Hva kan pappaen bidra med i gjengen?

Fru.A

Andre møte med forumet
Hei,

jeg går hjemme i mammapermisjon, datteren vår er 4,5 mnd gammel. Er det fler der ute som føler de tar og har for mye ansvar for den lille? Pappaen ønsker å kunne hjelpe til mer, men det er ikke så lett når hu lille roer seg best ned hos mor. Jeg ammer, å det er veldig fint, men samtidig gjør det slik at pappaen får være mer "fri" å jeg blir mer låst. Altså jeg vet det er slik å bli foreldre at livet blir snudd opp ned, å det er greit, men gleder meg til at babyen kan spise mer fast føde slik at arbeidet blir mer likestilt, så jeg kan få et pust i bakken. Jeg er den i forholdet som takler våkennetter og skriking best, mannen må absolutt få sove ordentlig ellers fungerer han ikke dagen etter, han blir rett og slett helt dårlig. Nå har vi begge fulltidsjobb, jeg hjemme med baby og han ute i arbeid, så det er vel egentlig rettferdig, men likevel ønsker jeg at vi skal fordele arbeidet om babyen bedre.. Har dere noen erfaringer, noen gode råd til hva som fungerer? Pappaen her skifter bleier og går tur noen ganger, men det skulle sikkert skjedd oftere så jeg merket at det skjedde. Jeg gjør det meste av husarbeid pluss baby. Vi må jo ikke glemme kjærligheten oss imellom oppi alt dette. Jeg lar mannen gå på kino og spille fotball med kameratene som han ser svært sjeldent, det setter han veldig pris på, å jeg er med venninner på dagen, så det er jo fert det også... Men vi trenger en ordning, en ordning der jeg føler mannen min er mannen i huset og ikke et barn som jeg er mor til. Jeg trenger noen gode eksempler, tips og råd her :D
 
Det er litt vanskelig med de som er helt små,og det blir bedre. Hos oss er det sånn at den som har vært på jobb hele dagen tar seg av baby til og med legging. I det tidsrommet tar dem andre noe husarbeid og slikt, eller at vi alle bare er sammen. Men mating, legging, bleier tar den som har vært borte hele dagen. Det ene er at det ikke alltid oppfattes som jobb men lystbetont for den som har vært på jobb, det andre er at når man har vært borte hele dagen må nesten de siste timene brukes på babyen.

Jeg tror når det gjelder arbeidsfordeling at ingen av dere må tenke at dere har fri før begge kan sette seg ned sammen og ha kveld. Det er jo ikke rett at mannen kommer hjem fra jobb, tar baby hele kvelden og husarbeid med,og du har "fri". Det er heller ikke rett at han kommer hjem fra jobb,sover på sofa og slapper av med TV mens du tar alt med baby også da, for å sette ting på spissen. Ingen har fri før begge har fri bør nok være hovedregel, samtidig som begge trenger pusterom og litt fri noen kvelder.
 
Det er litt vanskelig med de som er helt små,og det blir bedre. Hos oss er det sånn at den som har vært på jobb hele dagen tar seg av baby til og med legging. I det tidsrommet tar dem andre noe husarbeid og slikt, eller at vi alle bare er sammen. Men mating, legging, bleier tar den som har vært borte hele dagen. Det ene er at det ikke alltid oppfattes som jobb men lystbetont for den som har vært på jobb, det andre er at når man har vært borte hele dagen må nesten de siste timene brukes på babyen.

Jeg tror når det gjelder arbeidsfordeling at ingen av dere må tenke at dere har fri før begge kan sette seg ned sammen og ha kveld. Det er jo ikke rett at mannen kommer hjem fra jobb, tar baby hele kvelden og husarbeid med,og du har "fri". Det er heller ikke rett at han kommer hjem fra jobb,sover på sofa og slapper av med TV mens du tar alt med baby også da, for å sette ting på spissen. Ingen har fri før begge har fri bør nok være hovedregel, samtidig som begge trenger pusterom og litt fri noen kvelder.

Veldig mange gode poeng der altså. Tusen takk!
 
Du kan prøve å la babyen være mer hos far når babyen er mett, og gå deg en tur. Babyen må få bli vant til far også. Eneste jeg kan tenke på. Venter min første denne mnd selv. :)

Ja, det tror jeg er lurt :) Så spennende, masse lykke til! :love2
 
Baby tiden er unntakstilstand for begge. Virker som din slipper unna litt. Mannen har aldri kunne reist ut når jeg var våken hele natten fordi han skulle på jobb. Han måtte få komme hjem fra jobb og hjelpe til med husarbeid. Når barna har blitt større så har ting blitt litt mer annerledes. Nå er barna her 6 og 3.5 år gamle. Mannen har vel vært ute med venner når det passer en periode nå. Men det blir litt vanskeligere når nr 3 kommer. Ja jeg gjør da alt med baby men forventer da at han gjør mye annet. Mannen rydder, handler, lager middag, vasker osv på samme måte som alle andre. Han er den som lager mest middag her mens jeg er den eneste som vasker klær. Resten tar vi etterhvert som det må gjøres.
 
Du må la far få prøve seg, få prøve å roe den lille og gjerne legge hen og du ikke ammer i søvn. I tillegg kan han jo ordne bleieskift, gå på trilletur og gi kveldsbad.
Den lille vil ikke roe seg hos far før de får anledning til å forsøke. Hvordan begynte barnet å roe seg hos deg? Noen ganger kanskje bare grunnet pupp, lukt av melk og mamma, men mye sannsynlig også fordi du har vært der når baby har vært urolig og funnet hvordan du kan roe henne.
Husk at far og mor ikke nødvendigvis roe på samme måte, og bæretøy kan være særlig fint for pappaen som ikke har puppen.
Jeg lot min få legge mini, uten at jeg var i rommet og jeg prøvde ikke å blande meg før jeg fikk beskjed om det, selv om det var litt gråt. Noen ganger klarte han å legge, andre ganger måtte puppen frem helt på slutten. Far hadde likevel lagt godt grunnlag for å roe ned. Og noen ganger var det motsatt, jeg hadde holdt på i 30 min også byttet jeg med far og vips så sov ungen 3 min senere :p
Men å la han slippe til, prøve og feile er det eneste som gir forutsetning for at han kan skape sittet eget bånd med barnet og trygge og roe det selv :)
 
Det er IKKE rettferdig at du gjør alt med baby og husarbeid. Du er på jobb på dagen og natta og har dobbel arbeidsmengde med husarbeidet.
Det er grei fordeling: når han er hjemme tar 1 baby og 1 husarbeid. På dagtid er han på sin jobb og du på jobb med babyen og trenger ikke stresse for at det skal se helt perfekt ut når han kommer hjem. Det husarbeidet kan gjøres når han kommer hjem og enten tar over baby eller husarbeid.
Livet med en baby dreier seg det første året om mindre tid til egenaktiviteter, egentid, fritidsinteresser, parforhold og å slappe av. Med den i stillingen blir det ekstr positivt og fint å få tid til seg selv og noe man synes er gøy, fremfor at man er misfornøyd med at livet er så mye mer innskrenket enn før - for det er det jo :) ❤️
 
Når mine var små tok far seg av det meste av husarbeidet. Han tok også alle bleieskift når han var hjemme + tok babyen med på trilletur e,l for å avlaste meg. Min erfaring er at far kan gjøre alt utenom amming bare han får slippe til.
 
Back
Topp