Hva gjør eg feil?

Okey, eg må tydeligvis gjøre noe feil... Gutten er no passert 6,5 mnd, sulten hele natten, vi snakker tømmer begge brystene gjerne 4-5 ganger fra 00-06 og sover til 8-830 og så han våken til ca 1030-1100 så får han grøt før han sover kanskje 2 timer er eg heldig.. fult middagsglass (nei eg er ikkje sånn super mamma som gir hjemmelaget mat) kl 1500 og så grøt klokken 1900 begge grøtmåltidene er full porsjon og litt mer... Og så er han våken til 21 og da ammer eg han og legger han for kvelden... Men han sover på en god dag helt til 02 før han skal ha mat igjen, andre ganger allerede 23... Eg er utslitt, har prøvd i to uker å bare roe han ned, gi vann og legge han igjen i håp om å lære han til å ikkje våkne på natten, men det har ikkje fungert... Alle rundt meg sier at han er jo seks mnd no og alle andre babyer de vet om sover gjerne 12-13 timer om natten uten problemer og da tenker eg at eg må tydeligvis må gjøre noe feil....

Så noen som har noe tips?

Sent from my HTC One_M8 using BV Forum mobile app

Jeg er i AKKURAT samme situasjon som deg. Så jeg leser denne tråden med stor interesse. Om vi gjør "feil" eller ikke så er du hvertfalk ikke alene..

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Litt skeptisk til det du skriver.. Jeg har lagt begge barna kl 21 og det fungerer veldig bra. Det er ikke klokkeslettet som er det viktigste, man må bare se hva som passer i familielivet og se hvordan barnet har det ( ikke overtrøtt da). Jeg hater å stå opp tidlig og siden storebroren leveres i barnehage rund kl 9 så er det ikke noe hast her og vi kan gjerne sove til 8:)
Enig med deg. Hun legger seg kl 19-19:30 nå. Men da hun var litt yngre trengte hun 3 dupper om dagen. Hvis hun bare fikk 2 var hun trøtt kl 17:30 og det var for tidlig å legge henne da siden hun bare sov 9-10 timers netter og våknet veeeeldig tidlig om hun ble lagt for tidlig. I tillegg våknet hun etter en halvtime på den siste duppen og var slik ikke klar for å ta kvelden. Derfor var leggetid 20:30. Søvnbehov forandret seg hele tiden når de er så små og det finnes ikke noe fasitsvar. Jeg er enig med tidspunktene i utgangspunktet, i prinsippet finnes "mest gunstige tidspunkt", men man må ha litt slingringsmonn i perioder hvor behovene endrer seg. De fleste eksperter og helsepersonell du spør nå ber deg la babyen regulere både søvn og mat selv. Noen kommer i rutine når de er 3 mnd, andre når de er 10mnd...

Sent from my iPhone using BV Forum

Last edited:
Passende leggetid for en liten baby er uansett i denne alderen kl 18/19 :-) også med tanke på jobb og barnehage etter hvert :-)

Ikke når du er hjemme fra bhg 18:30 ;)

Ikke når du er hjemme fra bhg 18:30 ;)

Trenger ikke være i seng før 19:30 senest :) :) rekker mat og leggerutine på én time :)

Redigert - som i oversikten over som jeg postet, så kommer leggetid an på alder.

Enig med deg. Hun legger seg kl 19-19:30 nå. Men da hun var litt yngre trengte hun 3 dupper om dagen. Hvis hun bare fikk 2 var hun trøtt kl 17:30 og det var for tidlig å legge henne da siden hun bare sov 9-10 timers netter og våknet veeeeldig tidlig om hun ble lagt for tidlig. I tillegg våknet hun etter en halvtime på den siste duppen og var slik ikke klar for å ta kvelden. Derfor var leggetid 20:30. Søvnbehov forandret seg hele tiden når de er så små og det finnes ikke noe fasitsvar. Jeg er enig med tidspunktene i utgangspunktet, i prinsippet finnes "mest gunstige tidspunkt", men man må ha litt slingringsmonn i perioder hvor behovene endrer seg. De fleste eksperter og helsepersonell du spør nå ber deg la babyen regulere både søvn og mat selv. Noen kommer i rutine når de er 3 mnd, andre når de er 10mnd...

Som du ser i posten min over, så er leggetiden ulik for en nyfødt, en 3 mnd gammel baby, en 6 mnd gammel baby osv :)

De fleste dagene legger hun seg for kvelden kl 18. Dvs vi begynner med leggerutinene da. Det tar gjerne 20 min. Så hun er kanskje ikke i seng før 18.20. Sovner 18.40 ca.

dagduppene begynner også å bli ganske regelmessige. Men hvis hun for eks en dag sover til 17:30 av en eller annen merkelig grunn, så begynner jeg ikke med leggerutinene kl 18 :-) Sier seg selv.

