Hva gjør du når du synes barnet ditt veier for mye?

Sidensvans1

Blir kjent med forumet
Fedmeekspert mener det er god omsorg å stoppe helsefarlig vektutvikling hos barnet sitt og at foreldre har en unik mulighet til å lære ungene sine gode levevaner.

– Vi lever i et fedmefremmende samfunn. Vi har veldig god tilgang på fet og ugunstig mat, og vi trenger nesten ikke røre oss. Sånn sett har vi dårlige ytre betingelser for å leve på en måte som fremmer god helse, sier hun. Akkurat som vi lærer dem å bli trygge i seg selv og oppføre seg ålreit sammen med andre, må vil lære dem å ta aktive valg slik at de sikrer seg en god helse.

Så hva gjør du dersom barnet har noen kilo for mye, og vi nå går inn i feriemodus med sol,varme, god mat og IS? Er det fri tilgang på alt og utskeielser, eller holder man igjen mht. vekt?

Vi sier det ikke. Men prøver å lære henne og kjenne etter på metthet. Hadde hu kunnet, hadde hu spist mer enn pappaen. Så prøver lære hu og kjenne etter. Og lager ikke mer mat enn nødvendig bare fordi alle skal bli stappa. Har vi koteletter. Er det 1 til hver. Ikke mer. Masse grønnsaker da, så mye en vil ha av det. Og det spiser hu godt av.
Brus er kjøpt inn til helga. Og da helst fra middag og utover kvelden kan den finnes frem. Samme med snop. På kvelden i helga.
Har vi ikke i hus, eller synlig, kan den ei heller spises.

Fokus på bevegelse. Finne noe de liker. Som her fant vi svømming og speider. Hu elsker svømming og får ekstremt mye trening utav det.
Er det fint vær tar vi fjellturer, selvsagt med belønning. Vi er ikke helt ekstremme. Kvikk lunsj hører til fjellet [emoji14]
Nylig kjøpt ny sykkel til hu og hu sykler overalt hvor hu vil. Veldig godt. Ser faktisk at formen hennes er blitt veldig mye bedre enn før.

HS har også kommentert og jeg har sagt dette. Og hu er veldig fornøyd med dette da. Dette er tatt på tomannshånd da.

Hun er ikke overvektig, men jeg prøver å holde bremsene på uansett, pga helse. Både tannhelse og vekt. Lov å kose seg ekstra på ferie, men ikke fri flyt. Og passer på å begrense skjermtid, ta med barnet ut, avtale leking og slikt.

Ingen av mine er overvektige. På ferie får de nye ekstra, men de er også i mye mer bevegelse. Vi reiser med campingvogn og da blir det trangt hvis man skal være inne. Begge her er flinke på å kjenne selv når de blir mette. De kan fint si nei til både godteri og is når de kjenner at de har spist nok. Her i huset går det mer på å spise variert, leke, og aldri si at man må spise eller spise opp.

Mitt barn er så skrape tynn at det er ingen fare, men vi har likevel fokus på et alminnelig sunt kosthold. Vi snakker om feit og usunn mat, og hva den gjør med kroppen, vi snakker om hva kroppen trenger, og at forskjellige kropper kan trenge litt forskjellige ting. Vi har mye fokus på aktivitet da, og snakker om å holde kroppen i form. Hvis barnet mitt hadde vært overvektig så hadde jeg gjort de nødvendige tiltakene for å stoppe overvekten

Mine er slanke, men holder likevel igjen. Må huske på at usunn livsstil ikke kun vises på vekta! Vi vet ikke hvordan det ser ut inni kroppen og så går det også utover tennene.

Vi har motsatt problem her med ei jente på de nederste percentilene, men vi fokuserer på helse uansett, is kan hun godt få hver dag men da banan is eller Smoothie is, spise variert og sunt samt lite med godteri. Pga kulturen her blant venner får hun ikke mye fra oss da hun får nok ellers.

Og vi er mye ute og er aktive

Jeg gruer meg litt til denne delen for bf har en matglad familie og det vises godt på han. Han lager alltid for mye mat! Livredd for at noen skal gå sulten fra bordet...

Jeg var lett overvektig som barn, mye fordi det var nærmest fri flyt av sukkerholdige varer hjemme. Så her kommer vi til å fokusere på sunt og variert kosthold hvor godteri/kaker/brus/fastfood hører til helgen med moderate mengder. Det føler jeg er veien å gå. I tillegg er frivillig mosjon viktig. Det skal være lystbetont og gøy for barna, legge til rette for aktiviteter de ønsker holde på med. Jeg drev med lite fysisk aktivitet (spilte i korps) og angrer den dag idag. Mannen derimot har spilt fotball siden han kunne gå.

