Hva kan deres 2-3 åringer?

Lurrev

Forelsket i forumet
Aprilspirene 2024❤️
Snakker de fullstendige setninger, kler seg selv, bruker de bleie eller har de sluttet ? (etc)

Har fått høre fra barnehagen at Angela ligger så langt fremme i forhold til andre barn på hennes alder, men jeg kjenner ingen som har barn på 2,5år, så jeg vet ikke hva som er "normalt" å kunne eller ikke..

Mi jente ble 2 i juni , altså er hun 2,2 år.. :)

Hun snakker hele setninger, kan ta på seg enkelte sko (med borrelås åffkårs) hun går på do når vi er flinke å passe på men har ikke helt kontroll selv enda, så hun går fortsatt med bleie..

Ellers så klatrer hun veldig bra og veeeeldig høyt (til en nervøs mammas frustrasjon), hun smører delvis på brødskiven selv, spiser veldig søtt med kniv og gaffel, åpner yoghurten sin selv, synger hele sanger osv osv.. Har nok mer "skryt" på lager da, men kjedelig for andre å høre på mamme-skryt.. :)

Her prater han hele setninger, og han kan r'en.. Er ikke noe problem og ha en samtale med han der jeg forstår han godt og tydelig :) 

Flink til og kle på seg selv, og kan og ha på seg sko så lenge det er borrelås ja :) 

Ang bleieslutt tror jeg det er en stund til vi er der enda.. Er livredd do, og er ikke så glad i potta.. Men han sier ifra når han har gjort i bleia da :) 

Han ble 2 år nå i mars..

Hun slutta med bleie et par uker før to-årsdagen (30 juni) og gjorde det på eget initiativ. Hun har brukt tøybleier hele tiden så det har nok sikkert en liten innvirkning.

Snakker ganske bra og har mye fullstendige setninger, men preposisjoner og perfekt uttale står ikke alltid i høysetet. Hun kan en del bokstaver, men få tall. 

Det verste er vel egentlig at hun mestrer iPhonen min bedre enn meg, hun oppdaterer Facebookstatusen og legger ved bilder, sender mail i bøttevis og bruker opp mammas 3g-kvote på YouTube lenge før måneden er omme. 

Smart jente som forstår litt for mye, men hun går ikke i barnehage enda så jeg har all verdens tid til å følge henne opp :)

Wow, så mye har jeg ikke skrytt på lenge, takk for muligheten :P

-Han snakker på nivå med 4åringer (ifølge Hs).Alle skjønner hva han sier
-Kan snakke hele setninger- lange setninger
-Er sluttet med bleie for 2mnd siden
-Kan kle av seg selv alt av klær å legge de i skittentøyskurven
-Kan kle på seg men må enda ha litt hjelp innimellom
-Kan telle til 18 uten hjelp
-Kan synge sanger uten hjelp(eks nasjonalsangen1vers, masse barnesanger, rim og regler)
-Kan noen bokstaver

Han blir 3i slutten av sept

Hehe, nå er vel standarden satt så bare de med suuuuper flinke barn tørr å svare! Så da kan eg med en helt "normal" to-åring svare også så flere kanskje tørr.

Min sønn:
-Har veldig mange ord men setter fortsatt ikke sammen to ord. Men gjør seg godt forstått for det.
-Kan bruke skje og gaffel, men bruker like gjerne fingrene fortsatt
-Kan ta på seg skoene sine, støvler og lue, hjelper til med resten. Kler det meste av seg selv.
-Bruker bleie men sier ifra når han har gjort på seg og vil ha ny bleie
-Veldig aktiv og vil helst være ute hele dagen og klatre, ronse, leke i sandkassen, hjelpe pappa i garasjen osv men bryr seg lite om tv, data eller iphone!

Han ble to år i juni!