Trenger ikke være i seng før 19:30 senest :) :) rekker mat og leggerutine på én time :)

Redigert - som i oversikten over som jeg postet, så kommer leggetid an på alder.
Lage middag og spise den og kveldsstell med bad på 1 time? Trukke det ass!

En

enig med deg. Som sagt er det viktig å finne rutiner som passer i den enkelte familien. Jenta mi har selv styrt legetiden men den passer meg veldig :)

Nei. Det passer jo ikke for deg. Men for meg passer det glimrende. Lager middag til oss selv etter at hun har lagt seg. Badinga og kveldsstellet tar til sammen 20 min :) Så ser ikke det store problemet :)

Nei. Det passer jo ikke for deg. Men for meg passer det glimrende. Lager middag til oss selv etter at hun har lagt seg. Badinga og kveldsstellet tar til sammen 20 min :) Så ser ikke det store problemet :)
Så når ungen begynner å spise samme mat som dere så spiser dere ikke middag sammen? Og man må vente til etter leggetid for å spise middag etter en lang arbeidsdag?
Men det er liksom det som er poenget da - det passer dere, men ikke alle. Derfor kan man ikke gi noe fasitsvar. Spiller ingen rolle om eksperter sier at en baby på 5 mnd skal sove klokken 19 når han ikke er trøtt før 21 ;)

Så når ungen begynner å spise samme mat som dere så spiser dere ikke middag sammen? Og man må vente til etter leggetid for å spise middag etter en lang arbeidsdag?
Men det er liksom det som er poenget da - det passer dere, men ikke alle. Derfor kan man ikke gi noe fasitsvar. Spiller ingen rolle om eksperter sier at en baby på 5 mnd skal sove klokken 19 når han ikke er trøtt før 21 ;)

Snakk om å problematisere!!

Her spiser vi som regel i 15/16-tida når det går, som regel når samboer har hjemmekontor. Men av og til er det dager hvor det ikke går av en eller annen grunn, og da lager jeg mat til henne og mat til oss senere. Evt. får hun middagsglass fra butikken. Så får hun grøt en halvtime før vi begynner på leggerutinene, altså 17:30. Er vi sultne, så hiver vi i oss en brødskive eller frukt. Sultproblemet løst! Er ikke verre enn det!

Er ikke snakk om å sitte med noe fasitsvar, er snakk om å utveksle erfaring på hva som funker og hva som ikke funker. Så får man selv tenke over hvordan man vil ha det og hva som passer best for en selv.

Jeg gir blanke f i hva andre velger å gjøre, men kommer gjerne med egen erfaring på området. Jeg forteller bare hva forskning viser og hva som har funka for meg. Her viser hun ikke nødvendigvis noen trøtthetstegn før vi begynner å bade henne.

Poenget er, som jeg tidligere skrev, at forskning faktisk viser at dersom man legger dem tidligere, så sover de som regel til samme tidspunkt som hvis man skulle lagt dem senere :) Men man får selv velge hva som passer! Jeg syns iallfall at det er utrolig deilig å ha fire timer alene eller sammen med samboer før jeg legger meg :)

• Liker
Reactions: BMC
Forskning er jo bare et statistisk gjennomsnitt, er ikke gitt at det stemmer for alle barn og alle familier. I sør-Europa har barna gjerne mye senere leggetid enn i Norge, det et det som er normen da. Det er summen av søvn i døgnet som er vesentlig...

Forskning er jo bare et statistisk gjennomsnitt, er ikke gitt at det stemmer for alle barn og alle familier. I sør-Europa har barna gjerne mye senere leggetid enn i Norge, det et det som er normen da. Det er summen av søvn i døgnet som er vesentlig...

Selvfølgelig. Forskning er forskning :) Men er likevel noe å tenke på for de som kanskje tror at babyen MÅ være oppe til 21 for å kunne sove bedre og sove natta gjennom. Er ikke nødvendigvis tilfellet. Men kanskje man ikke har prøvd noe annet?

Men hvis man kan legge babyen kl 18 og den sover til 06.30 så velger man kanskje helst det? Her la jeg henne også seint på kvelden (21/22) før jeg begynte på de nye rutinene. Og hun sov ikke noe lengre enn det hun gjør nå :)

Men det er bare mine tips, og mine erfaringer :)

Men nå er det snakk om ts sin unge i denne tråden. Hun sier leggetid kl 21 ikke er noe problem og at hun pga sovetid på dagen ikke får babyen til å sovne for natten tidligere. Da ser jeg ikke noe poeng i å skulle legge ungen kl 18/19 når dette ikke passer for den babyen... Han sover jo tross alt til 8-8:30 så noe lengre natt enn det trengs vel ikke.

