Hva forteller dere barna om Halloween?

Ja da er det greit med en lapp. Hvorfor skulle ikke det være nødvendig?

Sent from my iPhone using BV Forum

Hvorfor det ikke skulle være nødvendig å slå av utelyset? Fordi det er litt drøyt at vi som ikke feirer faktisk er "nødt" til å huske på å demonstrere at vi ikke feirer, i forhold til at det hadde vært mer riktig at de som feirer kunne sette fram noe for å vise at man kunne gå dit? Slå av lys eller slå av ringeklokka, det bør ikke være nødvendig, fordi man kan ha behov for å bruke disse tingene, spesielt lyset, og ikke alle kan lese heller f.eks.

Ja da er det greit med en lapp. Hvorfor skulle ikke det være nødvendig?

Fordi jeg synes at man bør slippe å ta del i høytider hvis man ikke vil, uten å bli straffet for det, og at foreldre bør oppdra barna sine til å bare ringe på hos kjentfolk

Sent from my HTC One X using Tapatalk

Hvorfor det ikke skulle være nødvendig å slå av utelyset? Fordi det er litt drøyt at vi som ikke feirer faktisk er "nødt" til å huske på å demonstrere at vi ikke feirer, i forhold til at det hadde vært mer riktig at de som feirer kunne sette fram noe for å vise at man kunne gå dit? Slå av lys eller slå av ringeklokka, det bør ikke være nødvendig, fordi man kan ha behov for å bruke disse tingene, spesielt lyset, og ikke alle kan lese heller f.eks.
Gjelder det når barn går julebukk også da? Skal jeg bli sur om barn kommer å ringer på i romjulen å tigger godteri fordi det er en tradisjon som ikke passer meg? Hva med jehovas vitne og dørselgere? :p

Er enig i at man heller burde kunne sette ting ut ja, enn omvendt! :) Men det med utelyset er en regel som er kjent, tenkte hvis det ikke er så vanskelig så kan man benytte seg av det om det har en effekt :)

Den Halloween vi har adoptert fra USA stammer opprinnelig fra Mexico. I gamle dager og muligens enda kledde de seg ut som monstere, hekser, zombier osv for de tror at verdene mellom vår og underverden er åpen på Halloween. Og så de da ikke skulle bli "tatt" av det som kom ut av underverden så kledde de seg ut, for da så ikke monsterene o.l at de var levende.
Dette er det jeg har blitt fortalt av historie læreren på vgs. :)

Gjelder det når barn går julebukk også da? Skal jeg bli sur om barn kommer å ringer på i romjulen å tigger godteri fordi det er en tradisjon som ikke passer meg? Hva med jehovas vitne og dørselgere? :p

Er enig i at man heller burde kunne sette ting ut ja, enn omvendt! :) Men det med utelyset er en regel som er kjent, tenkte hvis det ikke er så vanskelig så kan man benytte seg av det om det har en effekt :)

Jeg syns ikke det er det samme i det hele tatt. Og jeg blir ikke SUR uansett, jeg bare informerer om at vi ikke er interessert/ikke feirer.

Å gå julebukk er for meg basert på at man gjør noe for godteriet man eventuelt får, man synger en julesang, og de fleste jeg vet om syns det er koselig. Hvis de ikke har noe å gi så gjør det ingenting. Vi skal gå julebukk i år, med hovedpoeng at vi skal synge julesanger for folk, ikke for å få godteri. Nå bor vi også på bygda og vet hvem som bor i alle hus vi går til, så det er jo også lettere å vite hvis noen faktisk ikke feirer jul.

Fordi jeg synes at man bør slippe å ta del i høytider hvis man ikke vil, uten å bli straffet for det, og at foreldre bør oppdra barna sine til å bare ringe på hos kjentfolk

Sent from my HTC One X using Tapatalk
Og hvis det ikke er kjentfolk i nærheten? Og man blir jo påtvunget ganske mange andre tradisjoner i løpet av året som kanskje ikke passer en. Synes det er unødvendig mye irritasjon rundt halloween. Blir som når noen fra ikke-kristelige religioner blir sure fordi ungen kommer hjem fra bhg med en påskekylling eller julenisse. Er det virkelig så fælt at noen kommer utkledd og ber om godis i oktober, når det er helt greit i desember? Ja det er litt forskjell, men i bunn og grunn handler det om det samme: å bli "plaget" av unger som kommer å ringer på og ønsket godteri. Skal ikke krangle så mye på det, synes bare generelt folk er unødvendig muggene for halloween (generelt her inne altså, ikke myntet spesielt på deg).

Æ må læs litt om det å så fortell litt, for trur d e nåkka som e kommet for å bli :)

Og hvis det ikke er kjentfolk i nærheten? Og man blir jo påtvunget ganske mange andre tradisjoner i løpet av året som kanskje ikke passer en. Synes det er unødvendig mye irritasjon rundt halloween. Blir som når noen fra ikke-kristelige religioner blir sure fordi ungen kommer hjem fra bhg med en påskekylling eller julenisse. Er det virkelig så fælt at noen kommer utkledd og ber om godis i oktober, når det er helt greit i desember? Ja det er litt forskjell, men i bunn og grunn handler det om det samme: å bli "plaget" av unger som kommer å ringer på og ønsket godteri. Skal ikke krangle så mye på det, synes bare generelt folk er unødvendig muggene for halloween (generelt her inne altså, ikke myntet spesielt på deg).

