Hva kan dette være?

Venternr5

Blir kjent med forumet
Hei.
Sist kontroll hos jordmor viste et symfysemål som var over streken, og det ytterste skraverte feltet..
Har fire barn fra før, og alle disse har vert under 3500 gr.

Men hva vil dette symfysemålet si da? Stor baby? For mye fostervann? Det skal sies at jeg synes magen er stor.... :sorry:
 
Nå vet jeg ikke hva SF målet mitt er (skal spørre gyn ved neste kontroll) , men får kommentarer om at magen er stor mtp hvor langt jeg er på vei. I uke 22 var baby estimert til 550 g, men hun sa det var innenfor normalen så... Har to gutter som veide 3325 og 3650 g ved fødsel. Kanskje det blir større baby nå!?
 
Ikke unormalt at livmoren vokser raskere jo flere svangerskap man har hatt. Om den fortsetter over normalområdet nærmere termin kan det være aktuelt med en ultralyd for å estimere størrelse på baby og fostevannsmengde.
 
Fikk svar på glukosebelastningstesten idag, har svangerskapsdiabetes.... Så legen mente det kunne være forklaringen. Har time hos han idag, og skal få råd om kost osv... Har cøliaki i tillegg så dette blir artig. Føler meg egentlig bare veldig på bånn nå.. Noen andre som har/har hatt svangerskapsdiabetes? Hvordan var det? Hva vil det si for fødsel og for babyen?
 
Fikk svar på glukosebelastningstesten idag, har svangerskapsdiabetes.... Så legen mente det kunne være forklaringen. Har time hos han idag, og skal få råd om kost osv... Har cøliaki i tillegg så dette blir artig. Føler meg egentlig bare veldig på bånn nå.. Noen andre som har/har hatt svangerskapsdiabetes? Hvordan var det? Hva vil det si for fødsel og for babyen?

Uff.. da er det mye å ta hensyn til i kosten viktig at du tar tilskudd nå hvis du ikke klarer å dekke behovene ernæringsmessig. Har hørt at barnet kan bli veldig stort og at de følger med på størrelsen. Har ikke hatt svangerskaps diabetes før men vil anbefale deg og spise smartkarbo så blodsukkeret forblir stabilt. Glutenfritt brød er veldig stivelsesrikt og skyter fart på blodsukkeret på null komma niks. Skal du spise karbohydratrikt anbefaler jeg at du legger til godt sunt fett og nok proteiner slik at blodsukkertoppen avtar. Antar du kanskje spiser glutenfrie havregryn, eller baker glutenfritt selv? Da kan du styre mengden og holde blodsukkeret i sjakk. Anbefaler også kraft. Som inneholder begge deler. Både fett og proteiner (komplett aminosyreprofil) kraft kjøper du på rema 1000 i kjøledisken :) koster 30kr og er supert under graviditet for å styrke tarmfloraen og immunforsvar. Ha det i supper lapskaus taco sauser etc :) kraft er ikke det samme som buljong. Vil også legge til at mange får økt sukkerbelastning av melkesukker men det sa de kanskje :) håper det løser seg for deg og at det ikke blir vanskelig og finne gode ting og spise <3 hilsen mor som har nettopp vært gjennom 2 år med prøving med 3 åringen :)
 
Fikk svar på glukosebelastningstesten idag, har svangerskapsdiabetes.... Så legen mente det kunne være forklaringen. Har time hos han idag, og skal få råd om kost osv... Har cøliaki i tillegg så dette blir artig. Føler meg egentlig bare veldig på bånn nå.. Noen andre som har/har hatt svangerskapsdiabetes? Hvordan var det? Hva vil det si for fødsel og for babyen?
Jeg hadde sv.diabetes sist. Fikk vekstestimering i uke 36 og kunne ikke gå så og så lenge på overtid. Ble til slutt satt igang pga preklampsi men alikevel. Kostholdsregulert, og målte blodsukker og hyppige kontroller. Gikk helt fint det. Skal sies at ingen andre kriterier møtte jeg. Kun at fastende var 5,3 (skulle vært 5,2 maks) så ble ikke behandlet som sv.diabetes pasient iløa fødselen så lenge det ikke var insulinregulert.

Husker jeg følte meg som en skuffelse og syntes det var flaut. Men nå sitter jeg i det. Det er bare å gjøre det beste ut av hva slags kort man får utdelt og alt med måte tenker jeg... Lykke til ☆
 
Jeg har også fått påvist SV.Dia.
Må måle blodsukkeret 3 ganger om dagen, og har kun Kostholdsregulert hittil (3 uker siden påvist.)
Klare rmeg fint så lenge jeg ikke spiser noe sukker :happy:
Spiser mye av det jeg vanligvis spiser allikevel, men sukkerfritt.

Syns det var kjipt i starten selv, men det går fint :happy:

Blir hyppige legebesøk og ultralyder med Vekstestimering.
 
Back
Topp