Hva gjør eg feil?

Lucyna

Februar 2014's Miss Alenemor
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Okey, eg må tydeligvis gjøre noe feil... Gutten er no passert 6,5 mnd, sulten hele natten, vi snakker tømmer begge brystene gjerne 4-5 ganger fra 00-06 og sover til 8-830 og så han våken til ca 1030-1100 så får han grøt før han sover kanskje 2 timer er eg heldig.. fult middagsglass (nei eg er ikkje sånn super mamma som gir hjemmelaget mat) kl 1500 og så grøt klokken 1900 begge grøtmåltidene er full porsjon og litt mer... Og så er han våken til 21 og da ammer eg han og legger han for kvelden... Men han sover på en god dag helt til 02 før han skal ha mat igjen, andre ganger allerede 23... Eg er utslitt, har prøvd i to uker å bare roe han ned, gi vann og legge han igjen i håp om å lære han til å ikkje våkne på natten, men det har ikkje fungert... Alle rundt meg sier at han er jo seks mnd no og alle andre babyer de vet om sover gjerne 12-13 timer om natten uten problemer og da tenker eg at eg må tydeligvis må gjøre noe feil....

Så noen som har noe tips?

Sent from my HTC One_M8 using BV Forum mobile app

Her er det likt og det er ikke unormalt. Alle babyer er forskjellige og det er slett ikke alle som sover rundt på lenge enda. Vokser han og legger på seg ok? Er han uthvilt og får nok søvn? Er han blid og fornøyd? Er han aktiv? Hvis ja så er det ikke sikkert du gjør noe galt.

Får han i seg nok væske i løpet av dagen? 2 grøtmåltider + middag er mye fast føde og krever vann eller melk i tillegg. Og så kan 4 timer mellom måltidene være litt mye. Kanskje legge inn er ekstra måltid med frukt og/eller pupp?

Sent from my iPhone using BV Forum

Er det samme her.. Her ammes det hyppig om natten..
Fikk også beskjed fra helsesøster at jeg skulle avvenne han nattammingen fra 00 - 06.. Men ser ikke at det skjer ennå..
Har ikke noen gode råd.. Men kanskje legge inn mer amming på dagen i tillegg til fast føde? Eller ammer du til alle måltider..

Her ammer jeg kl 21,1,3 og 6 deretter våkner mellom 7-8 Dessverre vil hun ikke spise mer enn noen teskjeer med fastføde;(( tar heller ikke flaska

Han drikker godt med vann til alle måltidene, legger på seg og vokser, er blitt mer og mer aktiv siste to ukene.. og var hs som sa at eg måtte ha 4 timer mellom.. men noen dager får han gjerne frukt mellom formiddagsgrøten og middagen, evt til dessert..
Stortsett er han smilende og blid og koser seg masse.. bare litt bortskjemt med å bli bært mye.. men når eg ammer han 21, så noen netter om eg ammer han igjen 23-01-02-03-04 og 06 som han gjerne gir tydelig tegn på at han vil, så blir det drikke i 20-30 sekunder og så hyler han videre... Og så noen ganger så tømmer han begge brystene og så gulper han opp igjen så og si alt og hylskriker... Er ikkje til å bli klok på.... :/

Her er det oftere og oftere på natta også. Hadde en periode hvor hun sov fra 20-06 uten mat, men det har visst godt over.

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app

Så har eg sovet 20 minutter og tilbrakt de to siste timene med å bære på hylskrikende gutt som ikkje skal ha smokk, pupp, vann... Da begynner eg å bli litt frustrert... Har fått han til å sove, prøver legge han ned i sengen men da våkner han og skriker og stiller seg på alle fire... Og så gulper han..

Her ammer jeg kl 21,1,3 og 6 deretter våkner mellom 7-8 Dessverre vil hun ikke spise mer enn noen teskjeer med fastføde;(( tar heller ikke flaska

Ca samme greia her

Han drikker godt med vann til alle måltidene, legger på seg og vokser, er blitt mer og mer aktiv siste to ukene.. og var hs som sa at eg måtte ha 4 timer mellom.. men noen dager får han gjerne frukt mellom formiddagsgrøten og middagen, evt til dessert..
Stortsett er han smilende og blid og koser seg masse.. bare litt bortskjemt med å bli bært mye.. men når eg ammer han 21, så noen netter om eg ammer han igjen 23-01-02-03-04 og 06 som han gjerne gir tydelig tegn på at han vil, så blir det drikke i 20-30 sekunder og så hyler han videre... Og så noen ganger så tømmer han begge brystene og så gulper han opp igjen så og si alt og hylskriker... Er ikkje til å bli klok på.... :/

Refluks?

