Hva kan man spise mens man ammer?

Kjempe snodig! Ja der sier du noe, mini var løs i magen rundt første tann. Og knall rød i kinna :P
Mamma jobber i barnehage, og hun ser stadig vekk at unger blir dårlig ved tannfrembrudd. Men ifølge tannlegene så skjer det ikke ^^

Er selv skikkelig kaffekjerring og drakk minst 8 kopper kaffe om dagen før jeg ble gravid! Men tvert jeg ble gravid så taklet jeg ikke kaffe i hele tatt (reduserte til anbefalt mengde fra befruktning, hadde IVF). Men håper jo jeg begynner å like kaffe igjen når frøkna er ute :) me da er det greit å vite HVOR mye jeg kan drikke ;)
Se matportalen, men mener det er 200 mg koffein. Jeg drikker 2 kaffe latte om dagen. Det er innenfor maksgrensa. Da kan jeg ikke ta en cola senere. Gode vaner å ta med seg fra svangerskapet over til ammingen da. :) Er veldig glad i kaffe jeg også. ;)

Ja altså som gravid så drikker jeg ikke kaffe av den enkle grunn at jeg ikke liker, og fordi at det IKKE gikk bra da gutten min var i magen. Da drakk jeg en kveld en halvliter cola (innenfor maxgrensen) - og gutten reagerte veldig på det. Sparket og slo konstant i 12 timer slik at jeg ikke fikk sove og hadde store ubehag. Er selv veldig sensitiv på cola og andre koffeinholdige drikker (ikke kaffe) så var nok kombinasjonen koffein og sukker. Men den erfaringen vil jeg ikke ha denne gangen, derfor holder jeg meg glatt unna koffein i graviditeten ;)

Kan spise og drikke alt (ikke alkohol, må vente i 2-3t før amming).

Er selv skikkelig kaffekjerring og drakk minst 8 kopper kaffe om dagen før jeg ble gravid! Men tvert jeg ble gravid så taklet jeg ikke kaffe i hele tatt (reduserte til anbefalt mengde fra befruktning, hadde IVF). Men håper jo jeg begynner å like kaffe igjen når frøkna er ute :) me da er det greit å vite HVOR mye jeg kan drikke ;)
Jeg forholdt meg til de anbefalingene som gjaldt ds jeg var gravid (to kopper om dagen), men helsesøster mente at det ikke var så nøye. Nå hender det jeg drikker tre, og iblant blir det en cola og. Men selvsagt, merker jeg noe på lillegutt så kutter jeg ned igjen.

Må vel bare prøves. Med nr en kunne jeg kun leve på vann og knekkebrød. Hu tålte ingenting.
Mens nr to tålte det meste. Men holdt meg automatisk unna løk, kål og brus. Sånn i tilfelle.

Jeg sluttet med kaffe fordi lille virket så urolig og sov lite på dagtid. Syns han har sovet bedre ukene etter jeg sluttet.

Fikk erfare at jordbær er lite kult! Det visste jeg fra før, men glemte meg helt av og spiste pannekaker med jordbærsyltetøy. Nå har mini utslett på rompa og griner en del :/ noen reagerer ikke på det, men hadde holdt meg unna!

Koffein bør vel holdes på samme nivå som under graviditeten. Ellers hadde jeg ingen restriksjoner på mat. Der må du bare prøve deg fram. :)

Nei, koffein kan drikkes ved amming!! :) Jeg elsker min kaffe, men holdt meg til to kopper da jeg var gravid. Fikk beskjed om at så lenge baby ikke reagerte, kunne jeg "hive innpå" igjen når h*n var født ;)

Uansett, det finnes ingen fasit for hva man ikke kan spise. Med begge mine kunne jeg spise hva som helst, kål, løk, krydder, drikke kullsyre, kaffe og alt.. Andre kan ikke spise tacokrydder eller jordbær en gang :(

Nei, koffein kan drikkes ved amming!! :) Jeg elsker min kaffe, men holdt meg til to kopper da jeg var gravid. Fikk beskjed om at så lenge baby ikke reagerte, kunne jeg "hive innpå" igjen når h*n var født ;)

Uansett, det finnes ingen fasit for hva man ikke kan spise. Med begge mine kunne jeg spise hva som helst, kål, løk, krydder, drikke kullsyre, kaffe og alt.. Andre kan ikke spise tacokrydder eller jordbær en gang :(
Det fikk du beskjed om. Jeg fikk beskjed om det jeg skrev. :p Jaja, da er det best å finne ut av det selv. ;)

Dette sier matportalen om koffeinholdig drikke:
"
Hva bør ammende være forsiktig med?
KAFFE, TE OG COLA
Opptaket av jern hemmes av kaffe og svart te. Drikk derfor dette mellom måltidene, eller erstatt det med fruktte eller en C-vitamindrikk.

Et høyt inntak av koffein fra kaffe, te, cola eller andre koffeinholdige drikker i ammeperioden kan gjøre barnet irritabelt og gi det søvnforstyrrelser hos barnet. Inntaket av koffeinholdige drikker bør derfor begrenses.

Et høy inntak av ammete kan være uheldig for banet, så ikke drikk mer enn 1-2 kopper om dagen."

Man kan spise å drikke det meste mens man ammer, men skulle man se at barnet får mye vondt i magen eller utslett, så må man selvfølgelig se om noen av matvarene eller drikken er årsaken :)

Minsten her reagerte ikke på noe av det jeg spiste. Ikke at jeg spiste så himla mye kål da:p

Man må nesten prøve seg frem. Her fant vi ut at hun ikke tålte kumelk. Men det tok litt tid før vi skjønte det.

Back
Topp