Hva forventer dere?

privias

Betatt av forumet
Aprilbarna`15
Jeg har tenkt litt og lurer på hva man egentlig kan forvente av legen/jordmoren. Hva tenker dere? Har du hatt første svangerskaps kontroll? Noen som har opplevd at jordmor er mer forståelsesfull?
Skal det være rett på sak eller noen du kan prate med:)

Jeg har hatt både time hos lege og time hos jordmor. Legen var veldig forståelsesfull og vi snakket mye om kvalmen min, jobbsituasjon og bekymringene mine. Hun undersøkte meg også. Med jordmor var det mer en tidlig info time (skulle egentlig være gruppe) så vi pratet bare.. men var der i over en time og hun tok frem temaer som jeg nesten ikke har tenkt på selv eller ikke tenkt til å nevne. Hun var veldig dyktig til å få meg til å se litt lengre frem i svangerskapet og vi kom inn på både det med å reise som gravid (om at noen flyselskaper ikke tar deg ombord om du er over 32 uker, at du må ha med deg helsekort og blodprøvesvarog helst en bekreftelse fra lege/jordmor om at du har et normalt svangerskap).. jordmor overgikk i alle fall mine forventninger!

Jeg har hatt både time hos lege og time hos jordmor. Legen var veldig forståelsesfull og vi snakket mye om kvalmen min, jobbsituasjon og bekymringene mine. Hun undersøkte meg også. Med jordmor var det mer en tidlig info time (skulle egentlig være gruppe) så vi pratet bare.. men var der i over en time og hun tok frem temaer som jeg nesten ikke har tenkt på selv eller ikke tenkt til å nevne. Hun var veldig dyktig til å få meg til å se litt lengre frem i svangerskapet og vi kom inn på både det med å reise som gravid (om at noen flyselskaper ikke tar deg ombord om du er over 32 uker, at du må ha med deg helsekort og blodprøvesvarog helst en bekreftelse fra lege/jordmor om at du har et normalt svangerskap).. jordmor overgikk i alle fall mine forventninger!

Hørtes ut som en kjempe bra lege og jordmor! Dette skal jo være en positiv opplevelse, og da setter man pris på helsepersonell som bryr seg:) Hva er det egentlig som skal skje på 1. svangerskapskontroll?

Jeg var hos lege og det bar preg av at han hadde mange ventende pasienter :p Alle spørsmålene jeg hadde ble besvart med "Det må du nesten bare finne ut av selv", haha. Vurderer i allefall sterkt å bytte til jordmor. Fikk ikke en gang riktig info på helsekortet, men i følge han var det ikke så viktig.

Jeg vil gjerne ha jordmor denne gangen. Hun ble ansatt på slutten av mitt første svangerskap, så fikk bare gått til henne de siste ukene før fødsel. Før det kom jeg til mange forskjellige turnusleger og jeg måtte si det samme om og om igjen. :P

Sent from my iPhone using BV Forum

skal bare gå til jordmor denne gangen og det gjorde jeg forrige gang oså. hun er kjempeflink hun følger godt opp og har tid når du er der til å svare på sprøsmål.
følte jeg fikk god hjelp og savnet ikke lege i forrige svangerskap

Jeg kommer til å gå mest til jordmor. Hun jeg har har jeg "valgt" selv, hun ga meg fantastisk oppfølging på slutten av forrige svangerskap og fikk meg til å bli litt roligere i forhold til fødselsangsten min. Hun jeg gikk til først gjorde nesten ting værre.

Nå har vi lagt opp et løp fram mot fødselen og hun har søkt meg inn på utredning på sykehuset i forbindelse med fødselsangst og Setefødsel/bekken med forrige. Føler at en jordmor har mer tid og mer forståelse enn legen. Legen min er også fantastisk, det er ikke det. Men en lege har jo bare 15min per pasient, jordmora har en god klokketime!;)

Jeg kommer til å gå mest til jordmor. Hun jeg har har jeg "valgt" selv, hun ga meg fantastisk oppfølging på slutten av forrige svangerskap og fikk meg til å bli litt roligere i forhold til fødselsangsten min. Hun jeg gikk til først gjorde nesten ting værre.

Nå har vi lagt opp et løp fram mot fødselen og hun har søkt meg inn på utredning på sykehuset i forbindelse med fødselsangst og Setefødsel/bekken med forrige. Føler at en jordmor har mer tid og mer forståelse enn legen. Legen min er også fantastisk, det er ikke det. Men en lege har jo bare 15min per pasient, jordmora har en god klokketime!;)

Min lege brukte over en halvtime på meg første gang selv om hun ikke visste at jeg var gravid da jeg kom engang.. mulig det var tilfeldig, men..

Håper jeg klarer å finne meg sånne gode jordmødre! Får man bytte om det ikke klikker?

Haha, får så dårlig overfor fastlegen! Men hva er vanlig å gjøre på første kontroll?

Fylle ut helsekortet, blodprøve(? Har tatt så mange nå at jeg vet ikke om det er rutine :P ), måle blodtrykk, urinprøve og gjerne prate litt dersom du har spørsmål. Med førstemann kjente hun på livmoren og lyttet etter hjertelyden med doppler. Denne gangen hadde jeg en turnuslege og hun gjorde ikke det, men da hadde jeg jo nettopp vært på ul. Var vel derfor, og så stresset hun litt med å gjøre alt riktig med helsekortet ;)

Sent from my iPhone using BV Forum

Back
Topp