Hva hadde dere gjort ang busstur i barnehagen

Senator Malin skrev:
Jeg hadde sendt han med på bussturen, uten sete.

Har selv kjørt buss,og barnehage unger er noe av det greieste å kjøre på. De pleier å sitte som noen engler for å kjøre buss er KJEKT. Er jo halve turen det.

Jærbu skrev:

Senator Malin skrev:

Har selv kjørt buss,og barnehage unger er noe av det greieste å kjøre på. De pleier å sitte som noen engler for å kjøre buss er KJEKT. Er jo halve turen det.

Joda, de sitter jo som engler, men det er vel ikke hovedsaken. Hva skjer hvis bussen kolliderer eller kjører av veien? Da hjelper det ikke å sitte som engler...

Klatremus Lillemann skrev:

Jærbu skrev:

Senator Malin skrev:

Joda, de sitter jo som engler, men det er vel ikke hovedsaken. Hva skjer hvis bussen kolliderer eller kjører av veien? Da hjelper det ikke å sitte som engler...

Det hva jo et hint at JEG mener det går helt greit å feste ungene i selene som er i bussen. Ja tenk vis bussen krasjer,kjøre av veien. Da må du heller kjøre selv. Men tenk vis du krasjer,tenk vis du treffer et vogntog på 50 tonn. Går ikke å tenke sånt. For mitt vedkommende kan jeg bare slutte å jobbe vis jeg skal tenke sånt.

Barna mine skulle på tur i bhg, og der måtte de ta buss. Fikk da et skriv med hjem om tillatelse til og kjøre buss uten annen sikring enn den som er i bussen. Svarte da at barna fikk bli med i bussen dersom bilstolene ders kunne festes der. Kunne ikke bilstolene festes i bussen, kjørte jeg heller selv, skrev jeg

Jeg hadde latt han ta bussen.
Her tar mini rutebussen flere ganger i måneden med tanta. Har selv også kjørt buss med han. Har ingen spesielle innvendinger til det. Men det er noe annet i bilen.

Senator Malin skrev:

me2

Hinode skrev:
Han er 2,5 og får være med på turene barnehagen arrangerer på den måten barnehagen arrangerer dem. 

Bussturen er vel halve morroa med turen.

Halve moroa helt til det en dag smeller. Jeg syns det er fantastisk jeg at folk er "hysteriske" (syns ikke man er hysterisk når man sikrer ungene sine i bil da) når det gjelder sikring av barn i bil, men så snart det er snakk om en hel buss full av unger så er det velt greit at de sitter tilnærma usikret. Ja, det er heldigvis sjelden med bussulykker i Norge, men man har ingen garanti mot dem. En buss, full av usikra unger, som velter, sikkert koselig det. I "vår" barnehage pleier de å leie minibuss (det er ikke buss men maxitaxi) altså ikke stort bedre enn en personbil. Jo de er litt større, men ingen buss. Er uaktuelt å sende ungene avgårde usikra på den ulykkesbelasta veien de kjører på når de reiser på tur. Vi kjører dem selv. At noen er nødt til å ta buss med ungene usikra er ingen grunn til å la være å frakte ungene forsvarlig sikret om man har mulighet til det, enten ved å sende med sete eller kjøre dem selv.

Velkommen til babyverden. Stedet der INGEN spiser spekemat i svangerskapet, har teppe over vognåpningen, eller røyker i svangerskapet, alle barn sitter bakovervendt i foreldrenes og SPESIELT de jævla svigerforeldrenes biler til de er 5 år(tihi, jeg er nazi på bilsikring lizzom), MEN, der flertallet synes det er helt greit å sende de aller minste barna avsted med buss uten barnesete, for det er så sjelden det skjer noe lizzom. 

Jeg nektet akkurat barnet mitt å være med barnehagen på busstur, sendte mail til Trygg Trafikk og spurte hva de mente om problemstillingen, og svaret gjorde meg bare tryggere på mitt valg. 

Jeg hadde gjort som andre nevner her: Hørt med barnehagen hvordan de har tenkt å gjøre det med sikring. Hvis de ikke ville latt meg sende med setet hans hadde jeg kjørt selv. 

