Hva hadde dere gjort?

Maja87

Glad i forumet
Hei jenter.. før jeg fant ut at jeg ble gravid fikk jeg tilbud om ei lederstilling jeg takket ja til.. så ble jeg gravid i ferien.. har utrolig lyst på den stillinga, og sjefen min sa det kom til å bli et tøft år. skal skrive under kontrakt uka her.. vet det kan bli vanskelig å få tak i vikar. så jeg har skikkelig dårlig samvittighet.. dere synes ikke det er dårlig at jeg skriver under og forteller uke 12 at jeg er gravid? livet er jo for å føde barn, og de kan ikke sparke meg.. fikk bare så vondt inni meg idag pga dette at jeg begynte å grine.. føler jeg går bak ryggen.. men det er jo ikke sånn at jeg drar, er jo bare mammaperm.. dessuten har jeg en jobb som må tilrettelegges, så må egentlig fortelle det snart.. er bare så lei meg..

Jeg ville tatt jobben! Det er som du sier, du blir jo bare borte en periode, også kommer du tilbake! Jeg begynte selv i en lederstilling den 1. juli, og OI! den 2. august fant jeg ut at jeg er gravid! Kjenner jo at jeg har dårlig samvittighet, men vi må jo ha barn! Ellers går jo ikke verden videre. Og jeg skal vedde på at om vi hadde vært mannfok (som kunne fått barn, hehe) har vi nok kun kommet til å tenkt på oss selv i denne situasjonen. Sagt ja til jobben fordi vi har lyst på den!

Synes også det er formildene at du fikk jobben FØR du ble gravid... Det teller masse!:)

Vanskelig å være i en slik situasjon! Du gjør ingenting galt i å signere, selvfølgelig. Du må jo ta hensyn til deg selv før arbeidsgiver. Og det er heller ingen som forventer noe annet. Jeg mener absolutt du skal signere med god samvittighet, selv om jeg vet at det i realiteten ikke føles så godt...

Et annet alternativ er å fortelle det når du skal signere. Arbeidsgiver har ikke lov til å trekke tilbudet tilbake, og det vil kanskje føles bedre for deg hvis du informerer om det før du signerer? Jeg har vært i lignende situasjon, hadde et vikariat, og ble tilbudt fast stilling rett etter jeg ble gravid. Valgte å fortelle om det, selv om jeg ikke akkurat følte meg så veldig høy i hatten. Arbeidsgiver satte stor pris på at jeg var ærlig, og sa at det selvfølgelig ikke påvirket tilbudet.

Lykke til med avgjørelsen og prosessen videre [:)]

for det er jo ikke ulovlig å bli gravid.. det er bare det at det er på et ganske dårlig tidspunkt.. også har jeg liksom ikke skrevet under.. og det er jo for at det har vært ferie.. sjefen min gleda seg og sa det kom tilnå bli tøft og mye å gjøre liksom, derfor får jeg så vondt inni meg.. og jeg må fortelle det snart.. ellers kan det gå galt..

om det er en tøff jobb du vil slite med å gjennomføre som gravid hadde jeg latt være å signere.. men klarer du jobben har du helt klart retten på din side altså, og bør ikke ha dårlig samvittighet.

jeg ve ikke.. en muntlig kontrakt er jo ikke like bra som en skriftlig.. og man vet aldri.. uff.. kommer vel til å signere og fortelle ei uke etterpå... de kan vel ikke bli sur for at jeg forteller etter? tror ikke du trenger å fortelle arb.giver at du er gravid før du vil selv.. kjenner jeg er mer følsom nå.. blir jo megasliten av det.. huff..

vil klare å jobbe, må bare unngå å gjøre et par ting.. og prøve å unngå stress..

Back
Topp