Tips angående
urinprøver som jeg ikke visste i mine første svangerskap og derfor ofte fikk «forurenset prøve».
1. Vask underlivet lett med en klut/våtservietter/kompressklut (de tørrserviettene som er beregnet på rompevask av baby er fine, også til vask av sårt underliv med sting osv etter fødsel)
2. Samle litt urin av en midtstråleurin. Det betyr at du tisser litt i do (slik at evt puss og utflod rundt urinrøret skylles ut), stopper å tisse og deretter tar urinprøveglasset under strålen. Om man ikke klarer å stoppe å tisse tar du bare glasset under mens du tisser. Trenger ikke fylle mer enn 1/3 av prøveglasset for å få tatt prøve av urinen.
Med denne fremgangsmåten får man renest mulig prøve og best mulig svar. Gjerne morgenurin, men om du glemmer det er det ingen krise. Da kan du ta prøven senere på dagen, eventuelt i en plastkopp når du er til kontroll.
På mine svangerskapskontroller i uke 12 blir det tatt blodprøve, blodtrykk, vekt og det føres inn i helsekortet som man også får her. Deretter søker lege eller jordmor om fødeplass, slik at man får brev i posten eller på helsenorge med tid til ordinær ultralyd.
Så pleier det også å være en liten samtale rundt psykisk og fysisk form og at man kanskje får noen brosjyrer med info om gode vaner i svangerskapet og slikt. Hvor mye tid som legges i dette, varierer veldig - men jeg opplever at det alltid er satt av tid hos jordmor, mens hos lege er det litt mer bingo hvor erfaren legen er og hvor mye hen pleier å bruke til slik. Jordmor er jo tross alt spesialutdannet innenfor alt som har med graviditet og fødsel å gjøre på en litt annen måte enn lege. Med det sagt finnes det også mange dyktige leger som ivaretar mer enn bare generell fysisk form hos en gravid
Skriv ned ting du lurer på underveis i et notat på telefonen, samle opp til kontroller, og gå gjennom den - ellers er det så lett at man glemmer alt man egentlig hadde tenkt til å spørre om.
Partner trenger ikke egentlig å være med til generelle kontroller om man ikke ønsker det. Ønskelig fra helsestasjonen sin side, er vel at far er med på èn kontroll litt ut i svangerskapet for å snakke om fødsel og forventninger til foreldrerollen. Sikkert aller mest aktuelt når man er førstegangsforeldre, men min har blitt med til en slik kontroll i to svangerskap.