Hva kan 2åringen din?

W1ke

Elsker forumet
Eller hva kunne barna når de var 2år?

Gikk de i barnehage? 

Tall, farger, språk/setninger, puzzlespill osv...

Hva bør barna kunne ved 2-2 1/2års alder?

Snakket med ei bekjent en dag. Gutten hennes er like gammel som min, å han  kunne alle fargene, å lå på språklig nivå med en 4åring. (De deltar i et forskningsprosjekt, så helsepersonell som hadde sagt dette)

Men idag fikk jeg sånn skryt av gutten min i barnehagen. Han var så flink til å snakke, kunne flere farger, tall, telle til 5 osv. Ped leder i barnehagen var så imponert fordi han i tillegg har gått hjemme sammen med meg frem til august, uten særlig mye kontakt med jevnaldrende. (Han ble 2år på april) 
Så hun mente vi hadde vært flinke. Har ikke gjort noe spes eller trent på noe. Faktisk vært ganske sløv på sånne pedagogiske ting, å han ser ikke tv, så har ikke lært noe der heller.

HS sa på april at han lå langt etter språklig, fordi han ikke kunne uttale R i traktor.

Ikke ment som noen sammenligningstråd, min unge er flinkere enn din e.l. Unger er jo så forskjellig. Men hun på b.hagen sa at gutten min var "flinkest" på sin avdeling, med bare 2åringer. Så lurer litt hvor "normalnivået" ligger...

Håper noen vil svare på en saklig måte...

Jenta mi ligger ca ett år foran i utvikling, og har gjort det siden før hun ble to år. 
Nå kan hun bl.annet: Tegne ansikt og noen former, telle til 20, kjenner igjen alle tall fra 0-9, kjenner igjen endel bokstaver, kan flere barnesanger enn mammaen, og snakker helt rent og i fulle setninger. Hun har forståelse for fremtid og fortid, har så smått begynt å få kontroll på ukedagene. Og mye mer, men som sagt, hun ligger langt foran i utvikling da (ifølge både barnehage og HS).

Edit; Gutten høres iallefall ikke ut som om han er sen i utviklingen! :)

Har ei på 2 1/2 år og de sier hun er kjempe flink i bhg. En mnd etter 2 årsdagen hennes ville de ha henne over på 3-6 årsavdelingen, da hun lå lengre framme motorisk. Men jeg synes ikke språket var så godt da, men 2-3 mnd etter på rant det på med 3-5 ord i en setning.

Hun begynte i bhg når hun var 20 mnd og slutta også med bleia da.
Hun kunne tallene 1-12, men blanda de litt. Fargene går også bra, hender blå blir lilla osv.

Ellers er hun utrolig flink motorisk. Hun fikser det meste selv, og funker det ikke, så kan hun finne verktøy til å åpne ting og tang. Så hun er en liten smarting der.
Tegner en del, men for meg blir det bare kruseduller. hun tegner prikker til øye :) og en klump til kropp, så det kommer seg. Morro å se utviklinga nå, for det skjer noe nytt hver eneste uke i den aldern her.

Ellers tror jeg hun er som gjennomsnitts 2åringen. Er utrolig flink å leker med seg selv, stelle med dyra, dokka eller pusle med andre ting, bla i peke bøker/myldrebøker og fortelle hva hun ser.

Kler på seg selv.

Snuppa her er veldig flink språklig, snakker nesten helt rent og lange setninger. Er langt forran alle andre på hennes avd i bhg, noe som er litt kjedelig for hennes del. Hun leker en del med de store barna når de er ute å leker, for da kan hun snakke og få svar. Skravlefrøken ja :)

Hun kan alle fargene. Også kan hun telle til 11, når vi teller f.ex. fingrene så blir nesa nr 11 :P Hun kan navn og lyder på alle de vanlige dyrene, og navnene på en del mindre vanlige dyr.