Du gjør IKKE noe feil! Og jeg tror det er myyye vanligere at babyene ikke sover hele natten uten avbrudd, enn at de gjør det! Ikke hør på sånt tull <3

sitter på padda!

Refluks?

Vet ikkje.. skal høre med helsesøster når eg skal på kontroll.. Eg har den siste uken ikkje hatt mer enn 4 timer søvn totalt sett noen av nettene, så eg er helt ødelagt.. Konstant kvalm, hodepine, lite melk og veldig gretten... Mamma kan passe mini no, men eg får ikkje sove...

Sukk, akkuratt slik har vi det. Han har sovet 6 timer i strekk men i natt til eks har jeg ammet 8, 10, 11, 01, 03, 05. Er så trøtt!

Kan det være tenner? Her kommer de frem når som helst

Februar -14 mamma <3

Okey, eg må tydeligvis gjøre noe feil... Gutten er no passert 6,5 mnd, sulten hele natten, vi snakker tømmer begge brystene gjerne 4-5 ganger fra 00-06 og sover til 8-830 og så han våken til ca 1030-1100 så får han grøt før han sover kanskje 2 timer er eg heldig.. fult middagsglass (nei eg er ikkje sånn super mamma som gir hjemmelaget mat) kl 1500 og så grøt klokken 1900 begge grøtmåltidene er full porsjon og litt mer... Og så er han våken til 21 og da ammer eg han og legger han for kvelden... Men han sover på en god dag helt til 02 før han skal ha mat igjen, andre ganger allerede 23... Eg er utslitt, har prøvd i to uker å bare roe han ned, gi vann og legge han igjen i håp om å lære han til å ikkje våkne på natten, men det har ikkje fungert... Alle rundt meg sier at han er jo seks mnd no og alle andre babyer de vet om sover gjerne 12-13 timer om natten uten problemer og da tenker eg at eg må tydeligvis må gjøre noe feil....

Så noen som har noe tips?

Du gjør jo det du må, så kan vel ikke si du gjør noe direkte feil. Men det blir slitsomt for deg i lengden å holde på sånn, så jeg har noen tips.

* Kl 21 er altfor sein leggetid! Her begynner vi leggerutinene kl 18. Hun legges ned i senga 18:25 og sovner 18:35. I den alderen de er i nå skal de legge seg seinest 19:30

* Så lenge han legger på seg som han skal så trenger han i utgangspunktet ikke mat på natta. Men det kan gjerne ha blitt en vane. Det var sånn her og. Jeg måtte amme henne i søvn, og deretter amme annenhver time og samsove. Holdt på sånn i 6 mnd.

Jada, jeg gjentar meg selv til evigheten, men det søvnprogrammet jeg har brukt fungerer veldig bra. Det koster 300 kroner for å få et normalt liv igjen. Andre her inne som har prøvd det har også fått gode resultater innen kort tid. Jeg bestemte meg for å kutte ut ammingen helt på natta. Det gikk overraskende bra! Siden natt 2 har hun sovet ca. 11 timer sammenhengende uten mat. Hun spiser seg opp på dagen :-)

• Liker
Reactions: BMC
btw. Her var hun avhengig av å ammes i søvn dag og natt. Gulpet som regel mye opp igjen. Men tror det var fordi hun ikke var genuint sulten, men fordi hun var avhengig av puppen for å sove.

Ville prøve å amme oftere på dagen, så han fikk dekket behovet for melk og nærhet på dagtid og ikke på natten . Og drit i hva helsestasjonen sier, de folka det har ikke peiling, gjør det du føler er best for ditt barn.

Du gjør jo det du må, så kan vel ikke si du gjør noe direkte feil. Men det blir slitsomt for deg i lengden å holde på sånn, så jeg har noen tips.

