Mulig jeg blir oppfatta som muggen, det får bare være. Synes helt ærlig det er stor forskjell på å få sine egne unger hjem fra barnehagen med påskekylling og julenisse (som i og for seg ikke har noe med kristendom å gjøre), og å få andres unger på døra ufrivillig.
For meg handlet julebukk aldri om å gå og be om godteri, men om å gå rundt og synge for folk. Altså å gi, ikke å få. De åra vi gjorde det samla vi til og med inn penger til Redd Barna og verken ville ha eller fikk så mye som en tørr kake. Og ingen kaster egg eller dopapir eller det som verre er om de ikke får noe på julebukk-runden. Dessuten er julebukken en gammel norrøn skikk, altså har det vært en del av vår kultur i mange hundrevis av år.
Halloween er noe nytt og festlig, der noen få deler har blitt adoptert og spredd blant barn, spesielt i de større byene. De aller fleste barn som kler seg ut og går på godteri eller trolleri-runde (og sikkert minst like mange av de "unge voksne" som benytter sjansen til å drikke seg sanseløs mens de ser fæle ut) aner ikke hvor skikken kommer fra. Jeg vet hva det handler om, har valgt å ikke ta del i markeringen og synes derfor det skal være unødvendig å bli tvunget til å enten måtte kjøpe inn og dele ut godteri, eller risikere å måtte skrubbe vinduer, vegger og dører fordi jeg er kjip.