Hva forteller dere barna om Halloween?

Mrs. Lynch

Heldig mamma!
Juli13-jentene
Jeg er helt ny på dette, men innser at Halloween er kommet for å bli. :)

Min eldste er snart 5 og ser ut til å ha fått med seg litt. Men jeg kan ingenting :P
Hva feirer vi? De døde?

Jeg forteller barna (og praktiserer) at allehelgensdag, 1.søndag i november (og 1. Søndag etter Halloween), tenner vi lys for, og minnes de døde.

Vår vinkling på halloweenfeiringen er at vi også skal feire de vi er glade i som ikke lever lengre. Vi kler oss ut, vi tenner gresskarlykter, vi går enten på fest eller går "trick or treat" og vi koser oss. Samtidig skal vi tenke på dem vi savner.

Sammenhengen fra gammelt av, var nok mer tydelig. De fleste i 2013 har nok ikke noe kopling mellom disse dagene (og vet gjerne ikke når allehelgensdag er en gang;-) men jeg synes det er litt viktig. Og jeg liker Halloween.

Sent from my iPhone using BV Forum

Forteller at man feirer alle helgener som er døde. Snakket litt om hva en helgen er og historien til et par av de. Tenner lys allehelgenadag for de døde vi kjenner og vil minnes. Hvorfor vi kler oss ut som skumle vesener er fordi ifølge tradisjonen er skillet mellom den logiske, daglige verden og den spøkelsesaktige nattverdenen nærmest usynlig på halloween. Har vel hørt noen si at "de døde står opp denne kvelden", men det er ikke noe jeg forteller små barn;) Pynter med gjenstander som symboliserer døden, de levende døde, svart magi og mytiske monstre.

Sier at det er noe andre feirer, men at vi ikke trenger det fordi vi har to flotte høytider i året som vi feirer med brask og bram og koser oss masse med venner og familier.

Vi forteller egentlig bare at det er en dag der vi har det gøy og kler oss ut. Også banker vi på andres dører for å vise hvor fine vi er og få godteri. Men det viktigste perspektivet er ikke at vi får godteri, men det godterier vi gir til de andre som har kledd seg så fint ut:)

Synes dette bare er tragiske greier og sier at vi som er kristne ikke feirer det;)
Det er en katolsk feiring (dog med hedenske røtter som nesten alle kristne høytider ol har) ...og så vidt jeg vet er det innen kristendommen ;)

Det er en katolsk feiring (dog med hedenske røtter som nesten alle kristne høytider ol har) ...og så vidt jeg vet er det innen kristendommen ;)

Da tror ikke jeg du har helt fått med deg hva kristendommen er og hva den står for og heller ikke hva Halloween opprinnelig er!!!

Da tror ikke jeg du har helt fått med deg hva kristendommen er og hva den står for og heller ikke hva Halloween opprinnelig er!!!

Her tror jeg det er du som går glipp av noe;-) allehelgensaften/allehelgensdag er en gammel kristen høytid hvor man hedrer helgener. Første søndag i november i det norske kirkeåret. Halloween er den gamle europeiske feiringen av dette (all Hallows eve-Halloween), som har svunnet hen i Europa men utviklet seg videre i USA, for så å komme tilbake til Europa de siste tiårene. Grunnen til at man feirer den som man gjør, er at selve feiringen har røtter fra den keltiske høsttakkefesten, fra førkristen tid. Akkurat som jul og påske har røtter i førkristen feiringeer.

Jeg er helt ny på dette, men innser at Halloween er kommet for å bli. :)

Min eldste er snart 5 og ser ut til å ha fått med seg litt. Men jeg kan ingenting :p
Hva feirer vi? De døde?

Ja det er vel "de dødes dag"

Vi har en mild versjon her:Den snillere en

sier at tradisjonen kommer fra usa,og at alle kan kle seg ut, gjerne i litt skumle kostymer. så går de triks eller knep.

men siden ikke alle liker å bli skremt på døren her i Norge, feirer vi bare hjemme sammen med venner og deres barn
med mat, snop, kostymer, ansiktsmaling og masse moro.

vi sier til barna at vi ikke går rundt til andre for det kan ligge barn å sove eller noen kan bli redde, så vi venter med å gå på dørene til folk til det er jul heller.

Da synger vi en fin sang heller, å da har folk lyst å gi oss en mandarin eller pepperkake, siden vi gjør noe koselig for dem.

for det er litt frekt å si" vist ikke du gir meg snop gjør jeg et triks på huset ditt"

Tror det er du som ikke vet hva det er! Jeg vet både den hedenske og kristne bakgrunnen, og vet veldig godt hva kristendommen er og står for.

huff jeg syns halloween er en helt forferdelig tradisjon, syns rett og slett det er grusomt å kle ut ungene som monster o.l for å fly rundt å tigge, oxo skal de ha lov til å gjøre faenskap om de ikke får det som de vil....

dette er min personlige mening, og je forstår at veldig mange ikke mener det samme som meg, men jeg håper i det lengste å holde denne tradisjonen unna mitt hjem......

