Hva har man egentlig krav på?

LilleGull90

Flørter med forumet
God fredagskveld alle fine damer her på BV ! <3

Jeg sitter hjemme uten kjæresten.. han har vært borte i en mnd, å kommer vel fortsatt ikke hjem på minst 14 dager... *suttre*

Men når man er gravid å sitter litt alene blir det så tankene strømmer på...
Jeg har slitt litt med nav og penger den siste tiden, noe som er uutholdelig å tenke på til tider, føler ikke at jeg får nyte svangerskapet mitt, men hele tiden går å bekymrer meg for økonomiske problemstillinger.

Jeg er utdannet helsesekretær, har valgt å gå 3 år skole på vgs og det siste året var det en god del jobbing med skolen, så hadde ikke mulighet til å jobbe ved siden av skolen, så jeg slutta i jobben jeg hadde mens jeg gikk vg2 da det ble litt mye.

Nå viser det seg at ettersom jeg har gått skole, å ikke jobbet å tjent penger det siste året, så skal man altså ikke ha krav på noen form for foreldrepenger fra NAV, kun ca 1000 kr i mnd i barnebidrag.

Er det noen der ute som kanskje er eller har vært i samme situasjon?
Er det virkelig slik at man skal klare seg med det lille som er av barnebidrag? (Sier seg selv at det er umulig..)

Ønsker dere alle ei kjempe flått helg! <3

Nedkomsstønaden kommer jo selvfølgelig, men vet ikke hvor mye av den som blir igjen etter innkjøpene. (vårt første barn<3)

NAVs regelverke er ganske klart på det punktet:

"Hvem kan få foreldrepenger?

Du kan få foreldrepenger dersom du har vært yrkesaktiv og har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene      før stønadsperioden tar til. Inntekten på årsbasis må være minst halvparten av grunnbeløpet i folketrygden.

Sånn jeg tolker NAVs regelverk, har du krav på:
-engangsstønad, litt over 35263,-
-barnebidrag, på 970,-

Sorry

Kva med Lånekassen? Kanskje du har rett på noe der?

Da eg fekk førstemann var eg ferdig med barne- og ungdomsarbeider (2 året på vgs) våren 2006, og eg fekk han i september samme året.. Eg fekk fullt foreldrestipend og forsørgerstipend heilt til i mai/juni neste år...

Smooshkin skrev:
Kva med Lånekassen? Kanskje du har rett på noe der?

Da eg fekk førstemann var eg ferdig med barne- og ungdomsarbeider (2 året på vgs) våren 2006, og eg fekk han i september samme året.. Eg fekk fullt foreldrestipend og forsørgerstipend heilt til i mai/juni neste år...

:)

Jeg har vært inn å sett, men jeg var jo ferdig med skolen våren 2011.. så da tror jeg ikke at jeg får noe av lånekassen. Jeg har jo vært arbeidssøker, uten å lykkes i få jobb da markedet er veldig smalt for helsesekretærer...

Meld deg opp i lånekassen på et studie til høsten. så søker du om permisjon når du har fått plassen. Da får du hvertfall stipend i tillegg til engangsstønaden! Med mindre du har formue, eller din samboer tjener mer enn så og så mye. Hør med lånekassen i hvertfall!

Skal man ha krav på støtte fra lånekassen må man ha gått skole siste 6mnd før fødsel (sommerferien teller med her). Dersom man er ferdig med studiene kan man som sagt søke seg inn på nye studier og ta permisjon og få støtte... men det forutsetter at man har gått skole siste 6mnd før fødsel.. dersom du var ferdig med skolen i 2011, så tror jeg nok dessverre ikke at du vil ha krav på noe støtte fra lånekassen heller, uavhengig om du velger å søke deg inn på nytt studie eller ikke :/ 

Er i samme situasjon selv, bare at jeg går skole nå og er ferdig til sommeren og har dermed krav på stipend, forutsatt at jeg søker meg inn på et nytt studie til høsten å tar permisjon fra det.. 

Er ikke sikkert de samme reglene gjelder for videregående opplæring, men det fungerer iallefall sånn som dette når det er snakk om høyere utdanning som høyskole, universitet osv.

Uansett, det årner seg nok, på den ene eller andre måten.. heldigvis har du iallefall en kjæreste som jobber og engangsstøtten fra Nav vil du ha krav på :) Lykke til :)

men hvis du har vært arbeidssøker, har du vel mottatt dagpenger ??

d regnes også som inntekt...

De er ganske strenge sånnsett, kjenner ei som var nyutdannet og derfor kun  jobbet i 5 måneder og 3 uker istedet for 6 måneder før fødselen (hun fødte også for tidlig), hun fikk kun engangsstøtnad + barnetrygd. Når du skriver barnebidrag regner jeg du mener barnetrygd siden du er ikke enslig?  Dersom du er det blir saken en helt annen ..
Lykke til :)

*fomle* skrev:
De er ganske strenge sånnsett, kjenner ei som var nyutdannet og derfor kun  jobbet i 5 måneder og 3 uker istedet for 6 måneder før fødselen (hun fødte også for tidlig), hun fikk kun engangsstøtnad + barnetrygd. Når du skriver barnebidrag regner jeg du mener barnetrygd siden du er ikke enslig?  Dersom du er det blir saken en helt annen ..
Lykke til :)

skulle ikke vært lov !