Tuva er 2,5 år nå..

hu snakker noen helle setninger, men ligger litt etter på sprøk, men er ikke bekjymret :)

Hu hopper, slår kråke, klatrer HØYT (til sin mors stor fortvilelse), kler på seg selv (litt utinn og bakfram, men det gjør ikke noe), får på seg sko ( de med borrelås klarer hu alt selv), smører på skive, og det var det jeg kom på i farten..

Har fått vite at hu ligger litt forann de andre når det gjelder lek å slikt, hu leker vist slik som 4åringene gjør... hehe

Jeg har enn helt normal treåring. Han er akkuratt tre år og en måned i dag.
Han snakker hele setninger, kan ha full samtale med han, men han sliter litt med noen bokstaver. Som bokstaven s som blir enn f.
Han kan ta av seg bukse, og truse. Han klarer å ta på seg sko med borrelås og gummistøvler.
Han har sluttet med bleie både natt og dag.
Han spiser fortsatt med fingrene, nekter å bruke skje eller gaffel.
Han er aktiv, som nå turner han i sofaen.
Men har enn utrolig god forståelse for ting.

Tror de fleste som svarer her har barn som er VELDIG tidlige... Min toåring kan snakke med enkle setninger, synger sanger, men bare en linje eller ett ord. Spiser selv, men vil gjerne ha hjelp fra oss. Han kan klatre litt i stiger, men er ikke så flink til det enda, like greit synes mammaen;-)

Gutten min er født i april 09. Han sluttet med bleie på dagtid i sommer, snakker helt greit, men ikke så mye i settninger, er mest opptatt av å bygge togbane fremfor å lære å telle:P  Han er råflink med togbanen da;)
Han spiser med bestikk, smører brødskive selv, kan med godvilje få på seg sko med borrelås, støvler går veldig greit. Tar av seg klær, men ikke alltid like lett å få de på.
han har god språkforståelse (alltid hatt).
Hvis jeg ber han gå til høyre eller venstre gjør han det, men tror egentlig det bare er flaks.
Han åpner små lokk/korker, yoghurt ol.
Han skjønner når folk er lei seg og hva det betyr å smile.
Han kan hoppe og svømme (med armringer).
Går trygt i trapper (også uten å holde seg! Wæææ!)
Navigerer mistenkelig bra rundt på i Phone.

Til HI : Hva er det snuppelura di kan da, siden de mener at hun er langt foran andre på sin alder? :)

Jeg har jo ikke 2åring selv da, men tanteungen min er 2år og hun kan:
- snakke hele setninger
- synge hele sanger
- spise med skje og gaffel (ikke noen kniv ennå)
- kle seg selv
- har slutta med bleie og sier ifra når hun vil på do
- kan navn på alle farger
- kan telle til 10
- triller lillebroren sin i vogn +++

Synest hun er flink og kan mye for å vere så liten, men hun er ikke flink å leke sepvstendig, eller leke sånn generelt egentlig!
Det må tilrettelegges og styres voldsomt for at hun skal synest ting er gøy.
Hun kan ikke sitte å leke med puslespill eller tegne osv, da er det kjedelig etter 2sec

Vi har en som var 2 i mai som er ganske treg med språket. Han sier endel ord etterhvert, men ingen setninger. Han setter sammen helt enkle ting som "hei mamma", kom her, gå inn, osv Ellers så klaterer og hopper han hele dagen, men er også veldig flink til å sitte i ro å leke for seg selv. Han gir beskjed når han vil ha ny bleie, tar av seg klær, og på seg innimellom(ved godt humør) Spiser selv har han gjort siden han var 1år. Han kan fargene blå, hvit, grå, grønn, gul, svart, lilla, rosa. Selvom han ikke sier så mye enda, så forstår han alt, og peker riktig hvis vi spør om noe.

Mellomste jenten snakket som en foss på den tiden, og på 2 års kontrollen så lå hun foran det som var krevd for en 4 åring.

