Hva gjør jeg nå?? *atopisk eksem*

Vi fikk henvisning til barnelege fra legen på HS. 

Betnovat var det eneste som tok knekken på det når min fikk store, væskende sår. Smørte med Locobase itillegg. 

få deg time hos legen imorgen tidlig.

Siden han er sår så bør du har en sårsalve til å smøre der.. Husker ikke hva den heter, men det vet legen! :)

Så, må du se om du får resept på locoid.. Den er god! =) 

Så anbefaler jeg å prøve Locobase repair.. 

Såklart, alt virker forskjellig på hvert barn, men jeg har prøvd det meste som finnes på sønnen min, og locobase repair er desidert det beste! 

Det der var ingenting (om det bare er på kinnet og det er eneste). Min datter har på armer,ben,aniskt,hodebunn,nakke,fingre,mage og rygg. MEN jeg forstår frustrasjonen over hva en kan gjøre.

VI skal til barnelege i morgen. Hun er 6 mnd og ENDELIG får vi hjelp. *mumler noe surt om HS*

MEN vi fikk av min fastlege hydrokortison fucidin salve som hjalp. Fucidinen tar infeksjonen. Problemet er at det kommer med en gang en slutter selv om en smører med fet krem. Fikk anbefalt kuldekremen Ceridal (?) nå¨.

Men ceridal inneholder jo ikke vann?

Og atopisk eksem er mangel på fuktighet i huden? Blir det ikke feil å smøre med noe som ikke gir fuktighet, men bare holder kulden ute?

Skjønner ikke hvorfor du kommer med kommentaren; Det der var ingenting..

Vel, kanskje ikke for deg, men for HUN og barnet er det noe.. Mer enn nok til å bekymre seg!! Jeg oppsøkte lege og helsesøsteren av mye mindre! 

Nå har han over hele kroppen velogmerke, men det kan mye mulig skje med gutten her og! 

Smart å spørre etter tips nå, slik at hun er forberedt! Skjønner frustrasjonen hennes godt! 

Og tonjejenta; Fucidin mente jeg i innlegget mitt over! :) Vi får ikke sårene tilbake når vi slutter å smøre, men han kan bli fort tørr igjen når vi kutter ut alt av kremmer! .. Smør smør smør! =) Blir nok bra til sommeren..

Fordelen med at han ikke har mer (ennå) er at det er lettere for at han vokser det av seg, som jeg har skjønt! =)

larsen85 skrev:
Hissig eksem med kloremerker,pustler og småsår:

Evt kaliumpermanganatbad,alsolomslag eller krystakkfiolettpensling av små sprekker og kloremerker. Steroidkrem gr 2 med antibakteriell tilsetning,to ganger daglig. Rikelig med fuktighetskrem etter ti min,og ellers flere ganger daglig.
Steroidkremer gr 2: Apolar,Apolar m/ dekvalon(antiseptika),Corticoderm,Kenacort-T comp (m/ antiseptika og salisylsyre),Kencutan(m/ antiseptika),Locacorten,Locacorten-Vioform(antiseptika),Locasalen(m/ salisylsyre),Locoid,Locoidol (m/ antiseptika),Logamel (m/ antimyocotikum)

Væskende,åpne eksemsår og skorper.Infisert og smertefullt:

Kaliumpermanganatbad eller alsolomslag.Antibakteriell krem/salve/kompress.Steroidkrem gr 3,en til tre ganger daglig.Fuktighetskrem.
Steroidkremer gr 3: Betnovat,Betnovat m/ Chinoform(antiseptika),Diprosalic(m/ salisylsyre),Elocon,Flutivate,Ibaril,Ibaril m/ salisylsyre,Metosyn,Preferid,Synalar,Synalar m/ Chinoform (antiseptika).
Kontakt alltid lege!!!

Da er vi på den første der... Hissig eksem med kloremerker og småsår. 
Skal høre med legen. 

nøttelitenItreet skrev:
Vi fikk henvisning til barnelege fra legen på HS. 

Betnovat var det eneste som tok knekken på det når min fikk store, væskende sår. Smørte med Locobase itillegg. 

Er ikke væskende sår her.. ble bare fuktig når det ble skrapa opp og det blødde. 
Er helt tørket og mindre hissig nå. Lys rosa og ikke rødt lenger. Har ikke smurt fra han klødde det opp for at det ikke skulle gjøre vondt. Men nå er det helt tørket og skal smøre godt igjen nå før kvelden flere ganger :).

Men skal sjekke ut Locobase :)

Lille_frosk skrev:
Det der var ingenting (om det bare er på kinnet og det er eneste). Min datter har på armer,ben,aniskt,hodebunn,nakke,fingre,mage og rygg. MEN jeg forstår frustrasjonen over hva en kan gjøre.

VI skal til barnelege i morgen. Hun er 6 mnd og ENDELIG får vi hjelp. *mumler noe surt om HS*

MEN vi fikk av min fastlege hydrokortison fucidin salve som hjalp. Fucidinen tar infeksjonen. Problemet er at det kommer med en gang en slutter selv om en smører med fet krem. Fikk anbefalt kuldekremen Ceridal (?) nå¨.