Hun kler på seg selv bukse, sko, jakke, pysj og lue, men klarer ikke helt gensere enda.

Hun pusler 8 biter selv, og 20 biter med litt hjelp.

Tror hun er helt normal, og det tror jeg din er og :)

Vesla her er en liten treiging..Hun begynte i bhg nå i august noe som har hjulpet veldig på språket hennes i hvertfall. Hun sier noen ord/deler av ord, men forstår nok det aller meste av det som blir sagt til henne. Hun er ellers aktiv og ganske påfinnsom når det gjelder hyss og aktiviteter, så jeg bekymrer meg ikke så veldig når det gjelder språket siden hun gjør seg greit forstått i dagliglivet.
Hun gikk jo hjemme med 2 voksne og storesøster når hun (storesøster) var hjemme fra skolen, og har ikke hatt så veldig behov for å gjøre seg forstått med lyd før nå. Siden vi nok har vært veldig flinke til å forstå hva hun ville med kroppspråket hennes. Vesla har også hatt endel spiseproblematikk, som vi har jobba oss igjenom emoticon

hvis alt dette er normalt for en toåring skulle jo min jente på 2 år og 3 måneder nesten vært tilbakestående.

men hun er helt normal. tegner krusseduller, snakker i fulle setninger, men kan ikke alle farger, kan noen tall. kort sagt helt normal!!

Jenta vår blir 2 neste uke og tenker selv at hun kanskje ligger litt etter med språket etter å ha jobbet på småbarn i 4år.
Det er først nå hun tør å prøve å si noe. Tidligere har hun bare sett på oss og sagt ja og nei, nå hermer hun.

Men hun vet hvilken bokstav pappa har, bamse har, Emilie har osv.

Hun sier heller ikke R.. Nattdrakt blir Nattdatt.

Men hun er flink til å synge:) Er rå stolt over jenta vår, det kommer etter hvert;)

Må først bare si at her var det mange flinke 2-åringer! Er langt fra normalen det her altså. Og det er ikke normalt at r-lyden er på plass tidlig. Ifølge logopeder jeg har jobbet med er det ikke unormalt å være syv år før den lyden er ordentlig på plass. Min 2 1/2 åring kan navn på 11 farger (kunne før 2-årsdagen) ), navn og lydene på mange dyr, har en utrolig god hukommelse og kan huske og gjenfortelle fra ting vi har vært på for lenge siden. Han snakker i lange lange setninger. Han er ikke interresert i å kle på seg, men kan kle av seg jakke og sko og dra opp og ned glidelås. Er heller ikke så glad i å tegne. Men klippe derimot er morsomt. Er også en kløpper på puslespill, og sammen kan vi legge puslespill på over 20 biter. Han kan også telle til ti, og nå begynner han å skjønne hvordan han teller ting ved å peke på dem. Bhg er iallefall fornøyd med utviklingen hans, og jeg merker godt at han er halvannen mnd eldre enn neste barn i samme årskull. Han er nå eldst på småbarn, og siden han ikke sover på dagtid lenger går han ut sammen med storbarnsavdelingen i bhg. (Sorry manglende avsnitt, skriver fra mobilen)

Beklager å måtte si det, men din hs er solid på bærtur :) R-lyden er en av de vanskeligste å uttale - særlig gjelder dette rulle-r, og det er først i 6-årsalderen at en forventer at lyden er på plass hos alle barn. Jeg er nokså kritisk til den kartlegginga som foregår i regi av helsestasjonen, fordi de som foretar den ikke har god nok kompetanse hva gjelder språkutvikling. Du får bedre svar av f.eks. en førskolelærer som kan faget sitt. En førskolelærer skal også kunne observere barna språklig, ha basal kunnskap om de ulike stadiene i språkutviklinga og cirka hvor mye man kan forvente på de ulike alderstrinnene.

