hva hadde dere gjort...

Supermamma x 4

Glad i forumet
♡Julekulene 2021♡
visst at dere leide en leilighet , og når dere hadde vært borte i noen dager å kom hjem, så merker dere at teppet på gangen var flytta på , ventilene som du hadde tatt igjen var åpnet. og alt tydet på at utleier hadde vært nede i leiligheten uten å gitt beskjed.
jeg ble rett og slett irritert når jeg merka det, de har jo ingenting her nede å gjøre , visst de absolutt ville se hvordan vi har det her eller hva grunnlaget for å komme inn her var , kunne jo de spurt oss om lov.
så jeg søkte opp på nettet og så fann jeg dette :

Har utleieren adgang til leiligheten?

Spørsmål:
Kan utleieren låse seg inn hos meg for eget forgodtbefinnende? Tidligere låste hun seg inn for å vedlikehold forskjellige ting. Nå har jeg sagt opp, og leiligheten er på visning dagen lang, også når jeg ikke er til stede.

Svar:
Utleier må få føre tilsyn med leiligheten og utføre vedlikehold som ligger under hennes ansvar. Men du skal ha varsel, og en ukes varslingsfrist kan være en rettesnor. Hvis du nekter adgang uten å ha særskilt grunnlag for dette, kan dette være et avtalebrudd som gir utleier rett til å si deg opp. Ved langvarige arbeider, kan det bli snakk om lengre varslingstid og dessuten bli snakk om redusert husleie.

Utleieren kan selvsagt ta seg inn i leiligheten for å hindre skade. De typiske tilfellene er at brannalarmen går og ved vannlekkasjer.

I oppsigelsestiden gjelder at utleier har rett til å vise fram leiligheten for ny utleie. Men også her gjelder varslingsregelen, og tidspunktet må avpasses til et tidspunkt du selv godkjenner og som griper minst mulig inn i ditt privatliv.

I de mest pågående tilfellene vil innlåsning uten varsel kunne ses på som ulovlig selvtekt. Hvis utleieren fortsetter med dette etter at du har sagt ifra, har du anledning til å skifte lås på utleiers regning. I de mer ekstreme tilfellene kan leieren vurdere å politianmelde forholdet.

http://forbrukerportalen.no/temaer/leie_bolig/faqs

Jeg ville ha tatt det opp med huseier, for det er ikke akseptabelt at han/hun låser seg inne uten at dere vet det.

Ja, skal gjøre det :S å grunnen til at jeg tok igjenn ventilen på badet er fordi det kom noen maurer og saksedyr inn.:S hater insekt. vi har bodd her i snart to uker nå. og vi dro kun bort i 4 dager. så det første de gjør er å gå inn i leiligheten. blir irritert jeg [&:]
Vet jo ikke hvordan folk det er heller, så stoler jo ikke på de slik at de bare kan komme inn her å snoke.

Nei når dere har bodd der i så kort tid er det skummelt at huseier låser seg inn :S Jeg hadde med engang tenkt at de hadde snoket ;p

Ta det opp med huseier. De har gjort noe ulovlig.
Jeg skjønner godt at hun vil at ventilene skal stå åpne da, siden det har med fukt å gjøre, men da burde det vært ei rist eller noe foran sånn at insektene ikke kom inn. Det kan være at de påpeker det til dere, men de har uansett ikke lov til å gå inn å gjøre det selv.

utleier har ingen rett til å låse seg inn i deres leilighet uten grunn,det er dere som bor der nå-ikke de,deres hjem-ikke dems,jeg har selv leid,men ALDRI opplevd at utleier har gått inn i leiligheten uten å snakke med meg først..selv om det er de som eier det syns jeg rett og slett det er frekt at de tar seg inn i deres hjem bare fordi de kan!
for å ha et bra forhold til utleier må det være grenser,kan umulig være noe gøy hvis dere alltid lurer på om de er i leiligheten når dere ikke er hjemme,eller å komme hjem å se at noen har tatt seg inn i hjemmet deres...

det skal jo være en slags netting i ventilen som gjør at ikke insekter skal komme inn,kan jo hende det er hull i den eller noe?det er i såfall noe huseier må få noen til å ordne..

jeg hadde samme problem når jeg leide....hun var der inne uten min tillatelse...
jeg er en skikkelig hissigpropp,så jeg tok kontakt med en gang.....fortalte henne at hun ikke hadde lov å gå inn i min leil uten lov....

bodde der i 5 år......og vet om 3 tilfeller hun har vært i min leil uten lov!!!!

snakket til henne alle 3 gangene....hun må ha vært mega nyskjerrig[&:]

vil bare si at det hun dama har gjort hos dere er ulovlig!!!!!!
de har ikke lov å gå inn i deres hjem uten lov...med mindre det brenner eller er vann lekasje!!!!

Er jo klart at dette ikke er greit, huseieren kan jo ikke bare valse inn som han/hun vil. Uansett hva slags grunn det var til dette så burde dere fått beskjed, helst på forhånd, men ihvertfall nå. Kunne sendt deg en sms eller lagt igjen en lapp syns jeg!

men hun hadde ingen grunn til å gå inn dit :S
og ang det med ventilen, så burde hun gitt beskjed at hun ville at den skulle være open. Hun hadde til og med vært på soverommet ! :o jeg hadde tatt ventilen litt igjenn der, men ikke helt igjenn. å da hadde hun åpna den helt.. Altså, soverommet er jo privat da.
Så om hun absolutt ville se kunne hun ha spurt når vi hadde vært der.

Altså , klart jeg lukker ventilen når jeg opplever det at når jeg står å dusjer så plutselig er det en levende maur på veggen rett forann meg. og når det ligger døde og levende saksedyr og maurer på gulvet.

Huseier har egentlig "ikke lov" til å gå ned i din leilighet så lenge det ikke er fare for liv, eller brann o.l.

ORIGINAL: lillebebis

Jeg ville ha tatt det opp med huseier, for det er ikke akseptabelt at han/hun låser seg inne uten at dere vet det.

Helt enig!

Back
Topp