Hva har dere i blodtrykk?

mkrago

Elsker forumet
Jeg er veldig engstelig for BT mitt da jeg hadde svangerskapsforgiftning med storebror. Gjennom hele den graviditen fikk jeg høre at BT var normalt. Jeg var til kontroll hos lege på sykehuset i dag og målte BT, igjen fikk jeg beskjed om at det er helt normalt, men jeg tror deg er litt forhøyet. Så mitt spørsmål er hva ligger deres BT på og hva sier lege/jordmor til det?

PS! Mitt var 135/90

Redigert
Definisjon på svangerrskapshypertansjon ifølge gynekolog foreningen er:
Vedvarende BT ≥140 mmHg systolisk og/eller ≥90 mmHg diastolisk som inntrer etter 20. svangerskapsuke. Ikke proteinuri. BT normalt innen 12 uker etter fødselen.

Så hvis dette fortsetter så har jeg per definisjon høyt BT.
 
Last edited:
Mitt var i går 120/60
Tror jeg :p
 
120/70 ver ikke hva som er normalt eller ikke, men hun har ikke sagt noe på mitt hvertfall
 
108/70 i gjennomsnitt. :)
 
120/70 ver ikke hva som er normalt eller ikke, men hun har ikke sagt noe på mitt hvertfall

120/80 er liksom det "perfekte" blodtrykk hehe..
Og når man er gravid så er undertrykket lavere hos de fleste , så ditt er jo normalt.:)
 
Jeg er veldig engstelig for BT mitt da jeg hadde svangerskapsforgiftning med storebror. Gjennom hele den graviditen fikk jeg høre at BT var normalt. Jeg var til kontroll hos lege på sykehuset i dag og målte BT, igjen fikk jeg beskjed om at det er helt normalt, men jeg tror deg er litt forhøyet. Så mitt spørsmål er hva ligger deres BT på og hva sier lege/jordmor til det?

PS! Mitt var 135/90

Redigert
Definisjon på svangerrskapshypertansjon ifølge gynekolog foreningen er:
Vedvarende BT ≥140 mmHg systolisk og/eller ≥90 mmHg diastolisk som inntrer etter 20. svangerskapsuke. Ikke proteinuri. BT normalt innen 12 uker etter fødselen.

Så hvis dette fortsetter så har jeg per definisjon høyt BT.

Ditt Blodtrykk er litt forhøyet med tanke på det "perfekte" blodtrykket som er 120/80, men det er flere faktorer som spiller inn, f.eks var du helt i hvile når de målte? Og vet du hva blodtrykket ditt lå på før du ble gravid og tidligere i graviditeten? :)
 
Mitt blodtrykk har vært 105/70 og 110/70 :) jm sier det er helt greit
 
Vet ikke, målte det i går, var normalt. Hadde også forhøyet blodtrykk i graviditeten sist (tredje trimester),
men går på blodtrykksmedisiner denne gangen.
 
Ditt Blodtrykk er litt forhøyet med tanke på det "perfekte" blodtrykket som er 120/80, men det er flere faktorer som spiller inn, f.eks var du helt i hvile når de målte? Og vet du hva blodtrykket ditt lå på før du ble gravid og tidligere i graviditeten? :)

Jeg har hatt til tider ekstremt lavt blodtrykk type 90/55 og jeg fikk HELLP syndrom med storebror uten spesielt forhøyet BT så jeg er litt engstelig for det. Har hatt helt normalt BT både før og mellom graviditetene og jeg hadde sittet i ro i minst 15min før måling. Hadde bare "normalt" men litt høyt BT med storebror og ble overhode ikke hørt når jeg prøvde iherdig å si at noe ikke stemte.
 
Ta det opp med de du går til siden du er bekymret:)

Jeg har høyt bt pga sykdom og står på samme medisin som ellers, har 120—130/70. Men mindre interessant når jeg ikke er frisk;)
 
Ta det opp med de du går til siden du er bekymret:)

Jeg har høyt bt pga sykdom og står på samme medisin som ellers, har 120—130/70. Men mindre interessant når jeg ikke er frisk;)

Jeg prøver å snakke med de men får alltid standard svaret: det er normalt. Som gravid er tydeligvis ALT normalt. Jeg kjenner bare at jeg ikke liker så høyt BT så tidlig. Jeg har absolutt alle kjente risikofaktorer for svangerskapsforgiftning så er litt engstelig for å få det igjen. Jeg skal heldigvis følges opp hver 14 dag på sykehuset så satser på at jordmor klarer å berolige meg når jeg skal til henne på tirsdag.
 
Eg skjønner at du stresser med det, spesielt med tanke på hva du har gått gjennom. Men eg tror at det BT er helt ok med tanke på at det er tatt på legekontoret i sittende stilling. BT stiger vanligvis i det du reiser deg opp fra sengen om morgenen. Det hadde kanskje vært 120/80 vist du hadde målt når du våknet før du sto opp. Og så skal man jo se på helhetsbilde. Din allmenntilstand. Men vist dette plager deg veldig, må du snakke med de. Du har jo absolutt grunn til å være urolig, og det burde de ta seriøst!!
 
Jeg har 106/69, altså forholdsvis lavt. Har vært sånn hele graviditeten, men har egentlig alltid hørt at jeg har lavere eller helt perfekt blodtrykk. Merker at det er lavere nå, kan bli svimmel av å sette meg ned nå! :p Jeg vet mange som spiser lakris for å få opp blodtrykket eller ved blodtrykksfall, og jeg tenker at hvis jeg bare kunne få tak i de lakrisene jeg har sånn craving på!!! :p
 
Back
Topp