Hva gjør jeg nå?? *atopisk eksem*

TonjeJenta

Forumet er livet
VIP
Guttungen har en flekk på kjaken (blant annet) som kommer og går.. alt ettersom. Været kan jeg se at påvirker... ellers ikke funnet noe annet. Nå har han blitt værre igjen, og jeg smører med hydrokortison og så Exomega om mårran og samme på kvelden. Sover med sokker på henda, fordi han slenger sånn med arma når han sovner og våkner at han klorer seg opp... også andre steder altså. Men det klør mulig litt og...

Nå har han klødd opp skikkelig og det er fuktig(væsker) og blør.. hadde blod på hånda da jeg titta etter han i vogna :-/. Har sovet uten noe på henda ute for er kokvarmt ute i dag. hva gjør jeg? Hva kan jeg smøre på eller gjøre når det faktisk blør og væsker? Sokker på henda hele døgnet nå? (han nærmer seg jo 6mnd og vil jo gjerne leke..... og jeg kan ikke passe på han hele tiden at han ikke klorer seg)

Kan legge ut bilde. Må bare ta... 

skrive for å se svar...

**AM** skrev:
Huff, stakkars liten. Hva slags hydrokortison-krem bruker dere?

En helt vanlig 1% eller no fra apoteket. Men det ble bedre, så værre og startet med kortisongreia igjen.. så bedre, og nå dette... 

Det første jeg tenker på er at du nok må opp i styrke på kortisonsalven for å "slå tilbake" utslettet. Kanskje du bør kontakte lege å få en ny resept?

Hydrokortison er jo den mildeste av kortisonsalvene.

**AM** skrev:
Det første jeg tenker på er at du nok må opp i styrke på kortisonsalven for å "slå tilbake" utslettet. Kanskje du bør kontakte lege å få en ny resept?

Har ingen resept på noe jeg. Har ikke vært no snakk om å se på det no nærmere av noen egentlig. Frem til for 1-2 uker siden har jeg bare smurt det tilbake til normalen med kun fuktighetskrem jeg. Og syns ikke akuratt at kortison gjør så mye mer.... og er vel ikke noe særlig å slenge det rett i et sår? Eller bruke det hele tiden. Har lyst til å brenne hele kortisongreia, det er overhode ikke sundt. Men vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre med det her. 

Vi slet litt med noe som lignet atopisk eksem på EA tidligere. Vi fikk resept på to kremene, en mild type Mildison, og en noe sterkere, Locoid Lipid, som korttidsbehandling.

TonjeJenta skrev:

**AM** skrev:

Har ingen resept på noe jeg. Har ikke vært no snakk om å se på det no nærmere av noen egentlig. Frem til for 1-2 uker siden har jeg bare smurt det tilbake til normalen med kun fuktighetskrem jeg. Og syns ikke akuratt at kortison gjør så mye mer.... og er vel ikke noe særlig å slenge det rett i et sår? Eller bruke det hele tiden. Har lyst til å brenne hele kortisongreia, det er overhode ikke sundt. Men vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre med det her. 

Nei, du har rett til at det ikke er "sundt", men heller ganske nødvendig for å slå tilbake hissig utbrudd av atopisk eksem. Det er jo derfor en ikke skal bruke sterkere kortison-salver over lengre tid.

Er jo vanlig behandling ved hissige utbrudd av AT å bruke kortisonsalver, samt smøring med annen fet salve i tillegg. Samtidig kan det være greit å eliminere faktorer hos ditt barn som kan gjøre eksemet værre, men dette vet du sikkert...

Ved væskende eksem bruker vi kaliumpermanganatbad eller omslag 2 ganger daglig i 3-5 dager. Sårsalve og smører med mildison.

**AM** skrev:

TonjeJenta skrev:

**AM** skrev:

Nei, du har rett til at det ikke er "sundt", men heller ganske nødvendig for å slå tilbake hissig utbrudd av atopisk eksem. Det er jo derfor en ikke skal bruke sterkere kortison-salver over lengre tid.

Er jo vanlig behandling ved hissige utbrudd av AT å bruke kortisonsalver, samt smøring med annen fet salve i tillegg. Samtidig kan det være greit å eliminere faktorer hos ditt barn som kan gjøre eksemet værre, men dette vet du sikkert...

Vet og vet... kan ikke så veldig mye om eksem da. Har det selv, men å eliminere værforandring og vinter har jeg prøvd :-P. Kasper blir ille når det går fra kaldere til varmt. Variasjon i temperatur. Utover det har jeg ikke sett noen sammenheng på noe. Han utsettes for lite som ikke er der hele tiden uansett. Mat har jeg ikke sett noe på ihvertfall. Han har kun i ansiktet. 

Jeg får ta kontakt med lege da kanskje. Det vipper jo like frem og tilbake med kortisonkrem som uten... så vil egentlig en sterkere krem gjøre så mye mer?

cherine skrev:
Ved væskende eksem bruker vi kaliumpermanganatbad eller omslag 2 ganger daglig i 3-5 dager. Sårsalve og smører med mildison.

omslag i fjeset på en nevesterk baby.. uff..