Synes dette bare er tragiske greier og sier at vi som er kristne ikke feirer det;)

Men det gjør vi jo??? Allhelgensdag er og har alltid vært en del av den Norske kirkes kalender. Det er neste søndag. På denne dagen minnes man de man har mistet. De som har mistet noen i løpet av det siste året blir ofte invitert til den dødes menighet for en markering.

Halloween slik norske barn har adoptert det er jeg usikker på hvor har rot hen. Det er mange ulike kulturer og livssyn som feirer eller markerer Halloween i ulike variasjoner, og med ulike navn. Godteri og skumle kostymer er en veldig konsentrert del som er tatt fra ulike kulturer og satt sammen til noe som ikke lenger har rot i livssyn. I utgangspunktet handler dagen om så mye mer enn dette i de aller fleste kulturer. Jeg gruer meg egentlig litt til jeg blir nødt til å forholde meg til fenomenet, og nærer et lite håp om at mine barn vil bry seg like lite som jeg, men det er nok ikke særlig realistisk. Men jeg har alltid sagt at før jeg sender mine barn ut for å feire noe som helst, kommer til å fortelle dem hvor det kommer fra og hva det innebærer.

vi sier til barna at vi ikke går rundt til andre for det kan ligge barn å sove eller noen kan bli redde, så vi venter med å gå på dørene til folk til det er jul heller.
"

Synes det var fint ordna! Det jeg liker minst med Halloween er at vi som egentlig ikke har lyst til å markere det blir tvunget med, fordi barna renner ned dørene, og da må man enten "betale for seg" eller skrubbe egg og plukke dopapir dagen etter. Har heldigvis vært lite plaget, men vurderer hvert år å henge opp skilt, og håper at barna har såpass god oppdragelse at de respekterer at ikke alle feirer som dem.

Men det gjør vi jo??? Allhelgensdag er og har alltid vært en del av den Norske kirkes kalender. Det er neste søndag. På denne dagen minnes man de man har mistet. De som har mistet noen i løpet av det siste året blir ofte invitert til den dødes menighet for en markering.

Halloween slik norske barn har adoptert det er jeg usikker på hvor har rot hen. Det er mange ulike kulturer og livssyn som feirer eller markerer Halloween i ulike variasjoner, og med ulike navn. Godteri og skumle kostymer er en veldig konsentrert del som er tatt fra ulike kulturer og satt sammen til noe som ikke lenger har rot i livssyn. I utgangspunktet handler dagen om så mye mer enn dette i de aller fleste kulturer. Jeg gruer meg egentlig litt til jeg blir nødt til å forholde meg til fenomenet, og nærer et lite håp om at mine barn vil bry seg like lite som jeg, men det er nok ikke særlig realistisk. Men jeg har alltid sagt at før jeg sender mine barn ut for å feire noe som helst, kommer til å fortelle dem hvor det kommer fra og hva det innebærer.

feiring av allhelgensdag med minning av de døde syns jeg er en fin måte å hede de som er borte på, men må si at denne monster å tigge tradisjonen syns je er helt forferdelig...... huff gruer meg veldig til vesla blir så stor at dette er noe je må forholde meg til.....

Synes det var fint ordna! Det jeg liker minst med Halloween er at vi som egentlig ikke har lyst til å markere det blir tvunget med, fordi barna renner ned dørene, og da må man enten "betale for seg" eller skrubbe egg og plukke dopapir dagen etter. Har heldigvis vært lite plaget, men vurderer hvert år å henge opp skilt, og håper at barna har såpass god oppdragelse at de respekterer at ikke alle feirer som dem.
Slå av utelyset om du ikke vil ha besøk. Håper alle foreldre forteller barna at de ikke skal gå til de som har slått av utelyset. Du kan jo gjerne skrive det på en lapp over ringeklokken "her er utelyset slukket - det betyr at vi ikke ønsker besøk på Halloween".

Slå av utelyset om du ikke vil ha besøk. Håper alle foreldre forteller barna at de ikke skal gå til de som har slått av utelyset. Du kan jo gjerne skrive det på en lapp over ringeklokken "her er utelyset slukket - det betyr at vi ikke ønsker besøk på Halloween".

Vi bor i blokk og kan ikke slå av utelyset. Det skulle ikke være nødvendig heller.

Sent from my HTC One X using Tapatalk

Vi bor i blokk og kan ikke slå av utelyset. Det skulle ikke være nødvendig heller.

Sent from my HTC One X using Tapatalk
Ja da er det greit med en lapp. Hvorfor skulle ikke det være nødvendig?

Foreløbig sier jeg ingenting, men kommer nok til å snakke om at det er en amerikansk tradisjon som er veldig ny for oss i Norge og dermed er det vanskelig, fordi mange av de som feirer også heller ikke helt vet hvorfor man feirer dem. Såvidt jeg har funnet ut kan det spores tilbake til Samhain, som er en form for høsttakkefest? Og Allehelgensaften er ikke helt det samme som Halloween.

Og når det gjelder å tigge godteri hos folk så kommer jeg ikke til å forholde meg til det i det hele tatt, vi skal gå julebukk, og hvis mitt barn senere ønsker å feire Halloween så skal vi klare å gjøre det helt uten å plage naboene...

Back
Topp