Selvfølgelig er det moro for barna å kjøre buss, men det er underordnet - sikkerhet først! 

Jeg hadde latt han ta buss uten sete. Jeg bor i byen, og ser støtt og stadig barnehager ta buss til forskjellige steder, å jeg har aldri sett en unge i medbrakt sete noen gang. Synes at det bare er positivt at barnehagene kan ta med ungene ut på utflukter på egenhånd, noe som ikke hadde vært mulig om di måtte ha kjørt selv, tatt taxi, eller bedt foreldrene om å kjøre. Tar selv mye buss med guttungen, å da sitter han jo usikret, akkurat som alle andre. Hadde vært sært å latt en unge måtte sitte i sete på bussen, mens alle di andre fra barnehagen sitter uten. Selv om di bare er 3 år, blir han faktisk et potensielt mobbeoffer mener nå jeg.

Jeg hadde også sendt han på turen, uten sete. De tar buss til byen med jevne mellomrom i barnehagen og jeg tar selv ofte buss med babyen i vogn. 

Severina! skrev:
Jeg har skrevet at min 3åring får kjøre bil/buss hvis han har med eget sete OG at jeg moterer sete. Ellers kjører jeg selv..

Her også! Grøss, aldri i verden om min datter får sitte usikret på buss når hun er så ung enda. 

Severina! skrev:
Jeg har skrevet at min 3åring får kjøre bil/buss hvis han har med eget sete OG at jeg moterer sete. Ellers kjører jeg selv..

Du jeg lurte på 1 ting.
Når bussen skal reise tilbake hva gjør du eller Sukkertoppen da?
Er nå ikke alltid sånt at det er samme buss hjem igjen,eller vis barnehagen skal være der litt lenge for eks. Så har jo bussen ofte annen kjøring i mellom tiden.
Barnehagen kan jo få beskjed om at det er samme buss men innen TRANSPORT så kan alt forandre seg på 10 min
Ble bare nyskjerrig????

Cec* skrev:
Jeg hadde latt han ta buss uten sete. Jeg bor i byen, og ser støtt og stadig barnehager ta buss til forskjellige steder, å jeg har aldri sett en unge i medbrakt sete noen gang. Synes at det bare er positivt at barnehagene kan ta med ungene ut på utflukter på egenhånd, noe som ikke hadde vært mulig om di måtte ha kjørt selv, tatt taxi, eller bedt foreldrene om å kjøre. Tar selv mye buss med guttungen, å da sitter han jo usikret, akkurat som alle andre. Hadde vært sært å latt en unge måtte sitte i sete på bussen, mens alle di andre fra barnehagen sitter uten. Selv om di bare er 3 år, blir han faktisk et potensielt mobbeoffer mener nå jeg.

emoticon
Tror du foreldre som er usikker på om sikring av barn i buss er tilstrekkelig bryr seg om DET?! 
Hvis det der er en grunn til ikke å bry seg om sikring av barn i buss, da er det noe alvorlig gæernt et sted.. Hjelpes.

Cec* skrev:

Uff ja, det er så teit å sikre ungene sine, at det er jeg virkelig enig i asså. At han blir et potensielt mobbeoffer mener jeg. For ikke å snakke om de som er så teite at de bruker sikkerhetsbelte attpåtil, noe så teit. Det som er teit, er at folk tror det er så greit å sitte usikret i buss. For det er ikke det vet du. 

Ikke for å kuppe tråden, men noen praktiske spm om hvordan man skal løse dette med buss og bilsikring:

Barnehagen til barna mine er titt og ofte på bussturer, gjerne 2-4ganger i mnd, selfølgelig på hver sin turdag. De reiser veldig ofte med bybussen, som kjører strekninger med 80sone, adskilte veibaner, men dog. Hverken jeg eller gubben har mulighet til å kjøre og hente de, ei heller å holde de hjemme på turdagene. Spørsmålet mitt er; hvordan hadde dere gjort det, dere som har mulighet til å være sjåfør/monterer bussete osv??

Back
Topp