Hva gjør man videre?

villter

Forelsket i forumet
Mailykke 2018
Naboen har en datter på 8. Snart 9.
Hun har fortalt moren sin at når hun var med en gutt i klassen hjem for noen uker siden, hadde han truet henne og sakt at hvis hun ikke tok tiss mot tiss så skulle hun få en spiker i hue [emoji32]
Hun hadde blitt veldig redd, hun hadde ikke gjort det og sier hun ikke husker alt som skjedde. Hun hadde tilslutt løpt ned og fortalt moren til gutten hva han sa og prøvde på.
Jeg vet ikke hva moren gjorde, men hun sa hun ikke hadde kjeftet på han.
Jenta hadde ikke turt å si noe før i dag og hun vil aldri tilbake dit.

Men nå lurer moren på hva hun bør gjøre med dette ?
Det er jo noe jeg lurer på også, det er jo alvorlig. Eller der det uskyldig da det er fra en 8/9 år gammel gutt?
Hva hadde dere gjort?

Oj.. viktig tema! Jeg ville tatt det opp med barnet, og snakket med foreldrene til det andre barnet. Jeg ville også tatt kontakt med skolehelsesøster som kunne ha tatt opp tema. Viktig tema å ta opp med de andre foreldrene også.
Bra at hun ikke gjorde det, og turte å ta det opp mrd en voksen. Viktig å snakke om og om igjen om dette, hun er skremt og redd, og tillit er brutt. Vi som voksne må ta tak i dette når barna tør å informere om det.
Håper det går bra med henne:Heartred

Samtale med foreldrene er kjempeviktig! Veldig flott athun sier ifra! Jeg opplever veldig ofte som lærer at historiene ofte kan møtes på midten. De forteller hver sine ytterpunkter og forklaringen ligger ofte et sted midt imellom.
Jeg som både mor og lærer spør gjerne «hva sa du?», «hva gjorde du?», når dumme ting skjer.
Om gutten har pressa henne så er det ikke sikkert han innrømmer det, han vil kanskje benekte alt?
Håper de finner ut av det!

1. Hvorfor har ikke moren til gutten tatt dette opp med moren til jenta. Det skulle ha skjedd asap.
2. Tror ikke kjefting er det rette uansett. Men når hun ikke gir beskjed videre så tenker jeg at det er en skrue løs. Ja det er et barn. Men temaet er alt for viktig til å bare la ligge.
3. Den jenta må få lært opp at det hun gjorde var riktig. Det er riktig å si ifra og at hun var modig ect. Selv om det skjedde noe fælt så håndterte hun det veldig bra. Og at man er stolar av henne.

Tror helsesøster bør blandes inn. For tenker at når guttemammaen viste om dette og ikke så no til jente mammaen så tror jeg heller ikke gutten mammaen er lett å snakke med og det er greit med en tredje person.

Ja han er et barn. Og man vet aldri hva kidsa snakket om eller hva som skjedde. Men man skal ikke bagatellisere viktige tema.

Evt. En felles tillitsperson som kan stå for spørsmålene til barna.

1. Hvorfor har ikke moren til gutten tatt dette opp med moren til jenta. Det skulle ha skjedd asap.
2. Tror ikke kjefting er det rette uansett. Men når hun ikke gir beskjed videre så tenker jeg at det er en skrue løs. Ja det er et barn. Men temaet er alt for viktig til å bare la ligge.
3. Den jenta må få lært opp at det hun gjorde var riktig. Det er riktig å si ifra og at hun var modig ect. Selv om det skjedde noe fælt så håndterte hun det veldig bra. Og at man er stolar av henne.

Tror helsesøster bør blandes inn. For tenker at når guttemammaen viste om dette og ikke så no til jente mammaen så tror jeg heller ikke gutten mammaen er lett å snakke med og det er greit med en tredje person.

Ja han er et barn. Og man vet aldri hva kidsa snakket om eller hva som skjedde. Men man skal ikke bagatellisere viktige tema.

Evt. En felles tillitsperson som kan stå for spørsmålene til barna.
Enig!

Vil også legge til at det kan være lurt å få noen til å snakke med guttens mor, samt gutten selv.

Å være nysgjerrig på det motsatte kjønn er naturlig, og true et jevngammelt barn til "å ta tiss mot tiss" er ikke det. Kan hende at denne gutten har opplevd noe han ikke burde ha opplevd også.

Enig!

Vil også legge til at det kan være lurt å få noen til å snakke med guttens mor, samt gutten selv.

Å være nysgjerrig på det motsatte kjønn er naturlig, og true et jevngammelt barn til "å ta tiss mot tiss" er ikke det. Kan hende at denne gutten har opplevd noe han ikke burde ha opplevd også.

Tenkte det samme.
Og det bør tas tak i snarest så gutten får hjelp uansett.

Takk for svar og meninger! Jeg har pratet med henne nå og helsesøster blir kontaktet på mandag[emoji4]

Back
Topp