Hva gjør jeg?

Himmelstøv

Forumet er livet
Kan sjefen min påvirke legen med å gi meg sykemelding ut til termin?

Jeg var å snakket litt med sjefen min idag. Å hun sa at hun vil ikke at jeg skal bli dårligere av å vær på jobb, å at det med at hun aldri vet nårtid jeg er på jobb, nårtid telefonen kan komme osv. (hun sa alt dette på en hyggelig måte) noe som jeg å har sakt til legen. Å vist jeg kom tilbake på jobb ville sjefen ha ett møte med meg, for å se hvordan vi kan gjøre dette.
eventuelt så kan det jo hende hun ikke ser annen løsning en å sparke meg, vist ikke legen sykemelder meg. å hva gjør jeg da?

skal snakke med fellesforbundet på tirsdagen for å høre om hun har rett til å sparke meg.

mye å tenke på, å ordne...

Sparke deg har hun ikke mulighet til. Det er iallefall sikkert.
Syns du skal be om ett møte med lege, sjef og evt. Nav. Kanskje svangerskapspenger er en mulighet for deg? Jeg mener, hvis legen din mener du er frisk nok til å jobbe litt altså, men at sjefen er uenig... Men det er jo egentlig ikke opp til sjefen din om du er syk. Du har krav på tilrettelegging i den grad det er mulig, og er det ikke mulig, så kan svangerskapspenger som sagt være ett alternativ.... [:D]

hun kan ikke sparke deg fordi du er gravid[:)]

Hvis arbeidsgiver ikke kan gjøre arbeidet ditt lettere slik at du kan fortsatt arbeide og du utover det er frisk kan legen anbefale svangerskapspenger,det eneste problemet er at det ser ut til at legene ikke er veldig oppmerksomme på denne muligheten.Du kan les om svangerskapspenger og hvem som kan benytte seg av dem på NAVs nettsider.Når det gjelder å miste jobben/sparken må arbeidsgiver ha en god grunn til det,de kan ikke sparke deg på grunn av graviditet .Er du fagorganisert,vil nok det løse seg for tror ikke arbeidsgiver vil ha rettsak over usaklig oppsigelse.

Stå PÅ!!

Tilrettelegging på jobben min er ikke mulig. da jeg står alene å må ta servering, må ta oppvaks, må lage mat til dagen derpå, osv osv...
Å sjefen har ikke råd til å sette 2 på jobb bare fordi jeg er på jobb...

Hvis du vil og du har en grei og forståelsesfull lege, tor jeg nok det ordner seg med sykemelding resten av svangerskapet.

Lykke til [:)]

ORIGINAL: MitteMinda

Tilrettelegging på jobben min er ikke mulig. da jeg står alene å må ta servering, må ta oppvaks, må lage mat til dagen derpå, osv osv...

Eg blei tilrettelakt sist svangerskap, eg sa til legen min at da kan dei ikkje gjera når eg har kun kveldsvakter og er aleina på jobb, og at det var umuli å pressa meg in på dagen. eg fekk et sånt skjema med meg til sjefen, vist hu ikkje kunne tilrettelegga for meg blei eg tatt ut av arbeid, og da fekk eg svangerskapspenga.. [:)] blei kansje litt rotete svart.. har så vondt i håve at eg klara ikkje tenka skikkelig[&:]

ORIGINAL: MitteMinda

Få legen til å fylle ut skjema om tilrettelegging/omplassering for gravide fra arbeidstilsynet (du kan finne skjemaet på arb-tilsynets nettsider)
Om sjefen ikke kan tilrettelegge eller omplassere deg så krysser hun av på det, skriver under også sender dere skjemaet til nav. Da skal du få svangerskapspenger, dvs tilsvarende lønn du har nå bare det er fra nav.

Jeg er på svangerskapspenger fordi de ikke kunne tilrettelegge for meg

sier som flere andre her at å sparke deg har hun ikke lov til.. Og snakk med legen om skjema for søknad på svangerskapspenger.
Min jobb var ikke mulig å tilrettelegge i forhold til bekkenløsningen min, og de kunne heller ikke omplassere meg, så jeg går på svangerskapspenger nå.

ORIGINAL: Charlotteogprinsessa

Hun har ikke lov til å sparke deg!Det var rart at hun ikke visste selv syntes jeg hvis hun er en seriøst arbeidsgiver.
Hun er pålagt å tilrettelegge for deg hvis du er frisk nok til å jobbe.
Klarer hun ikke det har du krav på svangerskapspenger.

Er helt utrolig hvor mange dårlige sjefer det er...[:@] Vi har faktisk utrolig mye lover som passer på oss gravide og de SKAL tilrettelegge mest mulig, samme f... Men det er billigere for de at vi blir sykemeldt enn at de må tilrettelegge.

Back
Topp