Men nå er det snakk om ts sin unge i denne tråden. Hun sier leggetid kl 21 ikke er noe problem og at hun pga sovetid på dagen ikke får babyen til å sovne for natten tidligere. Da ser jeg ikke noe poeng i å skulle legge ungen kl 18/19 når dette ikke passer for den babyen... Han sover jo tross alt til 8-8:30 så noe lengre natt enn det trengs vel ikke.

Det skader vel ikke å ha noen timer for seg selv utover kvelden?

Dessuten spør hun om råd, og jeg svarer ut i fra hva som har funka bra for meg. Og som jeg har påpekt flere ganger, snart i det uendelige, så betyr ikke tidligere leggetid at babyen nødvendigvis står opp tidligere. Jeg skal ikke påstå hardnakket at det ikke vil skje, men det er noe hun evt må prøve og finne ut av selv.

Når man kommer inn i rytmen så vil som regel ikke sovetiden på dagtid ødelegge for fast klokkeslett for når babyen legger seg for natta. Men det tar tid å komme inn i rytmen.

Det jeg har anbefalt flere her inne og andre steder har tydeligvis fungert veldig bra. Flere som sender meg private meldinger og takker. Så jeg er kanskje ikke helt på bærtur med disse erfaringene mine da.

I fare for å bli upopulær og virke fæl. Jeg skjønner alt det der med hva som passer best i forhold til ungen og deres familie. Men åssen orker dere å ha små barn våkne helt til 21? Lillebror på snart seks måneder legger seg 19 og storebror på fire år 19.30 og så fantastisk deilig det er. Ikke sover de noe lenger om de blir lagt senere heller. En ting er små babyer som er oppe så lenge, men unger over ett år. Sitter i dette øyeblikk i Syden og er like overraska hver dag over unger som holder ut i timesvis etter at mine barn har sovna.

Sent from my HTC One using BV Forum mobile app

Jeg var overlykkelig da vi fikk endra leggetiden fra 20 til 19.
Det har vært målet mitt siden hun ble født, men tok 5 måneder før vi fikk det til.
Det er så deilig med voksentid, og jeg kan til og med kose meg med Dagsrevyen!

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app

De våkner ikke nødvendigvis tidligere :) Selv om jeg har hatt litt problemer med det i en drøy uke, så har hun stort sett våknet i 6-tida etter at jeg innførte de nye soverutinene :) Det passer fint i forhold til jobb :) Dessuten får jeg sove 8 timer selv om jeg ikke legger meg før kl 22.

Man finner jo selv ut hvordan man ønsker å ha det :) Men hvis babyen sover like lenge og våkner til samme tid selv om du legger 18 eller 21 så ser jeg ingen grunn til å vente til 21 :) Men det er jo bare min mening da :)

Min er klar for å stå opp kø 6 om keg legger han kl 19. Om han blir lagt kl 20/2030 sover han til kl 8. For noen kan det ha noe å so :) om han hadde sovet til kl 8 uansett hadde jeg så klart lagt han kl 19 :)

Og ts, du gjør jo ikke feil! Keg har også fått høre at keg gjør feil, at mini skal sove hele natta osv. Villspor sier jeg, han sover ikke hele natta uten mat, sånn er det bare. Jeg er fornøyd med at han sover i egen seng jeg ;)

I fare for å bli upopulær og virke fæl. Jeg skjønner alt det der med hva som passer best i forhold til ungen og deres familie. Men åssen orker dere å ha små barn våkne helt til 21? Lillebror på snart seks måneder legger seg 19 og storebror på fire år 19.30 og så fantastisk deilig det er. Ikke sover de noe lenger om de blir lagt senere heller. En ting er små babyer som er oppe så lenge, men unger over ett år. Sitter i dette øyeblikk i Syden og er like overraska hver dag over unger som holder ut i timesvis etter at mine barn har sovna.

Sent from my HTC One using BV Forum mobile app

Bra noen deler samme synspunkt som meg. Greit nok at forskning er forskning - men det viser også hva som funker for de aller fleste! :) Jeg har samme erfaring som deg. Hun sov ikke noe lengre bare fordi vi holdt henne oppe til 21/22. Det gjorde vi forresten fordi det passet i forhold til vår leggetid. Det er jo ganske egoistisk.

Back
Topp