Mulig jeg blir oppfatta som muggen, det får bare være. Synes helt ærlig det er stor forskjell på å få sine egne unger hjem fra barnehagen med påskekylling og julenisse (som i og for seg ikke har noe med kristendom å gjøre), og å få andres unger på døra ufrivillig.

For meg handlet julebukk aldri om å gå og be om godteri, men om å gå rundt og synge for folk. Altså å gi, ikke å få. De åra vi gjorde det samla vi til og med inn penger til Redd Barna og verken ville ha eller fikk så mye som en tørr kake. Og ingen kaster egg eller dopapir eller det som verre er om de ikke får noe på julebukk-runden. Dessuten er julebukken en gammel norrøn skikk, altså har det vært en del av vår kultur i mange hundrevis av år.

Halloween er noe nytt og festlig, der noen få deler har blitt adoptert og spredd blant barn, spesielt i de større byene. De aller fleste barn som kler seg ut og går på godteri eller trolleri-runde (og sikkert minst like mange av de "unge voksne" som benytter sjansen til å drikke seg sanseløs mens de ser fæle ut) aner ikke hvor skikken kommer fra. Jeg vet hva det handler om, har valgt å ikke ta del i markeringen og synes derfor det skal være unødvendig å bli tvunget til å enten måtte kjøpe inn og dele ut godteri, eller risikere å måtte skrubbe vinduer, vegger og dører fordi jeg er kjip.

Mulig jeg blir oppfatta som muggen, det får bare være. Synes helt ærlig det er stor forskjell på å få sine egne unger hjem fra barnehagen med påskekylling og julenisse (som i og for seg ikke har noe med kristendom å gjøre), og å få andres unger på døra ufrivillig.

For meg handlet julebukk aldri om å gå og be om godteri, men om å gå rundt og synge for folk. Altså å gi, ikke å få. De åra vi gjorde det samla vi til og med inn penger til Redd Barna og verken ville ha eller fikk så mye som en tørr kake. Og ingen kaster egg eller dopapir eller det som verre er om de ikke får noe på julebukk-runden. Dessuten er julebukken en gammel norrøn skikk, altså har det vært en del av vår kultur i mange hundrevis av år.

Halloween er noe nytt og festlig, der noen få deler har blitt adoptert og spredd blant barn, spesielt i de større byene. De aller fleste barn som kler seg ut og går på godteri eller trolleri-runde (og sikkert minst like mange av de "unge voksne" som benytter sjansen til å drikke seg sanseløs mens de ser fæle ut) aner ikke hvor skikken kommer fra. Jeg vet hva det handler om, har valgt å ikke ta del i markeringen og synes derfor det skal være unødvendig å bli tvunget til å enten måtte kjøpe inn og dele ut godteri, eller risikere å måtte skrubbe vinduer, vegger og dører fordi jeg er kjip.
Selvfølgelig er det forskjell. Bare poengterte det med å ufrivillig bli utsatt for tradisjoner du selv ikke liker/feirer. Føler på en måte en bare må godta det som skjer der du bor - tror nemlig det er kommet for å bli ;)

Halloween kommer også fra hedensk tid som det meste gjør - men alt endrer seg over tid. Julebukk var opprinnelig fattige folk som gikk rundt på gårder for å tigge julemat og drikke. Ikke for å glede de med å synge, men rett og slett for å tigge. Og "ordentlig" julebukk er vel voksne som går runder for å få drikke ;) Ofte endringer og bare deler av skikker som føres videre :)

Men det gjør vi jo??? Allhelgensdag er og har alltid vært en del av den Norske kirkes kalender. Det er neste søndag. På denne dagen minnes man de man har mistet. De som har mistet noen i løpet av det siste året blir ofte invitert til den dødes menighet for en markering.

Halloween slik norske barn har adoptert det er jeg usikker på hvor har rot hen. Det er mange ulike kulturer og livssyn som feirer eller markerer Halloween i ulike variasjoner, og med ulike navn. Godteri og skumle kostymer er en veldig konsentrert del som er tatt fra ulike kulturer og satt sammen til noe som ikke lenger har rot i livssyn. I utgangspunktet handler dagen om så mye mer enn dette i de aller fleste kulturer. Jeg gruer meg egentlig litt til jeg blir nødt til å forholde meg til fenomenet, og nærer et lite håp om at mine barn vil bry seg like lite som jeg, men det er nok ikke særlig realistisk. Men jeg har alltid sagt at før jeg sender mine barn ut for å feire noe som helst, kommer til å fortelle dem hvor det kommer fra og hva det innebærer.

Det er nå iallfall ingen menigheter eller den kristne barnehagen i mi bygd som praktiserer dette. Og det er jeg glad for :)

Back
Topp