
 
Spekeskinke må stekes ja.

Og rå fisk kan vi vel spise? Bare ikke stor ørret, gjedde, tunfisk og noen andre unntak.

Ja, det stemmer. Og heller ikke hai og andre store sjødyr - som hval. Men sannsynligheten for at vi sitter noen her inne som har hai som favorittmat er vel heller minimal xsmile8
 
Hva med brie på tube? Den nye greia til Kavli? For den er typ den beste osten i hele verden!
 
Hva med brie på tube? Den nye greia til Kavli? For den er typ den beste osten i hele verden!
Dette lurer jeg også på. Men det står at alle smelteoster og smøreoster er trygge, og brie på tube er jo begge deler. Så da går jeg egentlig ut fra det. Jeg spiste et lite knekkebrød med slik ost for noen dager siden - men det blir nok med det - syntes ikke den var god.
 
Dette lurer jeg også på. Men det står at alle smelteoster og smøreoster er trygge, og brie på tube er jo begge deler. Så da går jeg egentlig ut fra det. Jeg spiste et lite knekkebrød med slik ost for noen dager siden - men det blir nok med det - syntes ikke den var god.
Eneste osten jeg liker ;)

Er litt sær på det så jeg spiser for eksempel ikke hvitost eller kremost eller brunost :)
 
Jordmora mi sa eg trygt kunne eta spekemat så lenge da hadde låge fryst øve natta! Så eg har gjort da med alle mine fire tidligare barn, spurte til og med litt ekstra med fjerdemann Sia ting fort endre seg.. Men fekk samme svar ... Så eg har porsjonert opp litt spekemat som ligg i frysen til feks graut, på taco lefse osv,...
 
Back
Topp