Barnet kan ha kommet langt på noen områder og litt kortere på andre, men det jevner seg stort sett ut. Og en nokså kunstig situasjon på helsestasjonen vil i liten grad kunne avdekke barnets språklige ferdigheter. Foreldrene og f.eks. førskolepersonalet som snakker med barnet (så godt som) hver dag, har langt større muligheter til å si noe om dette. De vet også hva barnet har erfaring med, og på hvilke områder de har flest ord. Nei, kanskje barnet ikke kan alle fargene ved toårsalder, fordi det har brukt mye mer energi på å lære seg navn på kjøretøy. Eller figurer fra Barne-TV. Eller lignende :)

En annen ting er at barn tilegner seg språk på ulikt vis. Noen er veldig verbale, prøver ut nye ord og skravler i vei, mens andre barn har tause perioder i 1-2årsalderen. Det betyr ikke at de sistnevnte ikke lærer språk, men at de f.eks. observerer og samler på ord. Plutselig en dag skravler de i vei, de også. Det passive ordforrådet er større enn det aktive, altså at barnet forstår mange flere ord enn det kan uttale, og det har du som forelder mye større oversikt over enn en hs som ser barnet i 30 minutter (og vel bruker mesteparten av tida på å snakke selv...).

Det er store individuelle forskjeller, akkurat som mtp motorisk utvikling. Alle barn lærer ikke å gå samtidig :) Noen ligger litt etter i utviklinga, andre ligger foran. Og de inndelingene man bruker, er grovinndelinger. Det virker det som noen kunne ha tenkt på før de begynte å teste...

De første setningene kommer som regel i perioden fra 18-24 mnd, og starter med at barnet setter sammen to ord til en setning. Men for å komme dit, må de vanligvis ha et aktivt ordforråd på 20-50 ord (altså ord de kan si, ikke bare forstå.)

Ok, jeg kunne visst skrevet mye mer, men da er det ingen som gidder lese :D Konklusjon: Barnet ditt høres ut som det har kommet langt i språkutviklinga. Stol på førskolelæreren! Drit i hs :)

Det er utrolig forskjellig hva de kan! Min jente kunne alle bokstavene da hun var 2 år. Men ikke fargene. Og hun var tidlig motorisk, men utrolig lite selvstandig. Så hvis man kun fokuserer på de beste sidene til barnet sitt, så er det klart at mange barn virker som genier. Det er forøvrig et BV-syndrom. Her inne er de fleste barn langt over gjennomsnittet flink og empatisk og motorisk.

Min yngste er 21 måneder. Hun kan dyrene og lydene som hører til. Hun kan en del ord etterhvert også. Men hun snakker enormt langt fra rent, og det er vel knapt noen andre enn vi som forstår henne. Det hun alltid har vært god på, er selvstendighet. Hun kler på og av seg yttertøy stort sett alene nå, og trenger nesten ikke hjelp med glidelåsen en gang. Det synes vi er helt utrolig! Så klatrer hun inn i bilstolen på egenhånd og stikker armene inn i selen. Den type ting er hun super på! Spiser på egenhånd, vasker seg i ansiktet og drikker av vanlig kopp.

Hun elsker å leke med dukker og kler på og av dem, men kan knapt pusle med en bit på de enkleste puslespillene. Hun er heller ikke flink med puttekasser eller å stable kasser etter størrelse.

Hun kjenner igjen de fleste bokstavene i familien. Fargene har jeg ikke en gang tenkt igjennom at hun kan lære. Om ett års tid kanskje? Men hun synger fire - fem barnesanger og elsker sang og musikk. Og hun kan bruke en iPhone uten noe problem. finner frem spill, spiller, ringer, låser opp og igjen tastaturet osv.