* Kl 21 er altfor sein leggetid! Her begynner vi leggerutinene kl 18. Hun legges ned i senga 18:25 og sovner 18:35. I den alderen de er i nå skal de legge seg seinest 19:30

* Så lenge han legger på seg som han skal så trenger han i utgangspunktet ikke mat på natta. Men det kan gjerne ha blitt en vane. Det var sånn her og. Jeg måtte amme henne i søvn, og deretter amme annenhver time og samsove. Holdt på sånn i 6 mnd.

Jada, jeg gjentar meg selv til evigheten, men det søvnprogrammet jeg har brukt fungerer veldig bra. Det koster 300 kroner for å få et normalt liv igjen. Andre her inne som har prøvd det har også fått gode resultater innen kort tid. Jeg bestemte meg for å kutte ut ammingen helt på natta. Det gikk overraskende bra! Siden natt 2 har hun sovet ca. 11 timer sammenhengende uten mat. Hun spiser seg opp på dagen :)
Litt skeptisk til det du skriver.. Jeg har lagt begge barna kl 21 og det fungerer veldig bra. Det er ikke klokkeslettet som er det viktigste, man må bare se hva som passer i familielivet og se hvordan barnet har det ( ikke overtrøtt da). Jeg hater å stå opp tidlig og siden storebroren leveres i barnehage rund kl 9 så er det ikke noe hast her og vi kan gjerne sove til 8:)

Litt skeptisk til det du skriver.. Jeg har lagt begge barna kl 21 og det fungerer veldig bra. Det er ikke klokkeslettet som er det viktigste, man må bare se hva som passer i familielivet og se hvordan barnet har det ( ikke overtrøtt da). Jeg hater å stå opp tidlig og siden storebroren leveres i barnehage rund kl 9 så er det ikke noe hast her og vi kan gjerne sove til 8:)

Lov å være skeptisk :) Forventer ikke at alle er enige, snakker bare av erfaring.

Men hvis man legger de så seint så kan man risikere at de er overtrøtte da. Det trenger ikke være sånn for alle. Dessuten sover de som regel ikke noe lengre om man legger den 21 kontra 18/19-tida :) Derfor kan man like gjerne legge dem tidligere.

Klokkeslett handler om å lage en rutine og følge den. Det eneste faste klokkeslettet her er når hun legger seg for kvelden. På dagtid varierer det veldig :)

Lov å være skeptisk :) Forventer ikke at alle er enige, snakker bare av erfaring.

Men hvis man legger de så seint så kan man risikere at de er overtrøtte da. Det trenger ikke være sånn for alle. Dessuten sover de som regel ikke noe lengre om man legger den 21 kontra 18/19-tida :) Derfor kan man like gjerne legge dem tidligere.

Klokkeslett handler om å lage en rutine og følge den. Det eneste faste klokkeslettet her er når hun legger seg for kvelden. På dagtid varierer det veldig :)
De sover like lenge men våkner tidligere og det liker jeg ikke .. Mener bare at det er hele døgnrytme og hvor mye sovn barnet får til sammen som er viktig og ikke hvilken tid barnet sier natta :) det ville jo vært dumt om noen hadde endret hele mønsteret bare for å få babyen i senga kl 19 istedenfor 21.. Synes dette er ikke noe problem i seg selv

De sover like lenge men våkner tidligere og det liker jeg ikke .. Mener bare at det er hele døgnrytme og hvor mye sovn barnet får til sammen som er viktig og ikke hvilken tid barnet sier natta :) det ville jo vært dumt om noen hadde endret hele mønsteret bare for å få babyen i senga kl 19 istedenfor 21.. Synes dette er ikke noe problem i seg selv

De våkner ikke nødvendigvis tidligere :) Selv om jeg har hatt litt problemer med det i en drøy uke, så har hun stort sett våknet i 6-tida etter at jeg innførte de nye soverutinene :) Det passer fint i forhold til jobb :) Dessuten får jeg sove 8 timer selv om jeg ikke legger meg før kl 22.

Man finner jo selv ut hvordan man ønsker å ha det :) Men hvis babyen sover like lenge og våkner til samme tid selv om du legger 18 eller 21 så ser jeg ingen grunn til å vente til 21 :) Men det er jo bare min mening da :)

Passende leggetid for en liten baby er uansett i denne alderen kl 18/19 :-) også med tanke på jobb og barnehage etter hvert :-)

Back
Topp