Hva gjøres på første svangerskapskontroll?

Vannpiken

Elsker forumet
Aprilspirene 2023
Noen som vet hva som gjøres på første svangerskapskontroll hos lege?
Har fått time når jeg er i uke 6+6. Leser at man ikke tar blodprøver så tidlig. Er det da mest en samtale man har med lege eller sjekkes andre ting? Leser også at man bør ha med morgenurinprøve til alle kontroller, gjelder dette også den første?

Noen som vet hva som gjøres på første svangerskapskontroll hos lege?
Har fått time når jeg er i uke 6+6. Leser at man ikke tar blodprøver så tidlig. Er det da mest en samtale man har med lege eller sjekkes andre ting? Leser også at man bør ha med morgenurinprøve til alle kontroller, gjelder dette også den første?
Sniker fra desember/januar. Ja, det er en samtale, utfylling av helsekort (jeg fikk det da, hører andre må vente). Veiing, blodtrykk. Ha med urinprøve. Tid til spørsmål :) informasjon om svangerskapskontroller, ultralyd og NIPT om det er aktuelt. Lege/jordmor vil etterspørre informasjon om din og families sykdomshistorie, i tilfelle relevant.

Sniker fra desember/januar. Ja, det er en samtale, utfylling av helsekort (jeg fikk det da, hører andre må vente). Veiing, blodtrykk. Ha med urinprøve. Tid til spørsmål :) informasjon om svangerskapskontroller, ultralyd og NIPT om det er aktuelt. Lege/jordmor vil etterspørre informasjon om din og families sykdomshistorie, i tilfelle relevant.
Takk :love017 Supert med svar fra noen som nylig har vært gjennom det!
Da tar jeg med urin:thumright Burde man ta med partner? F.eks for utfyllingen av helsekort? Eller er det unødvendig?
En ting til, når blir det tatt blodprøve da? Bør både 1. og 2. kontroll da være hos lege, siden jordmor ikke tar blodprøve? :happy:

Da tar jeg med urin:thumright Burde man ta med partner? F.eks for utfyllingen av helsekort? Eller er det unødvendig?
En ting til, når blir det tatt blodprøve da? Bør både 1. og 2. kontroll da være hos lege, siden jordmor ikke tar blodprøve? :happy:
Ta med partner hvis du vil. Min var ikke med. Minst en kontroll uten partner.

Jeg tok blodprøve i uke 10-ish. Velger selv JM utover kontroll hos lege med blodprøve.

Ta med partner hvis du vil. Min var ikke med. Minst en kontroll uten partner.

Jeg tok blodprøve i uke 10-ish. Velger selv JM utover kontroll hos lege med blodprøve.
Okei, takk! Er midt i arbeidsdagen, så tror det blir uten partner denne gangen da:thumright
Tror kanskje jeg velger jordmor videre etter blodprøver er tatt jeg og :happy:

Okei, takk! Er midt i arbeidsdagen, så tror det blir uten partner denne gangen da:thumright
Tror kanskje jeg velger jordmor videre etter blodprøver er tatt jeg og :happy:
Jeg velger JM fordi jeg har hørt at det settes av mer tid. I tillegg «ser» JM deg som frisk, men en mer pasient hos lege. Så fremt alt ser ut til være bra med meg og foster, fortrekker jeg svangerskapsomsorg heller enn svangerskapskontroll.

Om du heller vil til JM, tar du kontakt med jordmortjenesten i kommunen. Du skal få første time innen en uke etter kontakt. Lykke til! :)

Jeg velger JM fordi jeg har hørt at det settes av mer tid. I tillegg «ser» JM deg som frisk, men en mer pasient hos lege. Så fremt alt ser ut til være bra med meg og foster, fortrekker jeg svangerskapsomsorg heller enn svangerskapskontroll.

Om du heller vil til JM, tar du kontakt med jordmortjenesten i kommunen. Du skal få første time innen en uke etter kontakt. Lykke til! :)
Takk for gode svar! Tror jeg beholder den første timen hos lege siden den allerede er bestilt! Men så forhører jeg meg da om hvordan mulighetene er for jordmorkontroll videre:thumright Er en ganske nyutdannet lege, som jobber mye for min egentlige fastlege som er delvis sykemeldt. Har vært fornøyd hos han tidligere, og som relativt nyutdannet selv, så synes jeg det er fint å slippe de litt mindre erfarne til også. Får se det litt an etter første kontrollen om jeg føler meg ivaretatt :D Ville også vært komfortabel med fødsel hos jordmorstudent, om jeg får spørsmål om det

Takk for gode svar! Tror jeg beholder den første timen hos lege siden den allerede er bestilt! Men så forhører jeg meg da om hvordan mulighetene er for jordmorkontroll videre:thumright Er en ganske nyutdannet lege, som jobber mye for min egentlige fastlege som er delvis sykemeldt. Har vært fornøyd hos han tidligere, og som relativt nyutdannet selv, så synes jeg det er fint å slippe de litt mindre erfarne til også. Får se det litt an etter første kontrollen om jeg føler meg ivaretatt :D Ville også vært komfortabel med fødsel hos jordmorstudent, om jeg får spørsmål om det
Ønsker også student, det hadde vært fint :)

Sniker, min jordmor tok blodprøvene mine, så jeg kommer ikke til å dra til lege i det hele tatt :happy: men jeg tror det er litt forskjellig og at ikke alle tar, så ville spurt:shy:

Tips angående urinprøver som jeg ikke visste i mine første svangerskap og derfor ofte fikk «forurenset prøve».
1. Vask underlivet lett med en klut/våtservietter/kompressklut (de tørrserviettene som er beregnet på rompevask av baby er fine, også til vask av sårt underliv med sting osv etter fødsel)
2. Samle litt urin av en midtstråleurin. Det betyr at du tisser litt i do (slik at evt puss og utflod rundt urinrøret skylles ut), stopper å tisse og deretter tar urinprøveglasset under strålen. Om man ikke klarer å stoppe å tisse tar du bare glasset under mens du tisser. Trenger ikke fylle mer enn 1/3 av prøveglasset for å få tatt prøve av urinen.