Jeg tror min yngste er temmelig gjennomsnittlig og kanskje litt under gjennomsnittet med språket. Og vet du hva? Det spiller ingen rolle for meg;) Så lenge hun har det bra, så har jeg det bra:)

Jeg vet at du sikkert ikke ønsker et slikt svar, men jeg MÅ bare!
Jeg blir litt matt av at det er så enormt fokus på dette med hva barna kan og hvor flinke og hvor langt foran andre jevnaldrede barn de er...
Det viktigste et barn skal kunne uansett alder er å vere barn, vite at det er elsket, kunne le og kose seg, føle trygghet og kjærlighet +++
Om de kan snakke bedre enn naboungen før de er 2år, om de kan telle til 2 eller 100, om de slutta med bleie før de kunne gå osv osv er revnende likegyldig!
De kan det de kan og det er mer enn godt nok uansett hvor de ligger på "skjemaet"!!

Bizarre skrev:
Jeg blir litt matt av at det er så enormt fokus på dette med hva barna kan og hvor flinke og hvor langt foran andre jevnaldrede barn de er...
Det viktigste et barn skal kunne uansett alder er å vere barn, vite at det er elsket, kunne le og kose seg, føle trygghet og kjærlighet +++
Om de kan snakke bedre enn naboungen før de er 2år, om de kan telle til 2 eller 100, om de slutta med bleie før de kunne gå osv osv er revnende likegyldig!
De kan det de kan og det er mer enn godt nok uansett hvor de ligger på "skjemaet"!!

Amen! Og til deg med det lange innlegget her oppe. :)

Tror nok jeg har en gjennomsnittlig 2-årig unge - og takk for det;-) Hun er empatisk og harmonisk, selvstendig og "klare sjøl".. Jeg aner ikke hvor langt hun egentlig kan telle, men hun kan "herme" til 20 hehe... I følge HS 2-årskontroll (har forøvrig en meget avslappa helsesøster med laaaaaaang erfaring) var alt tipp-topp..

Bizarre skrev:

AMEN!!!!!:)

Syns det er litt trist at man skal være så fokusert på hva en to åring kan eller ikke kan. Alle mennesker er forskjellige, takk for det. Blir mennesker av dem uansett om de kan telle til ti eller tusen, kan noen farger eller maange, kan diskutere politikk eller ikke
Min 2 åring er helt normal har jeg fått tilbakemelding om, han har aldri vært tidligst ute med noe men er et velfungerende barn. Ting kommer når de er modne for det, punktum.

Det er sååå forskjellig hva 2 åringer kan.
Det de vel SKAL kunne er å si noen få ord og sette sammen minst en setning med 2 ord

Her er snuppa akkurat blitt 2 år. Hu kan prate veldig mye bruker alt fra 2-maaange ords setninger. Kan feks gjerne si "Kan sofie og mamma sove sammen i mamma sin seng?" eller "Ut å leke på lekeplassen med pappa". Hun spør dagen lang om "hva er det"?, "hvem er det"? og husker nesten alt vi sier. Hu teller til 13, kan alle fargene, kjenner igjen tallene fra 1-9 og begynner å kjenne igjen noen bokstaver.

Hun pusler puslespill og er blitt ganske flink til det(de som er til hennes alder), men klarer ike å uttalle skikkelig R.

De ordene og setningene hun sier er selvfølgelig ikke med rent språk, og det er ikke alle som skjønner det hu sier....spes når det er veldig bråkete eller noe rundt

Men hun ligger odt foran gjennomsnittet tror jeg da...

Mi fyller 2 år i morgen. Hun har ikke så mange ord (rundt 50, kanskje? jeg har ikke tellinga), men hun setter sammen de hun bruker til setninger med 3 ord. F.eks. "Mije mælla æ!", som betyr at hun vil ha mere melk. ;p Hun er kjempeflink til å leke rollespill, og er sååå god med dukkene sine som hun steller med hele dagen. Hun løper fort, en en racer på å klatre, og slår perfekte hodekråker. Pusle er hun ikke noe flink til, og alt er blått. :) 

Back
Topp