Hva gjør jeg???

PrinsessaOgErten

Betatt av forumet
[:(][:(][:(][:(][:(]

Jeg gråter og føler jeg har satt meg selv i en helt håpløs situasjon. Vi er AVHENGIG av inntekter begge to, så derfor var jeg jobbsøker selv om vi var prøvere. Det å finne ut at jeg er gravid to dager etter fast ansettelse på 60% natt var IKKE ideelt. Men samtidig så er jeg jo heldig. Endelig fast inntekt...
jeg jobbet mens vi var prøvere og altså... Bare at da var jeg vikar en annen plass. Så inntekt hadde vi jo...

Problemet er bare at nå holder jeg på med opplæring. Hadde min første natt i natt på opplæring og skal ha en til natta som kommer også.
Vel... det gikk igrunn ganske greit. Ble ordentlig trøtt mellom 5 og 6, men holdt ut...
Nå har jeg kun fått sovet 3 timer etter endt nattevakt og føler meg ikke OPPLAGT. I tillegg kaster jeg opp. Jeg skal til legen i morgen for å høre hva jeg skal gjøre med min situasjon nå...

Men hva gjør jeg ang natta som kommer? Jeg er så kvalm, kaster opp og uopplagt....[:(][:(][:(][:(][:(]
Redd de skal si meg opp om jeg sku ringe og si jeg er syk.....

Snakk med legen din du.
Forresten, de har ikke lov til å sparke deg på grunn an en graviditet.
Hadde du opplyst om at du var prøver i intervjuet, hadde de ikke hatt lov til å ta det med i betraktningen.
Hadde du sittet der med verdens største mage, og skulle ut i permisjon om 2 dager, hadde de ikke hatt lov til å ta det med i betraktningen.

Lykke til, håper du blir bedre snart

Hvorfor har du ikke sovet lengre?
Kanskje du kan legge deg noen timer seinere idag, slik at du klarer å komme deg igjennom jobben (hvis du slutter å kaste opp)
Ellers er det ikke mye å få gjort annet enn å ringe å si du er syk/ eller si du er gravid.
De har ikke lov å gi deg sparken eller noe sånt men du har vel ikke krav på noe sykepenger heller dersom du er syk siden du er ny..

Huff, ingen god situasjon

ORIGINAL: Eier av en gutt

Snakk med legen din du.
Hadde du opplyst om at du var prøver i intervjuet, hadde de ikke hatt lov til å ta det med i betraktningen.
Hadde du sittet der med verdens største mage, og skulle ut i permisjon om 2 dager, hadde de ikke hatt lov til å ta det med i betraktningen.

Men legen min har ikke tid til meg idag... Skal dit 11 i morgen. Kvalmen er verre idag enn noen annen dag. Hva skal jeg da gjøre i forhold til opplæringa jeg skal på i natt? Ringe og si jeg er syk? Får ikke betalt da, men det greier vi oss uten en dag eller to...

ORIGINAL: PrinsessaOgErten

ORIGINAL: Eier av en gutt

Snakk med legen din du.

Men legen min har ikke tid til meg idag... Skal dit 11 i morgen. Kvalmen er verre idag enn noen annen dag. Hva skal jeg da gjøre i forhold til opplæringa jeg skal på i natt? Ringe og si jeg er syk? Får ikke betalt da, men det greier vi oss uten en dag eller to...

Vet ikke om det hjelper deg, men sist når jeg var kvalm, var det bare 1 ting som hjalp.
3 ingefær skiver, 1/2-1 tsk sukker og litt sitron i en kopp. Hell varmt vann over, la det trekke i 2-3 minutter, og drikk.
Prøv det, og dersom det hjelper, ta det med på termos.

Og ikke minst, FÅ DEG NOE SØVN!!!

Dersom det ikke hjelper, ring inn syk.

