Hva holder dere dere unna nå som dere er gravide?

ORIGINAL: Snart2barnsmor?

ORIGINAL: miss_piggy

Med spekemat, menes da også fårepølse og salami?? [&:]

ja, det stemmer

varmebehandler du fårepølsen og salamien så kan du trygt spise det:)

ORIGINAL: ma 84

ikke for å være frekk men.....jeg lurer litt på hvorfor man skal slutte å spise ting.....man spiste d jo før å....[>:]

Det er det dummeste argumentet som finnes! Men du er selvsagt velkommen til å gi blaffen i hva som er anbefalt for barnet i magen din..
Jeg tar ikke sjansen! [:)]

http://www.speketips.no/forbrukersenter/faq/gravid_spekemat/

jeg har spist d som har passe meg, men har no aldri skjedd noe galt......

Det er ulike grunner til hvorfor man skal holde seg unna ulike næringsartikler.. Det finner du spesifisert eks på matportalen.

Grunnen til at man ikke skal spise eks spekemat under graviditet er at spekemat kan inneholde bakterier, som for sunne friske mennesker ikke er verre enn at man kankje får litt dårlig mage, men som for fostre viser seg å svært ofte være dødelig. Altså er du ikke gravid og får i deg bakterien er det sjelden noe problem, men dersom du er gravid og får i deg bakterien er utfallet svært ofte død for spiren..

Er nok lurt å tenke igjennom hva man spiser, å huske på at det heller ikke er mengden som gjelder... BAkterien kan like gjerne være i de 5 gram med spekemat som i noe av 200 g spekemat..

ORIGINAL: Tomina

Det er ulike grunner til hvorfor man skal holde seg unna ulike næringsartikler.. Det finner du spesifisert eks på matportalen.

Grunnen til at man ikke skal spise eks spekemat under graviditet er at spekemat kan inneholde bakterier, som for sunne friske mennesker ikke er verre enn at man kankje får litt dårlig mage, men som for fostre viser seg å svært ofte være dødelig. Altså er du ikke gravid og får i deg bakterien er det sjelden noe problem, men dersom du er gravid og får i deg bakterien er utfallet svært ofte død for spiren..

Er nok lurt å tenke igjennom hva man spiser, å huske på at det heller ikke er mengden som gjelder... BAkterien kan like gjerne være i de 5 gram med spekemat som i noe av 200 g spekemat..

Signerer denne[:)] Veldig flott og konstruktivt svart[:D] Kudos Tomina[:D]

Spiser stort sett akkurat det jeg har lyst på og som jeg pleier å spise! Men sjekker dato og noterer ned når jeg åpner kjøttpålegg (holder meg mao unna kjøttpålegg og spekemat når jeg ikke er hjemme).

Prøver å leve mest mulig normalt i grunn!

men JA - er jeg usikker på noe sjekker jeg selvfølgelig matportalen! Vil jo risikere at den lille i magen dør for at jeg spiser noe som er farlig for h*n!

Noen sier at "jeg spiser hva jeg vil fordi det har ikke skjedd noe galt før". Nei, det har kanskje ikke det med DEG, men det har det med andre, og sjansen for at det blir deg denne gangen er like stor som det var for de andre.

Jeg følger matportalen sine råd...
Selv om man har venninner/ seg selv med vellykkede svangerskap bak seg tiltross for inntak av spekemat, muggoster osv så vil j nesten påstå det er bare flaks og tilfeldigheter. Man vet aldri hvor den biten med toxoplasma el listeria er, og da kan man være uheldig selv om man bare spiser spekemat en gang... men sjansen øker jo selvf hvis man spiser d ofte...[&:]

greit nok å ikke bli hysterisk, men er jo ikke særlig mye man skal styre seg unna så føler ikke d er no prob..er verdt det for å si d sånn[:D][:D]

Back
Topp