Hva hjelper mot kvalme?

Krokodille123

Betatt av forumet
Januarlykke 2020
Juliknøttene 2022
Jeg har så intens kvalme at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg :P trenger sårt tips!!! Hva hjelper for deg??

Helt likt her!! Ekstrem kvalme, men kaster ikke opp. Ligger i sengen stort sett hele dagen og gruer meg til neste gang jeg må spise.

har ca ingenting som funker :hilarious: legen på tirsdag. Håper jeg får noe da!

Reisesyketabletter. Postafen. Står på relis at det er førstevalg hos gravide. Den er uten resept, men du bør ha en dialog med fastlege hvis du er så kvalm at du ikke fungerer.
Jeg har på alarm kl 4 hver natt, sånn at jeg kan ta den før jeg skal stå opp. Ikke alltid den tar all kvalmen, men kaster ikke opp 11 ganger om dagen lenger :) maks 4 liksom :)

Min erfaring fra forrige graviditet: INGEN TING :bored:

Her hjalp heller ingenting forrige gang, så jeg er litt nervøs for at kvalmen skal bli så ille denne gangen :p eller det eneste jeg klarte å spise i mange uker var KALD fruktsalat. Skjærte opp hver dag til det og frukten lå i kjøleskapet :D

Synes at ingefærbrus og farris bris kan hjelpe. Virker som at det er litt forskjellig fra dag til dag. Spiser lite og ofte for å unngå å bli for sulten, og har mat stasjonert litt strategiske steder i tilfelle kvalmen skulle komme over meg.

Farris er et must. Spise jevnt og trutt. Og så er det viktig å få tømt tarmen skikkelig, så lurt med mat som hjelper med det. Har lest at kvalme ofte oppstår hos gravide pga utfordringer med å tømme seg helt. Forstoppelse i ulik grad = kvalme

Ligge i et mørkt kjølig rom å slumre har hjulpet mest for min del. Tar postafen i samråd med lege nå og har afipran på lur. Forsatt kvalm men kaster ikke opp 20x for dagen i det miste.

Sniker fra slutten av juni! Kvalm her og:sour: Ifølge SUKK-skjema opplever jeg moderat kvalme, og dette er det som hjelper meg:

1. Jeg starter dagen i senga med noen Mariekjeks og et lite glass eplejuice eller saft, gjort klart kvelden før. Bli liggende litt før jeg står opp.

2. Spise. Noe. Hver. Time. Uansett hvor kvalm jeg er presser jeg noe i munnen en gang i timen. Iblant er det heelt jævlig, men det hjelper. Som oftest. Det går i grønt skrelt eple, noen druer, Ritz- eller Mariekjeks, saltstenger, knekkebrød med brun- eller gulost, lyst rundstykke med smør. Eplejuice og blå farris!! Stort sett det det har gått i i to uker.

3. Få sove mye. Legger meg rundt kl 21 og opp en gang mellom 7-8-9. De nettene jeg sover dårlig eller legger meg for sent er jeg mer kvalm dagen etter.

4. Spørre legen om medisiner, evt for å kunne «komme opp for luft» et par dager innimellom. Det gjør jeg og er heelt nydelig. Klarer å leke litt med sønnen min på tre år. Rydde kjøkkenet. Tre ganger på de siste tre ukene har jeg også orket å spise litt middag sammen familien. Det har vært så utrolig godt.

5. Spør om tilrettelegging på jobben, feks hjemmekontor. Få deg en sykemelding, evt gradert, om hverdagen blir vanskelig. Ingen takker deg om du går på jobb og har det helt grusomt. Opplever at roligere tempo gir liiitt bedre form.

:Heartred:Heartred:Heartred

«Plutselig» (etter en halv evighet) er man på den andre siden:love2 Heier på dere alle!!!!

Jeg kviknet litt til i går kveld etter å ha tatt ingefærtablett. Fikk ryddet litt og spist ett pizzastykke. Før jeg la meg, noen timer senere, tok jeg enda en ingefærtablett og fikk i meg et speilegg og en smoothie.

Følte meg helt fantastisk i 23-00-tiden igår. Det varte bare en liten stund, men det var helt fantastisk.

I dag tenkte jeg å kjøpe postafen for å teste det litt ut før jeg skal til legen på tirsdag.

Men til mine medkvalmende gravide - tenkte jeg bare å dele hva jeg tok i smoothien igår.

fryste jordbær - fryst mango og eplejuice. Helt fantastisk! Dagen før tok jeg også i en skyr for litt mer proteiner.

Her tyr jeg til Postafen. Tar en hver morgen ca en time før jeg står opp. Hadde ikke klart meg uten. Ulempen er at jeg blir enda trøttere…

Uff den er vanskelig.
Jeg blir ekstra dårlig av salt og fett. De anbefalte kjeksene om morgenen før man står pp.. jeg tar et rundt knekkebrød med havsalt, trenger ikke mange bitene. Heller småspise hele dagen enn egentlige måltider.

I første svangerskap var det spaghetti som funket.
Andre svangerskap var jeg medisinert, men taklet fremdeles ikke sukker og fett.

Har så inntrykk av at det er så ulikt hva som virker.

Spise ofte og lite, + masse søvn virker best på meg, men helt kvitt blir jeg ikke. Kald eplejuice later til å virke, samt Cola og Ritz kjeks.

Her tyr jeg til Postafen. Tar en hver morgen ca en time før jeg står opp. Hadde ikke klart meg uten. Ulempen er at jeg blir enda trøttere…
Samme her! Fått anbefalt av legen min å ta Postafen. Trur eg kjem til å ta ein tablett morgon og kveld frå no av, med 12-timarsintervall. Men blir enormt trøtt, ja!! Men er blitt 100% sjukmeldt, så kan iallfall sova. :dead:

Back
Topp