Igrunn syns jeg det blir stort sprang å sammenligne noen som er nettopp fylt 2år, og de som fyller 3år snart. Det er en enorm utvikling på de fleste områdene i denne perioden, og alle barn er forskjellige. Det kan godt være at de som er "treg" når de fyller 2 år, har tatt igjen eller er blitt bedre enn de som var "god" når de fyller 3 år.

Tullemor er 2 år og 3 mnd. Hun snakker i hele setninger, med 6-7 ord, og synger mange sanger.
Hun har litt problemer med å velge "r", da jeg har rulle-r og her vi bor bruker alle skarre-r.
Hun kan kle på seg det meste selv, og er flink på å kle av seg selv. Får til å ta på seg sko, med borrelås.
Er veldig flink motorisk også.
Har holdt på med pottetilvennin siden hun var 9 mnd, men hun er ikke klar for å slutte med bleien enda.

tror min mini er helt gjenomstittlig. Han kan snakke en del setninger, men ikke rent. Har så vidt begynt å si r, da den kommer etter enkelte bokstaver som b og d. Kan en del sanger, men ikke ordrett. Veldig flink til å spise uten å søle og grise. Kan kle av seg, men ikke på seg. Er veldig flink til å tisse på do når vi setter han der, men sier ikke ifra av seg selv enda. Derfor har han fortsatt bleie. Mestrer det han synes er interessant på iPhone og iPad, som iPod, spill og YouTube. Han er nå helt stabil i trapper og jeg føler meg trygg på at han går opp og ned alene. Han er veldig flink finmotorisk, men litt for skeptisk til å gjøre nye ting grovmotorisk så der henger han litt etter.. kan sette på tv og DVD selv. Kan telle til ti og kan alle de vanligste fargene..

Hun ble to i april.
Slutta med bleia for et halvt år siden.
Prater setninger med 5 ord, mest 3 og 4.
Hun kan kle seg, ikke alltid trusa kommer på rett eller buksa eller buska som hu kaller det haha.
Sko er null problem, riktig vei og om sandalene er godt opp i remmene fikser hun det helt selv.
Hun spiser selv, kan fint gå i kjøleskapet å ta en yoghurt og spise den uten hjelp.
Hun klarer å gå på do helt alene uten å si noe, men tror ikke tørkinga blir like bra.
Kan synge bæ bæ lille lam og store deler av andre barnesanger.
Kan en del farger, men noen ganger er hun helt på bærtur.
Tegner prikker til øyne, mens alt annet er kluss.
Skrur på tv'n
Skrur på cd spillern sin og scipper gjerne til bæ bæ lille lam, bytter cd.
Veldig opptatt av å rydde etter seg og kaster søple i søppeldunken.
Spør jeg om hun vil kaste bleie til lillebror gjør hun det uten problem.
Hun henter ting jeg spør om og klarer hun ikke sier hu :mamma hjelpe eller pappa hjelpe.

Men jammen kan hun være et troll og en drittunge uten like hehe :D

Språket kom veldig nå i sommer. I bhg lå hun langt framme motorisk og har nå begynt på 3-6 års avdelinga.

Også veldig enig i det siste NUSSNØFF skriver.

stor forskjell mellom 2 og 3 år.
2,5 så snakker de fleste i lange setninger ja - dog det er noen som ikke gjør det. de fleste slutter med bleie rundt 2,5 års alderen, jeg vil si det er gjennomsnittsalderen etter hva jeg har vært borti men det er jo stort slingringsmonn. de aller fleste er tørre når de begynner på storbarnsavdeling og da er de 2,5-3 år. de klarer som regel å kle av og på seg selv de enkleste plaggene, men trenger hjelp til glidelåser, knapper, om plagget sitter litt fast osv...

