Hva har han rett på

x1x*Ammeliten*

Gift med forumet
Av pappapermisjon når jeg er hjemme og han jobber fulltid.Forrige gang hadde han ikke opparbeidet noen rettigheter.Evt hvordan betaling får han osv?Noen linker?

Må bare korrigere deg bondekone, man må studere på fulltid for å oppfylle kriteriene nav setter om pappaen skal ha permisjon utover fedrekvoten..

Kan han ikke være hjemme å hjelpe i begynnelsen i det hele tatt?[:-][X(]

Når man er uføre og ikke kan jobbe da?[8|]

Fødselsperm for pappan avhenger av mor. Om mor hverken jobber eller studerer fulltid, har han faktisk ikke krav på noe...
Kun 2 uker rett etter fødsel, men der er det arbeidsgiver som bestemmer om de skal være med eller uten lønn.

Her har vi gjort det sånn at han sparte ferieukene sine til rundt fødselen, slik fikk han de 2 ukene pluss 2 ferieuker til etter det. Så fikk vi 4 uker sammen i begynnelsen i hvert fall[:)] Jeg har permisjon fra studie.

ORIGINAL: GuttasMamma!

Hvis du føder ETTER 1.Juni (eller var det Juli?) så teller Tidsbegrenset Ufør som opparbeiding......vet ikke om det gjelder varig ufør også...tror ikke det. Men slik ståa er NÅ så gjelder det å holde seg frisk, jobbe og/eller gå skole for at barnet skal få tid sammen med pappa'n sin [:@][:@][:@][:@][:@][:@] (er ufør selv, og du må tro jeg har lest regelverk opp og ned...ingen smutthull med mindre du erklæres til å ikke være i stand til å ta deg av barnet alene, da kan BF få perm på egen opptjening...)

ORIGINAL: Lisfje

ORIGINAL: GuttasMamma!

Hvis du føder ETTER 1.Juni (eller var det Juli?) så teller Tidsbegrenset Ufør som opparbeiding......vet ikke om det gjelder varig ufør også...tror ikke det. Men slik ståa er NÅ så gjelder det å holde seg frisk, jobbe og/eller gå skole for at barnet skal få tid sammen med pappa'n sin [:@][:@][:@][:@][:@][:@] (er ufør selv, og du må tro jeg har lest regelverk opp og ned...ingen smutthull med mindre du erklæres til å ikke være i stand til å ta deg av barnet alene, da kan BF få perm på egen opptjening...)

Herregud,så siden jeg ikke kan jobbe så fortjener jeg ikke hjelp av pappan eller han får være med oss i begynnelsen[&o]Er jo ikke vår feil at jeg ikke kan jobbe før om 2 år[8|]

Er helt på tryne.
Er heldigvis frisk og rask ellers så klarer jo å være med de seff,men hadde satt pris på å ha noen uker sammen i begynnelsen,for å komme inn i rutiner sammen osv.Er sikkert overveldende forandring fra 1 til 2 barn.

Ja vi elsker dette landet[:'(]

Jeg tror du misforstår GuttasMamma.. Pappaen får ikke 6 uker fedrekvote fordi du ikke har jobbet, men disse kunne han uansett ikke tatt ut de 6 første ukene pga den permisjonen er forbeholdt mammaen! MEN han har krav på 2 uker fri i forbindelse med fødsel, men det er opp til arbeidsgiver om den er betalt eller ei.. (denne 2 ukers permisjonen har ingenting med nav å gjøre..) Med andre ord FÅR pappaen fri, men det kan bli noen tøffe uker uten lønn om ikke arbeidsgiver er "snill".....

ORIGINAL: Pearl

Jeg tror du misforstår GuttasMamma.. Pappaen får ikke 6 uker fedrekvote fordi du ikke har jobbet, men disse kunne han uansett ikke tatt ut de 6 første ukene pga den permisjonen er forbeholdt mammaen! MEN han har krav på 2 uker fri i forbindelse med fødsel, men det er opp til arbeidsgiver om den er betalt eller ei.. (denne 2 ukers permisjonen har ingenting med nav å gjøre..) Med andre ord FÅR pappaen fri, men det kan bli noen tøffe uker uten lønn om ikke arbeidsgiver er "snill".....

ok,2 uker er bedre enn ingenting ihvertfall.Lønn eller ei![:)]Takk,da er jeg fornøyd

Må bare korrigere deg bondekone, man må studere på fulltid for å oppfylle kriteriene nav setter om pappaen skal ha permisjon utover fedrekvoten..

Nei. Minst 75%. Se på NAV sine sider. Jobb eller studier.

ORIGINAL: Sjefsgaupa

Se på nav sine sider sjæl [:D]

klippet fra nav:

Dersom moren utelukkende er student, må utdanningen foregå på heltid. Heltidsutdanning tilsvarer hva som er normert studietid på heltid for den aktuelle utdanningen. Det åpnes imidlertid for deltidsstudier i kombinasjon med arbeid….”

Les mer på http://rundskriv.nav.no/rtv/lpext.dll/kapitteloversikt/e05/e05k14?f=templates&fn=main-j.htm&2.0

ORIGINAL: Sjefsgaupa

Se på nav sine sider sjæl [:D]

klippet fra nav:

Dersom moren utelukkende er student, må utdanningen foregå på heltid. Heltidsutdanning tilsvarer hva som er normert studietid på heltid for den aktuelle utdanningen. Det åpnes imidlertid for deltidsstudier i kombinasjon med arbeid….”

Les mer på http://rundskriv.nav.no/rtv/lpext.dll/kapitteloversikt/e05/e05k14?f=templates&fn=main-j.htm&2.0

Det står også på sidene deres at heltid regnes som minimum 75%.

Hmmmmm.. Hvor finner du det sjefsgaupa?? Overalt hvor jeg leser om dette står det "fulltids studier etter normert studie tid på den aktuelle utdanningen"..

Spesielle krav til mor når far skal ta ut foreldrepenger
Når far skal ta ut foreldrepenger som ikke er fedrekvote, er det en forutsetning at mor enten:

• arbeider helt eller delvis,
  • tar offentlig utdanning på heltid,
  • studerer i kombinasjon med arbeid som til sammen blir heltid,
  • på grunn av sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet
  • eller er innlagt i helseinstitusjon og ikke kan ta seg av barnet
    Dersom mor etter fødsel arbeider minst 75% av full arbeidstid, kan far få foreldrepenger ut i fra at mor arbeider full tid. Arbeider mor mindre enn 75 % av full arbeidstid, reduseres fars foreldepenger tilsvarende reduksjonen i mors arbeidstid. Dersom far ønsker å arbeide fulltid for å utsette perioden, er det et vilkår at også mor arbeider eller studerer på fulltid. Dette gjelder selv om mor ikke har rett til foreldrepenger.
  •  
    Back
    Topp