Er ikke noe jeg bare kan smøre på da?
Kanskje jeg burde ta kontakt med homeopaten min.. Jeg hadde ikke eksem eller psoriasisutslett på 7år etter behandling. Er jammen ikke lett å gjøre mer enn å smøre på en sånn liten pjokk. Og han plages veldig lite, men huden må få gro. 

Du kan ta det på en klut. Skal vel ligge på ca 10 min mener jeg det var. Tørker det ut. Men jeg ville ha kontaktet lege. Siden han er jo så liten.

Har du et sterkere preparat vil det jo selvfølgelig gjøre en forskjell fremfor den reseptfrie, mildeste varianten du har, da.

Lykke til, håper han blir bedre raskt

cherine skrev:
Du kan ta det på en klut. Skal vel ligge på ca 10 min mener jeg det var. Tørker det ut. Men jeg ville ha kontaktet lege. Siden han er jo så liten.

Hva slags lege skal jeg bestille time hos da? Har jo vært hos min egen lege og hatt han med mange ggr, hun har ikke sagt noe spesiellt Får jo ikke noe hjelp med egen eksem heller hos vanlig lege når jeg tenker meg om.. Bør kanskje være en hudlege?

En hudlege ville vært det beste, ellers så burde jo også din fastlege ha generell kunnskap om førstgradsbehandling av atopisk eksem, da... Men ofte må man ha henvisning fra fastlege for å komme til hudlege, om dere da ikke har privatpraktiserende hudleger der dere bor.

Vet ikke hvordan jeg skriver sånn at det blir på samme. Men vi har fått henvisnig fra fastlegen. Fastlegen vår er ikke særlig flink på det området synes jeg. Så går bare til barnelegen når det har med eksem, allergi og astma å gjøre.

vaske i blåbad ( det der kaliumettelerannet) få resept på hydrokortison ( vi bruker locoid) smør med fuktighetskrem minst 2 ganger om dagen ( vi bruker miniderm, da aderma ikke funket her)

Her fikk vi resept på Locoid og smører Locobase. En stund da han var nyfødt fikk vi resept på Polaramin siden han klødde seg til blods.

Hissig eksem med kloremerker,pustler og småsår:

Evt kaliumpermanganatbad,alsolomslag eller krystakkfiolettpensling av små sprekker og kloremerker. Steroidkrem gr 2 med antibakteriell tilsetning,to ganger daglig. Rikelig med fuktighetskrem etter ti min,og ellers flere ganger daglig.
Steroidkremer gr 2: Apolar,Apolar m/ dekvalon(antiseptika),Corticoderm,Kenacort-T comp (m/ antiseptika og salisylsyre),Kencutan(m/ antiseptika),Locacorten,Locacorten-Vioform(antiseptika),Locasalen(m/ salisylsyre),Locoid,Locoidol (m/ antiseptika),Logamel (m/ antimyocotikum)

Væskende,åpne eksemsår og skorper.Infisert og smertefullt:

Kaliumpermanganatbad eller alsolomslag.Antibakteriell krem/salve/kompress.Steroidkrem gr 3,en til tre ganger daglig.Fuktighetskrem.
Steroidkremer gr 3: Betnovat,Betnovat m/ Chinoform(antiseptika),Diprosalic(m/ salisylsyre),Elocon,Flutivate,Ibaril,Ibaril m/ salisylsyre,Metosyn,Preferid,Synalar,Synalar m/ Chinoform (antiseptika).
Kontakt alltid lege!!!

larsen85 skrev:
Hissig eksem med kloremerker,pustler og småsår:

Evt kaliumpermanganatbad,alsolomslag eller krystakkfiolettpensling av små sprekker og kloremerker. Steroidkrem gr 2 med antibakteriell tilsetning,to ganger daglig. Rikelig med fuktighetskrem etter ti min,og ellers flere ganger daglig.
Steroidkremer gr 2: Apolar,Apolar m/ dekvalon(antiseptika),Corticoderm,Kenacort-T comp (m/ antiseptika og salisylsyre),Kencutan(m/ antiseptika),Locacorten,Locacorten-Vioform(antiseptika),Locasalen(m/ salisylsyre),Locoid,Locoidol (m/ antiseptika),Logamel (m/ antimyocotikum)

Væskende,åpne eksemsår og skorper.Infisert og smertefullt:

Kaliumpermanganatbad eller alsolomslag.Antibakteriell krem/salve/kompress.Steroidkrem gr 3,en til tre ganger daglig.Fuktighetskrem.
Steroidkremer gr 3: Betnovat,Betnovat m/ Chinoform(antiseptika),Diprosalic(m/ salisylsyre),Elocon,Flutivate,Ibaril,Ibaril m/ salisylsyre,Metosyn,Preferid,Synalar,Synalar m/ Chinoform (antiseptika).
Kontakt alltid lege!!!

Trur ikke steroidekremmer gr 2 og 3 skal i ansiktet.

Back
Topp