Tjaaa, min er vel ganske gjennomsnittlig vil jeg tro.. Han lå bittelitt etter de fleste andre på sin egen alder helt til han rundet 2 år... De siste 4 mnd har språket han eksplodert. Gikk fra å kun si enkle ord som Mamma, pappa, ja, nei osv, til å nå snakke i lange setininger... Han er flink til å leke med ander barn (ifølge bhg) og forstår det aller meste av hva vi sier i det daglige..

Han har ikke slutta med bleie og er ikke særlig ivrig på den fronten, men det er jo ikke noe uvanlig at de ikke slutter med bleie før de er rundet 3 år, så det stresser vi ikke med nå... Han klarer å kle på seg det aller meste selv, men trenger litt hjelp med gensere og t-skjorter og hvis han ikke får det til sier han "Hjelpe meg, mamma"... Ellers er han inne i en veldig "gjøre selv" - periode. Skal åpne bildøra, klatre opp i setet selv, gå ut av bilen og lukke døre selv.. Da blir han litt fornærma hvis jeg prøver å hjelpe til, hehe;p

Her var det mange mammaer til små genier... Hihi...
Vi har en som fylte 2 forrige lørdag, og han er lenger frem sammenliknet med flere jevnaldrende i bhg og kusina,
men han kan ikke i nærheten av det alle ungene til dere kan... :)

Han skravler i vei, og setter sammen til 3 og 4 ords-setninger, men mangler preposisjoner. Bruker verb og subst. Snakker ikke rent, så vi skjønner alt, andre mindre (MIN kan bety både min og bil feks)
Kan navn  på rød, gul, grønn og blå, og kan skille dem fra hverandre om man spør hvor hvilken farge er.
Teller til tre.
Skrur av og på lyset på rommet
Spiser med gaffel og skje
Drikker av glass
Setter seg ved bordet når vi skal spise, og ber om tørk, tørker seg og går fra når han er ferdig.
Kan ta på seg støvler selv, men ellers er det helst avkledning av bleia når han har lagt seg som er mest interessant :P
Sier i fra at det er Æsj, skifte ny bleie, når det trengs.

Ellers er han mest lekende og tullete og kosete, og slapper av med teppe og bamser på sofan mens han ser *pinkel* eller *mikke* på tv i ti min. før han leker skravler, klatrer kjører bil, maser, tuller, eller ramper igjen.

Min er 2 år og 8 mnd, og er det jeg vil kalle normal.

Han snakker i setninger, synger flere hele sanger med korrekt tonefall, kan telle og parkoble opp til 8, og kan alle regnbuens (og flere til) farger. Han tar på seg støvler og sko som er såpass lette, og lue. Jakker får han AV. Han er svært detaljorientert og husker mye av ting som skjer og ting han blir fortalt.

Bleieslutt blir det nok ikke riktig enda, men han er tørr hver morgen så det kan hende det er første tegn på at noe kan skje om en liten stund. Det skal gå i hans tempo.

Som andre her nevner så er det kjempestor forskjell på ein 2-åring og ein 3-åring, vanskeleg å samanlikne på nokon "rettferdig" måte. I dette tidsrommet skjer det plutseleg store hopp!

Ved 2 år kunne jenta vår:

* enkeltord, sette ikkje saman to ord
* bygge duploklossar
* bygge tårn med 7-8 vanlege klossar
* perle med sånne "perler" med stilk under, som skal nedi hullbrett
* kle av seg bukse og sokkar

Og vips 3 mnd seinare...

* snakke lange setningar ("Ikkje løv tisse mamma sin, pappa sin dyne!")
* slutta med bleie, tørr dag og natt
* perla med store perler på "piggbrett"
* pusla enkle puslespel
* leikte sjølvstendig med leikekjøkken og dokker
* kle av seg alt unntatt genser
* kle på seg truse, bukse, kjole, lange strømper og vanlege sokkar

Utruleg fascinerande å følge utviklinga til ungane. Morsomt å samanlikne, men viktig å hugse på at ungar er ulike, dei utviklar seg i ulikt tempo og det aller aller meste er normalt.

Back
Topp