Ja  jeg ser nå at det ikke er så ille :)) for nå har det tørket inn og han har ikke klødd på det igjen. Skal smøre han nå, for er ikke åpent og sårt og rødt lenger, men helt tørr eksem og ikke så rødt (med kloresår i da...). Han har denne på kjaken, og litt på andre siden av ansiktet og bittelitt i panna og på ene øret. Men det er bare eksem, lite, ikke noe han klorer opp og ingen problem å holde under kontroll. Og ja kun i ansiktet :)

Ceridal er bare fett.... så huden får vel dårlig puste av den? Jeg brukte den på han litt i vinter men han reagerte litt med å bli rødnuppete av den. Men ble bedre etter en pause.

Live2Learn skrev:

Og atopisk eksem er mangel på fuktighet i huden? Blir det ikke feil å smøre med noe som ikke gir fuktighet, men bare holder kulden ute?

Vel, kanskje ikke for deg, men for HUN og barnet er det noe.. Mer enn nok til å bekymre seg!! Jeg oppsøkte lege og helsesøsteren av mye mindre! 

Nå har han over hele kroppen velogmerke, men det kan mye mulig skje med gutten her og! 

Smart å spørre etter tips nå, slik at hun er forberedt! Skjønner frustrasjonen hennes godt! 

Og tonjejenta; Fucidin mente jeg i innlegget mitt over! :) Vi får ikke sårene tilbake når vi slutter å smøre, men han kan bli fort tørr igjen når vi kutter ut alt av kremmer! .. Smør smør smør! =) Blir nok bra til sommeren..

Fordelen med at han ikke har mer (ennå) er at det er lettere for at han vokser det av seg, som jeg har skjønt! =)

Ja... jeg håper virkelig han ikke får noen flere steder.:))
Ja håper han slipper unna utbrudd og eksem etterhvert som han vokser til :)

Har ikke lest alt her da det er litt tldr ;)

Men mistemann har hatt det siden han var 1 mnd. Han er nå 6 mnd. Vi fikk bare kortison krem av legen, men da vi kom på legevakten med han for å sjekke halsen så tittet han på flekken i ansiktet og sa at dette var ikke bra. Detter er jo infektert. Han sendte så med oss en henvisning til hudlege. Da vi var der nå så tittet han på han, ja dette er infeksjon i så vi fikk en salve(har ikke fått begynt med den da den er vanskelig å få tak i så driver ringe runde nå, bare en liten babyverden pause nå). Så fikk vi 2 andre kremer. Den ene vi hadde fått av legen som er i rød tube skulle IKKE smøres i ansikte, men legen sa det var greit. Så vi sluttet med det. 

I April skal vi ta allergi tester da atopisk eksem ofte kommer med allergi. Han skal ikke ha melk føre han er testet da storesøster ikke tåler melk. Så får vi se hva han kan spise. 

Betnovat bruker jeg selv, det er veldig effektivt! Og locobase repair utenom.

Har ikke sett de andre svarene her, men tenker så lenge det ikke væsker og blør, har du prøvd inotyol? 

Min sønn har også likens eksem, men han har det bak lårene. enkelte ganger var det så ille, at det hadde blitt til sår..  Men etter jeg at begynte å  smøre han 2 ganger i løpet av en dag. Så nå er alt av eksemen er borte. 

Jeg bestilte også lege time til han, men de ga ingen gode råd. 

Du kan jo prøve aderma. Jeg er veldig fornøyd med det hvertfall. 

gutt09jente11 skrev:
Har ikke sett de andre svarene her, men tenker så lenge det ikke væsker og blør, har du prøvd inotyol? 

Ikke noe glad i den, for huden får ikke noe luft, så bruker den helst ikke til noe. Har den bare til den blir tom. I dens sted bruker jeg bephanten eller hva den heter. Også er den så seig og gir brune flekker rundtom... og tipper den lett kan bli dratt av han inn i øyer o.l. Den trekker jo liksom ikke inn i huden :-/

Setareh skrev:
Min sønn har også likens eksem, men han har det bak lårene. enkelte ganger var det så ille, at det hadde blitt til sår..  Men etter jeg at begynte å  smøre han 2 ganger i løpet av en dag. Så nå er alt av eksemen er borte. 

Jeg bestilte også lege time til han, men de ga ingen gode råd. 

Du kan jo prøve aderma. Jeg er veldig fornøyd med det hvertfall. 

