Hva hadde du gjort??

mammatileijente

Forumet er livet
VIP
Jeg får litt penger nå i april..

Har vel ca 250 000 til rådighet..

Skal kjøpe meg bil...

Jeg får modellene jeg har lyst på til 80 000 - 90 000 kr.. men da er det snakk om 2002/2003 modeller

Så kan jeg også få andre aktuelle modeller for 140 000/ 150 000 kr.. men da 2008-2009 modeller.. og da er jo også garantien fortsatt gjeldene..

men da får jeg bare spart 100 000 kr.. har lyst til å spare mer.. men samtidig så har jeg jo også lyst på en bil som holder.. men Toyota 2002-2003 modeller holder jo sikkert også lenge..

hmmmmmmmm,, dillemma,,,

Hva ville du ha gjort? Spart mest mulig og nøyd deg med en litt eldre modell.. eller kjøpt en nyere modell og spart ca 100 000 kr..?

kjøpt en nyere modell som holder lenger. Så slipper du å kjøpe ny om et par år.

Jeg er i en lignende situasjon nå.. Har tenkt lenge og vel, og bestemt meg for å gå for nyere bil og ha mindre sparepenger, kontra eldre bil og ha mer sparepenger.

Det kommer jo helt an på hva du sparer til. Om du ikke sparer til noe spesielt så er det nok lurere å kjøpe en nyere bil.

Er vel penger som forhåpentligvis skal brukes som egenkapital ved kjøp av bolig om noen år.. men det er lenge til.. får uansett ikke så mye i lån.. hverken med 150 000 i egenkap.. eller 100 000 i egenkap..

så må spare utenom alikevel... om jeg har mulighet for å spare noe i det hele tatt.. mister endel penger nå pga at jeg har blitt uføre..

mammatileijente skrev:
Er vel penger som forhåpentligvis skal brukes som egenkapital ved kjøp av bolig om noen år.. men det er lenge til.. får uansett ikke så mye i lån.. hverken med 150 000 i egenkap.. eller 100 000 i egenkap..

så må spare utenom alikevel... om jeg har mulighet for å spare noe i det hele tatt.. mister endel penger nå pga at jeg har blitt uføre..

Aha.. Da hadde jeg kanskje kjøpt billigere bil.. Hvis jeg ser på situasjonen utifra mitt ståsted (for jeg vil veldig gjerne kjøpe meg noe eget en dag).

mamma_møø skrev:
kjøpt en nyere modell som holder lenger. Så slipper du å kjøpe ny om et par år.

Enig.

Samt at det er mindre sannsynlig for høye verkstedutgifter med en relativt ny bil!

FancyPants skrev:

mammatileijente skrev:

Aha.. Da hadde jeg kanskje kjøpt billigere bil.. Hvis jeg ser på situasjonen utifra mitt ståsted (for jeg vil veldig gjerne kjøpe meg noe eget en dag).

Men det som er.. er at jeg uansett ikke har noen mulighet for å spare mer.. da må jeg i så tilfelle få meg en ekstra jobb.. som jeg kan gjøre hjemme.. og trenger over 500 000 i egenkap for å få kjøpt noe her,.. uten kausjonist..

hehe.. se hvordan jeg forsvarer meg for å kjøpe nyere bil;) kommer med nye unnskyldninger hele veien.. hehe

Jeg hadde prøvd å finne en eldre bil som har blitt stelt godt med og ikke kjørt veldig mye. Vi har to nye biler og den ene bilen har kostet oss enormt mye penger. Nyere bil betyr ikke atomatisk mindre tid på verksted desverre. Jeg hadde spart pengene. :)

Jeg hadde gått for den litt eldre bilen, og spart mest mulig.
Kjøpte meg bil for 30 000 så jeg skulle få lån til leilighet, det er nå 3 år siden og har ikke hatt en eneste feil på den, kanskje ikke verdens fineste bil, men den duger til det jeg trenger den til :p

jeg ville ha kjøpte en eldre bil.... gjerne av forhandler med 1års garanti... vi kjøpte bruktbil for et par år siden og så røyk turboen etter et par uker! Vi fikk ny turbo uten å måtte ut med en eneste krone, var egentlig mellom 12-15tusen tror jeg ;) er jo bare å sjekke når eller om slitedeler er skiftet, feks registerreim og  hjullager (?) etc he he  vi har en 98modell og en 2004 modell... har ikke vært noe galt (bortsett fra turboen på 2004 mod som sagt) bortsett fra en og annen slitedel på 98mod. Bil er jo penger ut vindu så jeg ville absolutt ha spart de ekstra 50 000....

Gode argumenter for og imot ser jeg;)

Jeg skal ikke kjøpe privat.. blir hos bilforhandler;)

Og ja.. har en liste over hva jeg skal sjekke og høre om.. viktig det med registerreim også.. er brått noen 1000 lapper det..

Og ved en nyere bil... så skal den ha passert 90 000.. og skiftet registerreim i alle fall

Vi har alltid hatt høye verkstedregninger på våre litt eldre biler. Altså kanskje 30-40 000 i året. Den litt nyere bilen vår har vi ikke hatt noe særlig utgifter på verksted med.

Men skjønner dilemmaet ditt. Jeg vet ikke hva jeg hadde gjort, men tror jeg hadde gått for en nyere bil. Ta uansett med deg noen som har god peiling på bil, hvis ikke du har det selv da, når du skal se på biler.

Hadde kjøpt en eldre bil i GOD stand, men EN eier, og spart mest mulig. hadde regna ca 60-80000 til bil, og satt resten på konto. Hadde også kjøpt av bruktbil forhandler, med garanti =)

Man taper penger på å kjøpe bil uansett, hadde aldri kjøpt ny bil. (da måtte jeg hatt vunnet veldig mange millioner i lotto :D)

Jeg hadde nok også kjøpt en eldre modell (2002/2003 er jo ikke akkurat gammelt det heller da) og spart resten av pengene. Er ikke Toyota kjente for å være veldig "slitesterke" biler som går og går også da? Så om de er noen år eldre, trenger det vel ikke nødvensigvis bety at det er mer galt med dem. Vi har hatt to eldre biler (byttet nettopp ut den ene i en nyere), men har aldri hatt noe særlig problemer med noen av dem. Litt småtteri selvsagt, men ingenting særlig kostbart:)

Nå har jeg gått ned fra 150 000 til 120 000 kr.. da får jeg mange fine Corollaer og Avensiser for den prisen.. får jo litt for min også.. så kanskje jeg legger til 100 000 kr.. da har jeg ca 150 000 kr å spare;)

Hadde kjøpt en "eldre" bil av et bra merke. Og fra forhandler.
Jeg har en 2003-modell Toyota, hatt den i to år. Aldri hatt den på verksted, annet enn EU-kontroll og service.

Back
Topp