Hva kan deres barn?

LilleUllsokk

Forumet er livet
Septembermødre <3
Desemberlykke 2018
Januarlykke 2019
Dere som har barn på ca 20 mnd (eller husker tilbake). Hva kan barna? Går de i barnehage eller ikke?

Min går ikke i barnehage, men starter i august. Er redd han ligger etter, da de andre i gruppen hans på samme alder startet i fjor høst :(

Han ligger ikke etter fordi du har hatt han lenger hjemme, det må du bare legge fra deg:)
Og når de er 1,5 år så er variasjonene så store, så det er sikkert mange barn som kan mer enn gutten din og så er det ting gutten din kan som mange andre ikke kan ennå.

Min yngste er hvert øyeblikk 18 mnd og har akkurat begynt å gå. Det er jo ganske sent.
Han sier masse ord, men ikke to og to ennå.
Han spiser selv med skje og gaffel
Han har akkurat begynt å mestre å drikke av kopp
Han er motorisk bra, bygger og putter, klatrer i stativ og staker seg ned sklia
Men det viktigste er at han stort sett er blid, han spiser og vokser og sover endelig hele natta gjennom:)

Vi må slutte å sammenligne barna våre med alle andre. Er det store avvik på hva de gjør og burde må vi stole på at helsestasjon, barnehage etc gir oss beskjed om det. Inntil da ordner det meste seg stort sett helt fint selv når det skal:)

Han ligger ikke etter fordi du har hatt han lenger hjemme, det må du bare legge fra deg:)
Og når de er 1,5 år så er variasjonene så store, så det er sikkert mange barn som kan mer enn gutten din og så er det ting gutten din kan som mange andre ikke kan ennå.

Min yngste er hvert øyeblikk 18 mnd og har akkurat begynt å gå. Det er jo ganske sent.
Han sier masse ord, men ikke to og to ennå.
Han spiser selv med skje og gaffel
Han har akkurat begynt å mestre å drikke av kopp
Han er motorisk bra, bygger og putter, klatrer i stativ og staker seg ned sklia
Men det viktigste er at han stort sett er blid, han spiser og vokser og sover endelig hele natta gjennom:)

Vi må slutte å sammenligne barna våre med alle andre. Er det store avvik på hva de gjør og burde må vi stole på at helsestasjon, barnehage etc gir oss beskjed om det. Inntil da ordner det meste seg stort sett helt fint selv når det skal:)

Så bra sagt og så viktig, hver og en utvikler seg i sitt eget tempo, og la de få lov til det. Her gikk han også sent men til gjengjeld så gikk han fort bra og folk trodde ikke på meg når jeg sa han kun hadde gått i 14 dager ol;) noen prøver og prøver og andre venter til de er klar;)

Min sier noen små antydning til ord. "Synger". Babler masse. "Spiser" med skje. Prøver hvertfall. Forstår en del, som feks "kan du finne skoa dine?" Osv.

Sier ; vovov, æsj, hei, hallo, natta, mamma&pappa, tittei, Bø, hadet.

I de siste dagene er han veldig opptatt av å peke på det han vil, sier helt klart "den" eller "min".

Han går ikke i bhg, 17mnd.

Barn er uansett forskjellige . Og utvikler seg inviduelt. Jeg har tre stk, og de er helt forskjellige. Merker nå at minstemann er tidligere ute sosialt og språkelig, mens de andre var tidligere på det motoriske. Raskere med å sitte/ krabbe og gå feks. Tviler på at seinere bhg start har noe å si ennå.

Det skal du ikke tenke på, han har hatt det mye bedre hjemme hos deg dette året enn han noen gang kunne fått det i bhg :) Om du føler at han henger etter, så er det ikke sikkert det ville vært annerledes om han hadde gått i bhg, han følger sitt eget tempo og læringskurve.

Fra treårsalderen har de godt av å være i bhg i forhold til utviklingen av spesielt sosial kompetanse og selvstendighet, men frem til det går de ikke glipp av noe som helst :)

Som de andre sier, det skal du ikke tenke på. :) Jeg husker ikke helt nøyaktig hva jenta mi kunne da hun var tjue måneder, men hun startet i bhg da hun var 16 mnd. Da hadde hun akkurat lært å gå, og hun var sterk språklig. Jeg husker hun hadde et kjempehopp i utviklingen da hun startet i barnehagen, og det tror jeg skjer mange, uansett når de begynner. De lærer så fort når de er så små. :)

Det er da ikke noe å tenke på. Alle barn er forskjellige. Min har akkurat begynt i åpen barnehage og får skryt. Hu blir 3 år I juli og har vært hjemme med meg frem til mandag som var. Når mi var 20 mnd så pratet hu som en foss, men måtte passe på fordi hu var ustø. Kjempe flink små motorisk men ikke grov motorisk.

Det skal du ikke tenke på, han har hatt det mye bedre hjemme hos deg dette året enn han noen gang kunne fått det i bhg :) Om du føler at han henger etter, så er det ikke sikkert det ville vært annerledes om han hadde gått i bhg, han følger sitt eget tempo og læringskurve.

Fra treårsalderen har de godt av å være i bhg i forhold til utviklingen av spesielt sosial kompetanse og selvstendighet, men frem til det går de ikke glipp av noe som helst :)

Har egentlig ikke tenkt at han er treg, og ikke sammenlignet han med andre (før jeg nå spør). Men fint å høre hva andre kan. Og ble litt redd for at jeg ikke har klart å stimulere han nok eller "lært" han alt han "burde" kunne :( Ville også høre hva andre på samme alder kan/gjør i bhg, sånn at jeg vet om det er noe han må trene på før bhg start. Vil jo ikke at han skal henge etter bare fordi han har vært et år lenger hjemme

Barn e førtjellige, jenta mi blir 2 år i juni hon snakkar som en foss . Snakkar modersmål en helt del ord på norsk og synger og sier massa ord og litt setning på engelsk. Men hon har væl storebroren å takka tenker eg de e derifrån hon har lært seg. Hon er fortsatt hjemma børjar BHG i august.
Broren på 4 var ikkje så klar å kunde så mye nær han var 2 år.

Back
Topp