Hva hadde dere gjort??

~StRaToS~

Forumet er livet
Broren til gubben fikk sitt 4. unge i okt. - 09 men med Downs syndrom.
De fikk da muligheten til å teste seg for å se om det kanskje er arvelig, men
de ville ikke. For de skulle jo ikke ha flere barn så det var noe de ikke ønsket å vite.
MEN hvis broren til gubben kanskje bærer på dette genfeilet, så kan faktisk gubben og han det. Vi har jo 2 friske barn,men det ligger i bakhodet mitt hele tiden.

Så jeg har egentlig litt lyst (selv om sjansen for at gubben bærer dette, er svært liten) å ta en privat fostervannsprøve.
Det er 3 typer downs syndrom og kun den ene er arvelig, så jeg vet at det er 1 til en million at vi faktisk kan ende opp med en unge med DS.

Hva hadde dere gjort??
Hadde dere latt det ligge, selvfølgelig får dere et friskt barn??
Eller hadde dere ikke tatt sjansen??

Hadde nok latt det ligge, pga det er litt farlig å ta sånn prøve.
Så det ville jeg ikke tatt sjangsen på.

ORIGINAL: Mars09ogJanuar11

Huh??
Er det farlig???
Det har ikke jeg hørt??
På hvilken måte da??

Jeg hadde ikke sett noen grunn til å gjøre det. Tar de barna jeg får uansett.

Hør med legen om evt. duotest. Ultralyd som sjekker nakkefolden og wn blodprøve.

- Myth-

ORIGINAL: ~StRaToS~

ORIGINAL: Mars09ogJanuar11

Huh??
Er det farlig???
Det har ikke jeg hørt??
På hvilken måte da??

Fostervannsprøve har jeg hørt er litt risikabelt ja.

Jeg syns du må gjøre det du føler er det riktige for deg.. men ds kan man ikke se det uten fostervan prøve, trodde det jeg. Hørt at fostervann prøve kan skade fosteret jeg også, men på hvilken måte vet jeg ikke.
Men hvis dette uroer deg veldig mye hadde jeg hørt litt rundt om det, er jo ikke noe godt å gå redd for dette i så mange mnd hvis det er mulighet for å se dette først.
Forstår deg som har to barn fra før at det kan bli tøft med et barn som krever så mye av deg resten av livet.

Siden du har 2 friske fra før av ville ikke jeg gjort noe...
Vet ikke om jeg hadde klart å ta abort selvom jeg viste det, syns det er litt fælt jeg..[:-]
Men uanset så er det en risiko for å skade fosteret med å ta fostervannsprøver, så da kan du jo risikere å skade ett friskt barn itillegg...

ORIGINAL: Ønsker_oss_et_barn

Jeg syns du må gjøre det du føler er det riktige for deg.. men ds kan man ikke se det uten fostervan prøve, trodde det jeg. Hørt at fostervann prøve kan skade fosteret jeg også, men på hvilken måte vet jeg ikke.
Men hvis dette uroer deg veldig mye hadde jeg hørt litt rundt om det, er jo ikke noe godt å gå redd for dette i så mange mnd hvis det er mulighet for å se dette først.
Forstår deg som har to barn fra før at det kan bli tøft med et barn som krever så mye av deg resten av livet.

ORIGINAL: Myth

Hør med legen om evt. duotest. Ultralyd som sjekker nakkefolden og wn blodprøve.

- Myth-

Har jeg aldri hørt om før. Er det noe de fortar under den ordinære UL?

ORIGINAL: Ønsker_oss_et_barn

Jeg ser jo hvor mye familien til broren til gubben min har blitt påvirka av det.
Og det har 3 barn fra før av.

- Myth-

de ser etter det på ordinær UL ja, men da er du jo 19 uker på vei..

ORIGINAL: mokkenikke88

- Myth-

Ja det er langt[8|]

ORIGINAL: mokkenikke88

- Myth-

Ja det er langt[8|]

Men det kan jo hende de kan se det hvis du bestiller UL i uke 12?

En kan jo ikke ta abort etter uke 12 uansett vel?

ORIGINAL: sjøhest

En kan jo ikke ta abort etter uke 12 uansett vel?

Jo ved spesiellet grunnlag kan du søke om det

Skal snakke med gubben og se om vi skal gjøre noe med det eller bare
la det være.
Men takker for svarene deres[:)]

Jeg hadde tatt prøven. Og jeg hadde tatt abort om noe var galt. Det høres sikkert fælt ut, men som du veit, ville det bli en enorm påkjenning på familien. Selvsagt angere ingen etterpå, man elsker jo ungene sine uansett, men jeg ville likevel hatt valget.

Nå er det jo veldig liten sannsynlighet for at det er noe galt med babyen din! Men det er tross alt bedre å vite. Når det er sagt så veit jeg ingenting om risikoen ved å ta fostervannsprøve, så det må du selvsagt undersøke og overveie.

jeg hadde ikke hatt hjerte til å ta abort om spiren i magen min var med downs iallefall!!! Bestevenninna mi har ei jente på 4 1/2 med downs, utrolig glad for at jeg har mulighet til å se den nydelige jenta vokse opp!!

men ja - ser det er mye jobb. venninna mi var 19 da hun fikk henne - og alene om omsorgen...

Duotest tilbys de som er 38 år og eldre når de blir gravide. Legen din kan også sende en henvisning for deg om du ønsker det om du er i risikogruppen for feks. Downs.

Google på duotest så kan du lese selv. Det er også mulig å ta morkakeprøve og som nevnt fostervannsprøve. Du kan lese om alt dette på siden for duotest (skriver på mobilen ellers skulle jeg limt inn linken).

- Myth -

Back
Topp