Fant dette om svangerskapskvalme. Kanskje du kan prøve ut noen av rådene nedenfor etterhvert hvis ikke kvalmen gir seg.
MTH at du ikke har krav på betalt på jobben din

Om svangeskapskvalme
-----------------------------------

Prof. dr. Babill Stray-Pedersen, spesialist i kvinnesykdommer og fødselslære, Rikshospitalet

Kvalme og brekninger er en vanlig plage de første 3 månedene i svangerskapet. Over halvparten av alle gravide er plaget med dette. Kvalmen kommer oftest om morgenen men kan også komme om ettermiddagen og kvelden. Noen kvinner føler seg fryktelig kvalme mens andre kaster også opp, slik at de kan gå ned i vekt. Denne svangerskapskvalmen opphører vanligvis etter 14. svangerskapsuke. Årsaken er ikke helt kjent. Tidligere trodde man at det var et psykisk fenomen, men nå tror man at det skyldes hormonelle forandringer. Kanskje HCG-hormonet. Kvalmen er som regel på topp når man har høye konsentrasjoner av dette hormonet, slik som f.eks. ved tvillingsvangerskap. Det er altså et godt svangerskapstegn at man er kvalm.

Hva forårsaker denne tilstanden?

Årsaken til hvorfor noen gravide blir kvalme, kjenner vi ikke sikkert. Mange forklaringer er imidlertid foreslått - psykisk stress, endringer i samspillet mellom nervesystem og hormoner, feilfunksjon av binyrer og hypofyse, forhøyet nivå av stoffskiftehormon og ubalanse i kjønnshormoner regnes alle å kunne ha betydning for utvikling av svangerskapskvalme.

Mattips som har fungert for andre
-----------------------------------------------
Gulrot
Sjokomelk
Søte kjeks - Kornmo kjeks, Marie kjeks, Bixit
Salte kjeks - Ritzjkjeks
Lakris/Salmiak - Tyrkisk Pepper,IFA
Salt potetgull - French Fries, Saltstenger
Epler
Farris og eplemost
Kavring
Mandler
Te med lite sukker
Te med sitron
Spiseskje med sitron
Vaniljeis
Iste
Cola
Farris
Appelsiner
Love Hearts(hjelper også mot sure oppstøt/halsbrann mot slutten av svangerskapet)
Skorper m litt smør
Havregrynsgrøt

Livstils tiltak
------------------

Frisk luft
Masse søvn
Varm mat
Spise lite og ofte, 2-3 timer mellom hvert måltid
Spise før man står opp
Fysisk aktivitet

Helsekost
--------------
Urizal Ingefær maks 1 g per døgn
Mulitvitamin
Vitamin B6
TrioB - b-vitaminer

Annet
---------
Sea-Bands – på apotek – Alliance kjeden har de som jeg vet. Akupressur - elastiske armbånd med en liten kule på, som plasseres rett over hvert håndledd

Behandling
----------------
Akupunktur
Homeopati

Medikamenter
--------------------
Postafen - fåes kjøpt reseptfritt i 10 pakninger, men hør med legen om det er greit at du tar de
Afipran - resept belagt preparat, gies kun etter streng indikasjon av legen

Kan jeg ikke bruke vanlige reisesyketabletter? Jeg har hørt andre gravide gjøre det.

Det beste er at du ikke tar noen tabletter i det hele tatt. Dersom du skal ut og reise eller på et viktig møte om morgenen og ikke være kvalm, kan du forsøke et par av de vanlige reisesyketablettene som fås uten resept, men spør legen din for sikkerhets skyld. Alle disse medikamentene er velprøvet og vi vet at de ikke gir fosterskader. (Dette står skrevet på denne linken - http://www.baby.no/helse/problemer/svangerkvalme/)
-------------------------------------- ---------------------------------------

Takk for tips! Dere er snille. Fikk i meg litt mat nå.. Så på butikken og etter middag skal jeg prøve sove mer. Klarte ikke sove mer istad... Så håper jeg at jeg klarer jobbe i natt.

Back
Topp