Men det gjør vi jo??? Allhelgensdag er og har alltid vært en del av den Norske kirkes kalender. Det er neste søndag. På denne dagen minnes man de man har mistet. De som har mistet noen i løpet av det siste året blir ofte invitert til den dødes menighet for en markering.
Halloween slik norske barn har adoptert det er jeg usikker på hvor har rot hen. Det er mange ulike kulturer og livssyn som feirer eller markerer Halloween i ulike variasjoner, og med ulike navn. Godteri og skumle kostymer er en veldig konsentrert del som er tatt fra ulike kulturer og satt sammen til noe som ikke lenger har rot i livssyn. I utgangspunktet handler dagen om så mye mer enn dette i de aller fleste kulturer. Jeg gruer meg egentlig litt til jeg blir nødt til å forholde meg til fenomenet, og nærer et lite håp om at mine barn vil bry seg like lite som jeg, men det er nok ikke særlig realistisk. Men jeg har alltid sagt at før jeg sender mine barn ut for å feire noe som helst, kommer til å fortelle dem hvor det kommer fra og hva det innebærer.