Med denne fremgangsmåten får man renest mulig prøve og best mulig svar. Gjerne morgenurin, men om du glemmer det er det ingen krise. Da kan du ta prøven senere på dagen, eventuelt i en plastkopp når du er til kontroll.

På mine svangerskapskontroller i uke 12 blir det tatt blodprøve, blodtrykk, vekt og det føres inn i helsekortet som man også får her. Deretter søker lege eller jordmor om fødeplass, slik at man får brev i posten eller på helsenorge med tid til ordinær ultralyd.
Så pleier det også å være en liten samtale rundt psykisk og fysisk form og at man kanskje får noen brosjyrer med info om gode vaner i svangerskapet og slikt. Hvor mye tid som legges i dette, varierer veldig - men jeg opplever at det alltid er satt av tid hos jordmor, mens hos lege er det litt mer bingo hvor erfaren legen er og hvor mye hen pleier å bruke til slik. Jordmor er jo tross alt spesialutdannet innenfor alt som har med graviditet og fødsel å gjøre på en litt annen måte enn lege. Med det sagt finnes det også mange dyktige leger som ivaretar mer enn bare generell fysisk form hos en gravid :) :)

Skriv ned ting du lurer på underveis i et notat på telefonen, samle opp til kontroller, og gå gjennom den - ellers er det så lett at man glemmer alt man egentlig hadde tenkt til å spørre om.
Partner trenger ikke egentlig å være med til generelle kontroller om man ikke ønsker det. Ønskelig fra helsestasjonen sin side, er vel at far er med på èn kontroll litt ut i svangerskapet for å snakke om fødsel og forventninger til foreldrerollen. Sikkert aller mest aktuelt når man er førstegangsforeldre, men min har blitt med til en slik kontroll i to svangerskap.

Jeg har et veldig godt forhold til min fastlege. Han har også ultralyd.

Jeg har et risikosvangerskap, i tillegg til en lang helsehistorikk både på meg og ungene. Selv om jeg opplever god tid hos jordmor så opplever jeg lege oppfølgingen som vel så god om ikke like god. Går kanskje for en kombinasjon. Amming er noe jeg gjerne vil diskutere med jordmor, har aldri kunne amme, vil gjerne prøve men kommer ikke til å slite meg ut på den denne gangen.

De gangene jeg har vært gravid så har jeg ikke trengt å komme før i uke 12.. kun blodprøver og fylle ut skjema

På legekontoret hvor jeg jobber tar vi blodprøver tidlig, fra ca uke 6 og henviser deretter til jordmor i uke 8-10 for første samtale. Tar en kort samtale med historikk, tidligere svangerskap, evt komplikasjoner, hvordan de har det, evt symtomer, spørsmål rundt det sosio-økonomiske (kan hos oss få ekstra oppfølging hos en sosial assistent). Måler også blodtrykk og tar vekt, men det kan også gjøres hos jordmor. Hos oss er det som regel jordmor som følger opp med ultralyder tatt hos gynekolog og de kommer til oss hvis det er andre problemer. Noen velger bare å gå til gynekolog, noe jeg gjorde sist grunnet risikosvangerskap.

På legekontoret hvor jeg jobber tar vi blodprøver tidlig, fra ca uke 6 og henviser deretter til jordmor i uke 8-10 for første samtale. Tar en kort samtale med historikk, tidligere svangerskap, evt komplikasjoner, hvordan de har det, evt symtomer, spørsmål rundt det sosio-økonomiske (kan hos oss få ekstra oppfølging hos en sosial assistent). Måler også blodtrykk og tar vekt, men det kan også gjøres hos jordmor. Hos oss er det som regel jordmor som følger opp med ultralyder tatt hos gynekolog og de kommer til oss hvis det er andre problemer. Noen velger bare å gå til gynekolog, noe jeg gjorde sist grunnet risikosvangerskap.

Det hørtes jo veldig bra ut da - men er det i Norge?

Jeg har et veldig godt forhold til min fastlege. Han har også ultralyd.

Jeg har et risikosvangerskap, i tillegg til en lang helsehistorikk både på meg og ungene. Selv om jeg opplever god tid hos jordmor så opplever jeg lege oppfølgingen som vel så god om ikke like god. Går kanskje for en kombinasjon. Amming er noe jeg gjerne vil diskutere med jordmor, har aldri kunne amme, vil gjerne prøve men kommer ikke til å slite meg ut på den denne gangen.
Tror det varierer veldig mellom fastlegene i Norge mtp svangerskapsoppfølging. Gikk en gang til min tidligere fastlege i Norge og han skulle måle livmor høyden, men jordmoren måtte le litt da hun så hva han hadde fyllt inn:)

Det hørtes jo veldig bra ut da - men er det i Norge?
Jeg jobber nå i Belgia.
Har tidligere jobbet litt i Norge og fikk svangerskapsoppfølging med første og delvis med andre i Norge.
Der var det stort sett oppfølging med jordmor. Tror jeg ikke hadde fått lov å bare gå til jordmor her uansett grunnet risikosvangerskapet og må ha planlagt keisersnitt pluss oppfølging med hematolog pga blødersykdom.

Noen jordmødre tar blodprøver :)

Back
Topp