Hva hadde du gjort om julebesøket tar med seg sykt barn på julefeiring?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Sølvi
  • Opprettet Opprettet
Det kommer an på hva du mener med julebesøk, og hvor sykt barnet er. På julaften ville jeg synes det er greit, hvis det hadde vært ok for barnet å være/komme her. Da kunne barnet fint lånt en seng evnt om det var slitent og ikke orket styr fra stua. Jeg husker selv at jeg har vært syk et par år vi har vært hos tante og onkel. Jeg er glad vi ikke holdt oss hjemme på grunn av meg. Jeg fikk en seng jeg kunne slappe av i, og kunne komme og spise/åpne gaver når jeg selv orket. Ikke følte jeg at jeg ødela kvelden for noen andre heller. Ellers i året er det aldeles ikke greit å ta med direkte syke barn på besøk, stort sett mest av hensyn til barnet selv. Selv pleier jeg alltid å høre med verten om det er sånn at det kan være noe smittefare, uten at barna er syke (type dagen etter omgangsyke/feber).

Kommer helt an på hvilken sykdom og hvor syk. Svært smittsom omgangssyke hadde for eksempel ikke vært greit, mens en lett forkjølelse hadde gått helt fint :)

Her er vi stort sett alle syke, men vi er hjertelig velkommen til svigers! Glad vi har en familie som tar imot oss likevel.

Ikke ok. Jeg har en baby og ønsker få bestemme selv hvorvidt jeg vil utsette han for smitte.

Kommer an på sykdommen, antar jeg. Hvis barnet er i dårlig form er det veldig egoistisk å dra noen plass, da har man det bedre hjemme.

Litt forkjølelse skal jeg vel tåle men ikke type omgangsyke og utslett

Det avhenger egentlig av type sykdom, som også flere skriver. Omgangssyke er no, no! Det meste annet kan vi tåle. Vi har tre barn samlet på julaften og det er garantert minst ett av dem som har sykdom (min gutt er for eksempel syk igjen nå, han er eldst av de tre). Han får selvsagt delta, som alle oss andre. De er omgitt av smitte hele tiden på skole og i bhg, så det skal godt gjøres å unngå smitte uansett. Dessuten er det jo slik at de fleste sykdommer er i kroppen før de bryter ut, så man vet aldri om noen bringer smitte med seg. Vi har et ganske avslappet forhold til dette, hele familien.

Som de andre her skriver, kommer ann på hvor syk en er. En lett forkjølelse, ok. Omgangsyke er ikke ok! :)

Kommer an på sykdom og alder på barnet. Samt om det er andre i selskapet som ikke skal utsettes for smitte som baby og gamle;)

Kommer ann på hvilken type syk ja :-) hadde vel ikke vært koselig for noen hverken da eller etterpå med omgangssyke :-P

Snu det.. ville du virkelig dratt med deg ungen din som er syk på julebesøk? Det hadde ikke jeg utsatt mine for. Sa hadde jeg blitt hjemme og gjort det beste ut av situasjonen der og da :)

I fjor hadde frøkna feber og lå rett ut store deler av dagen. Vi holdt oss hjemme, og hadde satt pris på om evt gjester hadde gjort det samme. Forkjølelse er greit, men influensa og omgangssyke er ikke greit. Men en unge som ligger rett ut har det jo og bedre hjemme enn å skulle dra på besøk...

Kommer an på sykdom, og hvem man skal reise til tenker jeg.

Her hadde vi dratt til mamma og pappa hvis en av ungene var litt dårlig form ja, men reist på juleselskap lengre unna hadde vi ikke gjort. Tenker på barnets beste, og på smitte, så omgangsjuka da holder man seg hjemme.

Back
Topp