Tusen takk for alle gode svar!
Jeg mener selvfølgelig barnetrygd :) Er ikke enslig.
Samboer tjener veldig godt, da han jobber på sjøen, så jeg har vell ikke krav på noe til syvende og sist.. (bortsett fra engagsstønad og barnetrygd)

Vanskelig system og sette seg inn i.. Har søkt skole til høsten, men jeg får høre med rådgiver, nav eller lånekassen hvordan alt stiller seg nå.

Får ikke dagpenger som arbeidssøker når man ikke har hatt inntekt. Har jo studert siste årene å ikke hatt jobb ved siden.
Jobba masse tidligere, da jeg gikk vg1 og før den tid, men de tjente pengene regnes ikke med nå... :-/

LilleGull90 skrev:
Tusen takk for alle gode svar!
Jeg mener selvfølgelig barnetrygd :) Er ikke enslig.
Samboer tjener veldig godt, da han jobber på sjøen, så jeg har vell ikke krav på noe til syvende og sist.. (bortsett fra engagsstønad og barnetrygd)

Vanskelig system og sette seg inn i.. Har søkt skole til høsten, men jeg får høre med rådgiver, nav eller lånekassen hvordan alt stiller seg nå.

Får ikke dagpenger som arbeidssøker når man ikke har hatt inntekt. Har jo studert siste årene å ikke hatt jobb ved siden.
Jobba masse tidligere, da jeg gikk vg1 og før den tid, men de tjente pengene regnes ikke med nå... :-/

du regnes ikkje som permisjon når du ikkje får foreldre penger, så du får jo engangs stønad og så søker du nav om dagpenger etter di 6 ukene du har permisjon, det gjorde jeg da jeg ikkje hadde krav på foreldre penger og fikk det, men får du støtte fra nav? dvs dagpenger når du studerer???

men dagpenger regnes som lønn så vis du har hatt dagpenger så skal du og kunne få foreldre penger... men som jeg spurte om i ste, har du dagpenger nå???

nemoen skrev:
men dagpenger regnes som lønn så vis du har hatt dagpenger så skal du og kunne få foreldre penger... men som jeg spurte om i ste, har du dagpenger nå???

Nei, har ikke hatt dagpenger pga at jeg har gått skole og ikke tjent nokk til å få dagpenger.. (var iallefall det jeg fikk beskjed om..)

Nå jobber jeg i barnehage igjennom arbedispraksis igjennom NAV.

LilleGull90 skrev:

nemoen skrev:

Nei, har ikke hatt dagpenger pga at jeg har gått skole og ikke tjent nokk til å få dagpenger.. (var iallefall det jeg fikk beskjed om..)

Har du fått noe støtte eller penger i fra NAV? Du kan altid få dagpenger uten å ha tjent noe særlig, vet ikkje med skolegang men jeg fikk uten å ha tjent noe særlig, fikk minste sats... Ikkje mye men det hjelper å det kan du søke etter de 6 første ukene, etter dem fungerer ting som nå, du har ikkje mer permisjon. Så om du får noen annen støtt kan du søke tilbake det da...

nemoen skrev:

LilleGull90 skrev:

nemoen skrev:

Har du fått noe støtte eller penger i fra NAV? Du kan altid få dagpenger uten å ha tjent noe særlig, vet ikkje med skolegang men jeg fikk uten å ha tjent noe særlig, fikk minste sats... Ikkje mye men det hjelper å det kan du søke etter de 6 første ukene, etter dem fungerer ting som nå, du har ikkje mer permisjon. Så om du får noen annen støtt kan du søke tilbake det da...

Det jeg har mottat fra nav er de pengene jeg "tjener" ved å jobbe i barnehagen. Ca 6000,- i mnd..
Fikk bare beskjed om at jeg ikke hadde krav på noen ting fordi jeg ikke hadde tjent penger siste året, men valgt å utdanne meg istede ! argh... :(

Noen ganger føler man at man bare detter imellom to stoler i dette systemet uansett føler jeg.

Gla jeg har en pengesterk samboer og far til den kommende jenta, så ingenting skal mangle sånn sett. Bare greit å ha noe eget også liksom...

Forstår.. Hm.. Men tror du kan søke dagpenger asså.. Men eg jo ikkje helt sikker... Men gåninn på NAVforeldrepenger på Facebook å spør di er flinkere å svare og har mer kontroll enn di på kontorene:)

nemoen skrev:
Forstår.. Hm.. Men tror du kan søke dagpenger asså.. Men eg jo ikkje helt sikker... Men gåninn på NAVforeldrepenger på Facebook å spør di er flinkere å svare og har mer kontroll enn di på kontorene:)

Tusen takk, Nemoen :) Det skal jeg gjøre :)

Back
Topp