Sunt kosthold, begrense sukkerinntaket og legge til rette for mosjon er viktig :)

Ingen av mine er overvektige, men jeg syns jo sånn generelt at man skal ha et variert kosthold og å være i aktivitet i hverdagen. Prøver å ikke være "hysterisk" og for streng ifht mat med høyt sukkerinnhold. Alt sånt var veldig strengt hjemme hos meg når jeg vokste opp og det har bidratt til at jeg har vært ganske ekstrem på godterispising selv i perioder.

Jeg har to undervektige og ei som enn så lenge (1,5 år) er normalvektig, men begynner å falle litt på kurven.

Vi fokuserer på variert kosthold, hva kroppen trenger for å vokse seg sterk ( mellomste er i tillegg meget småspist)

Kos er lov men grenser likevel. Tilrettelegging for mye aktivitet. Og grensesetting. Men for hun som er så småspist er grensesettingen i sommer mest ovenfor svigermor som presser på mer enn godt er....

Her er det ikke snakk om når men hvis. Men hvis de hadde veid for mye: 1 redusere sukker og mettet fett. 2 øker aktivitetsnivået (evt gjort det også som første steg dersom det var for lavt). 3 evt reduserer matmengden. Hvis det skulle komme så langt.

Noen uker ferie gir ikke ungene fedmeproblemer, det er det hverdagen gjevnt over som gjør. Men jeg synes ofte folk har fått et "forvridd" syn på hva som er "en gang i blandt". Lørdagsgodt har blitt til "helgekos", altså utvidet til tre hele dager i motsetning til en halvtime lørdagskveld foran Barne-TV. En gang i blandt er blitt til en til to ganger i uka istedenfor en gang annenhver måned.

Hun er ikke overvektig, men jeg prøver å holde bremsene på uansett, pga helse. Både tannhelse og vekt. Lov å kose seg ekstra på ferie, men ikke fri flyt. Og passer på å begrense skjermtid, ta med barnet ut, avtale leking og slikt.

Mitt barn er så skrape tynn at det er ingen fare, men vi har likevel fokus på et alminnelig sunt kosthold. Vi snakker om feit og usunn mat, og hva den gjør med kroppen, vi snakker om hva kroppen trenger, og at forskjellige kropper kan trenge litt forskjellige ting. Vi har mye fokus på aktivitet da, og snakker om å holde kroppen i form. Hvis barnet mitt hadde vært overvektig så hadde jeg gjort de nødvendige tiltakene for å stoppe overvekten

Mine er slanke, men holder likevel igjen. Må huske på at usunn livsstil ikke kun vises på vekta! Vi vet ikke hvordan det ser ut inni kroppen og så går det også utover tennene.

Det er sant. Det er mange som spiser alt for usunt og det går utover helsen uten at de er overvektige. Både tannhelse og kroppslig helse, både kropp og hjerne.

Det er sant. Det er mange som spiser alt for usunt og det går utover helsen uten at de er overvektige. Både tannhelse og kroppslig helse, både kropp og hjerne.

Sant, og om man ikke er overvektig så kan man jo bli det. Særlig om man ikke er vant til å spise sunt.

Vi sier det ikke. Men prøver å lære henne og kjenne etter på metthet. Hadde hu kunnet, hadde hu spist mer enn pappaen. Så prøver lære hu og kjenne etter. Og lager ikke mer mat enn nødvendig bare fordi alle skal bli stappa. Har vi koteletter. Er det 1 til hver. Ikke mer. Masse grønnsaker da, så mye en vil ha av det. Og det spiser hu godt av.
Brus er kjøpt inn til helga. Og da helst fra middag og utover kvelden kan den finnes frem. Samme med snop. På kvelden i helga.
Har vi ikke i hus, eller synlig, kan den ei heller spises.

Fokus på bevegelse. Finne noe de liker. Som her fant vi svømming og speider. Hu elsker svømming og får ekstremt mye trening utav det.
Er det fint vær tar vi fjellturer, selvsagt med belønning. Vi er ikke helt ekstremme. Kvikk lunsj hører til fjellet [emoji14]
Nylig kjøpt ny sykkel til hu og hu sykler overalt hvor hu vil. Veldig godt. Ser faktisk at formen hennes er blitt veldig mye bedre enn før.

HS har også kommentert og jeg har sagt dette. Og hu er veldig fornøyd med dette da. Dette er tatt på tomannshånd da.

Finnes mye annet godt enn kvikk-lunsj da. Er liksom forskjell på å gå en skikkelig lang topptur en til to ganger i året, og skog/fjellturene man går en til to ganger i uka. Da er man ikke hysterisk fordi man ikke vil gi ungen kvikklunsj hver gang man er på tur. I ferier kan vi gjerne gå/sykle turer hver dag flere dager i strekk. Da er det ikke "selvfølgelig" belønning. "Belønningen" i seg selv er jo opplevelsen:)

Jeg mener å ha hørt at sukkerholdig drikke er den største årsaken til for høyt sukkerinntak. Brus, juice, saft osv. Spesielt brus da. Lett å drikke mye uten at man blir mett, som med mat. Flytende kalorier.
Drikker dere brus hele helgen da fra fredag "helst" fra etter middag?