Smører morgen og kveld alltid. Bruker Aderma allerede. Tenkte jeg skulle prøve den locobase repair som flere har foreslått :)) 

cherine skrev:

larsen85 skrev:
Hissig eksem med kloremerker,pustler og småsår:

Evt kaliumpermanganatbad,alsolomslag eller krystakkfiolettpensling av små sprekker og kloremerker. Steroidkrem gr 2 med antibakteriell tilsetning,to ganger daglig. Rikelig med fuktighetskrem etter ti min,og ellers flere ganger daglig.
Steroidkremer gr 2: Apolar,Apolar m/ dekvalon(antiseptika),Corticoderm,Kenacort-T comp (m/ antiseptika og salisylsyre),Kencutan(m/ antiseptika),Locacorten,Locacorten-Vioform(antiseptika),Locasalen(m/ salisylsyre),Locoid,Locoidol (m/ antiseptika),Logamel (m/ antimyocotikum)

Væskende,åpne eksemsår og skorper.Infisert og smertefullt:

Kaliumpermanganatbad eller alsolomslag.Antibakteriell krem/salve/kompress.Steroidkrem gr 3,en til tre ganger daglig.Fuktighetskrem.
Steroidkremer gr 3: Betnovat,Betnovat m/ Chinoform(antiseptika),Diprosalic(m/ salisylsyre),Elocon,Flutivate,Ibaril,Ibaril m/ salisylsyre,Metosyn,Preferid,Synalar,Synalar m/ Chinoform (antiseptika).
Kontakt alltid lege!!!

Trur ikke steroidekremmer gr 2 og 3 skal i ansiktet.

Tru kan du gjøre i kirka  Men det er riktig at ikke gr 3 skal i ansiktet,gr 2 kan du bruke i ansiktet,men da ikke i nærheten av øynene uten legen sitt samtykke.

TonjeJenta skrev:

Lille_frosk skrev:

Ja  jeg ser nå at det ikke er så ille :)) for nå har det tørket inn og han har ikke klødd på det igjen. Skal smøre han nå, for er ikke åpent og sårt og rødt lenger, men helt tørr eksem og ikke så rødt (med kloresår i da...). Han har denne på kjaken, og litt på andre siden av ansiktet og bittelitt i panna og på ene øret. Men det er bare eksem, lite, ikke noe han klorer opp og ingen problem å holde under kontroll. Og ja kun i ansiktet :)

Ceridal er bare fett.... så huden får vel dårlig puste av den? Jeg brukte den på han litt i vinter men han reagerte litt med å bli rødnuppete av den. Men ble bedre etter en pause.

Ceridal er ca 65 % fett. Det er fettet i kremene som hindrer videre uttørring av huden. Bruk en fuktighetskrem med høy fettprosent til tørr hud,og etter hvert som huden blir mykere og mer smidig velges en mindre fet fuktighetskrem :-)

Live2Learn skrev:

Atopisk eksem er en betennelsesreaksjon i huden :-)

larsen85 skrev:

Live2Learn skrev:

Atopisk eksem er en betennelsesreaksjon i huden :-)

Det har du nok rett i :)
Jeg har trodd at jeg bare hadde tørr hud på hendene pga psoriasisen som gjør huden ømfientlig. Men så fant jeg ut etter å lese endel at jeg nok har atopisk eksem selv..at jeg bærer atopi-genet visste jeg da. Så i går smurte jeg meg med hydrokortison en stund før fuktighetskrem...og bephanten. Og i dag er jeg MYE bedre. Jeg har sprekkt og blødd overalt og det har vært så tørt og sprukkent at jeg nesten ikke har kunnet bøye fingerne. I dag er det nesten ikke merkpart. Så det er garantert ikke bare tørrhet nei :).

Hva med noe mer naturlig
http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/hype_per.htm
Utvortes ved hudsykdommer (dermatoser), ringorm, kronisk eksem, betennelser, sår (leggsår, liggesår, brannsår), solbrenthet, bloduttredelser, byller, rynker, åreknuter, hemoroider, helvetesild, forkjølelsessår (herpes simplex), isjias, fibrositt, hoftesmerter, hekseskudd, revmatisme, gikt, leddgikt, leddsmerter, trette og ømme muskler, nervesmerter, forstuvinger, klemskader, slagskader, blåmerker, kløe ved insektstikk og bitt.

TonjeJenta skrev:

Hva slags lege skal jeg bestille time hos da? Har jo vært hos min egen lege og hatt han med mange ggr, hun har ikke sagt noe spesiellt Får jo ikke noe hjelp med egen eksem heller hos vanlig lege når jeg tenker meg om.. Bør kanskje være en hudlege?

Ta kontakt med hudlege. Det fungerer på samme måte som ved behandling av allmennlege, du betaler egneandel.
Evt ring fastlegen din og be om å få rekvisisjon til hudlege på sykehuset. 

Virker ikke som det er noe særlig guts hos legen din forretsen.. vurdert å bytte?

Håper det ordner seg for gutten din. Ubehagelig å ha det sånn da.

Min lille pode reagerte på ull inntil kroppen fra ca 2-månedsalderen. Sluttet selvfølgelig å bruke ull når jeg skjønte at det var ulla som gjørde huden rød og ru, lot huden få mest mulig luft og smørte med A-krem hver dag i noen uker. Huden ble helt fin igjen.

Back
Topp