Nettopp derfor får både den undervektige storspiseren som er bedagelig anlagt (enn så lenge spillet han både fotball og korps men det er nok korps som er hans greie) og den undervektige storspiseren med høyt aktivitetsnivå og den normalvektige lillesøsteren som er for liten til å forstå hva vi snakker om både pratet om "hva kroppen trenger og ikke trenger" og et variert kosthold. Nå er jo mine sånn at "ta en bit kjøtt så skal du få mer tomat" er en setning brukt på mer enn en av dem...De er glade i grønnsaker. Men jeg påpeker at kroppen trenger proteiner, ikke bare karbohydrater og vitaminer, så pasta og grønsaker er ikke nok, de må spise helheten.

Tenner. Hjerne. Kropp
Alt trenger et variert og fornuftig kosthold, også for de som er undervektige. Ikke fritt frem med fett og sukket likevel nei. (men eldste liker best h melk og får det.)

Finnes mye annet godt enn kvikk-lunsj da. Er liksom forskjell på å gå en skikkelig lang topptur en til to ganger i året, og skog/fjellturene man går en til to ganger i uka. Da er man ikke hysterisk fordi man ikke vil gi ungen kvikklunsj hver gang man er på tur. I ferier kan vi gjerne gå/sykle turer hver dag flere dager i strekk. Da er det ikke "selvfølgelig" belønning. "Belønningen" i seg selv er jo opplevelsen:)

Jeg mener å ha hørt at sukkerholdig drikke er den største årsaken til for høyt sukkerinntak. Brus, juice, saft osv. Spesielt brus da. Lett å drikke mye uten at man blir mett, som med mat. Flytende kalorier.

Nei vi drikker ikke brus fra fredag til søndag. Vi har ei flaske på deling, så gjerne ett glass for fredag og ett for lørdag ;) For å si det slik drikkes det mest vann. Og gjerne ett par liter til dagen. Jeg ikke like flink på vannmengden. Men unga er veldig flinke. Altså. Kvikk lunsj var ett eksempel. Har grove skiver med leverpostei også. Men ville bare vise vi ikke er ekstreme. Går heller ikke fjellturer flere ganger i uka, da tiden jommen ikke strekker til. Men prøver få til i helga. Kjøper ikke juice eller saft.

Er ikke enkelt alltid å få med alt pirket heller i ett innlegg her inne. Man tenker rett og slett ikke over hver detalj. Men fint dere spør og ikke bare tar det som en selvfølge da. Så spør om det er enda mer da ;)

Nei vi drikker ikke brus fra fredag til søndag. Vi har ei flaske på deling, så gjerne ett glass for fredag og ett for lørdag ;) For å si det slik drikkes det mest vann. Og gjerne ett par liter til dagen. Jeg ikke like flink på vannmengden. Men unga er veldig flinke. Altså. Kvikk lunsj var ett eksempel. Har grove skiver med leverpostei også. Men ville bare vise vi ikke er ekstreme. Går heller ikke fjellturer flere ganger i uka, da tiden jommen ikke strekker til. Men prøver få til i helga. Kjøper ikke juice eller saft.

Er ikke enkelt alltid å få med alt pirket heller i ett innlegg her inne. Man tenker rett og slett ikke over hver detalj. Men fint dere spør og ikke bare tar det som en selvfølge da. Så spør om det er enda mer da ;)

Ja da skjønner jeg:)
Aldri hatt noe vane med brus, og oppfatter at folk har veldig forskjellige brusvaner.

Ja da skjønner jeg:)
Aldri hatt noe vane med brus, og oppfatter at folk har veldig forskjellige brusvaner.
Eldste likte ikke brus før for 3 år siden. Hu er 11 år nå [emoji14] Så har ikke hatt særlig brusproblematikk heller da. Hu foretrekker vann og alltid gjort. Men med selskap og alt har hu plutselig funnet ut hu likte brus alikevel dessverre [emoji14] Både venner av hu og enkelte familiemedlemmer ville hu skulle smake hele tiden i selskap.

Men kun helga og ikke akkurat så stort innkjøp heller da. Og hu liker ikke svart brus. Som pepsi max eller cola. :) Hu er ikke kakemenneske heller i selskap. Foretrekker selve "middagsdelen" iforhold til resten [emoji14]

Er litt obs på kostholdet siden jeg har slitt mye med overvekt selv i voksen alder.

Det stemmer med sukkerholdig drikke det du sier :) Hang plakat på helsestasjonen om det husker jeg :D

Back
Topp