Hva får barnet ditt av mat i barnehagen?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Marthe
  • Opprettet Opprettet
I Bhg til vesla er det brødmat til frokost, varm mat kl 11 og brødmat/frokostblanding og frukt kl 14. Dette er 5 dager i uka. Da er varm maten alt mulig rart. Men de har egen kokk som lager alt fra bunnen av.

De får varm mat fire dager i uken og alle måltider blir servert der, så vi trenger ikke å tenke på det i det hele tatt. De har egne kokker som lager alt :)

Har ikke kokk nei, det er en kommunal barnehage med 9 barn akkurat nå, så kokk hadde vært temmelig ekstragavant. :p Men de får all mat i barnehagen, de baker brød selv, har frukt hver dag, og varmmat hver fredag, samt evt. pølser på tur, kakao osv. Vi betaler 200 kr per mnd i matpenger da, samt at vi evt. må betale når de har bygdekafe i gymsalen og ungene i barnehagen får vafler og saft. Akkurat den syns jeg ikke noe om, for der har vi ikke noe valg selv om det er ungdomskolens arrangement og de samler penger til klassetur osv. Hvis vi ikke sender med ungene penger så får de låne hos de voksne som vi da må betale tilbake. De lager jo vafler av og til i barnehagen, så syns det blir så teit at ungdomskolen skal tjene pengene sine på "tvangssalg" til barnehagen...

De får alt der. Nybakte rundstykker til frokost. Frukt. Youghurt. Drikke, både rismelk og diverse annet for de med allergier og sånt. Varmmat ja. Senest var de på biltur i forgår. Da hadde de laga lapskaus klart og kakao. Og grilla marshmallows utenom. Skikkelig kosedag i snøen.
De har hatt kurs. Da kom ei kokke inn og lærte de sunn mat. Så de baker mye fra bunnen av og diverse.

Varmmat er lapskaus, grøt, eller som sist uke hadde de skinkestek med brokkoli og blomkål. Mange barn som spiste "trær" da visstnok :D
Tomatsuppe med egg og makaroni. Fiskesuppe. Har ei som er kløpper på thailandsk mat også. Og ei som er fra Kongo og gjerne disker opp med litt. Hu lager mye god mat. Ja jeg har fått smake :p De lager ikke varmmat hver dag da :p Hvertfall ett par ganger i uka. :)
Betaler 300 kr i matpenger.

Et smøremåltid 4 dager i uken og 1 dag med varmmat. De lager tomatsuppe fra bunnen, pizza, fiskekaker, fiskepinner spaghetti osv. Alltid med grønnsaker til :)

Samboeren jobber i privat bhg med egen kokk, han er veldig fornøyd med at de kan betale for lik mat. Barnehagen står for all mat. Har grøt til frokost, varmmat til lunsj og rundstykker på ettermiddagen.

Min bhg har sjelden varm mat, men det har mye med kjøkkenfasiliteter å gjøre. Vi har brødskiver og smørepålegg, prøver å bytte litt på pålegg da :) ikke bare det vanlige :)

Her får de varmmat to ganger i uka, en gang i uka er det fisk, og en gang i uka er det noe annet som pasta, supper, gryte e.l. Ikke egen kokk, det er barnehageassistentene som lager. :-)

De får alt av mat der, og varmt en gang i uka. Ungene er stort sett med på å lage maten på storbarn, på småbarn er det en av assistentene som gjør det, evt litt hjelp av de eldste. De får havregrøt til frokost en gang i uka på den avd hun går på, der han gikk i fjor var de i alle fall nybakte rundstykker hver gang ped.leder hadde tidligvakt. Hun satte deig grytidlig, og ungene bakte.

Varmmaten har fokus på sunn kost, ofte fisk og mye grønnsaker.

(noe annet enn sfo hvor varm mat gjerne er first price tomatsuppe (jeg så pakkene, derav at jeg vet merke) de kan ha tomatsuppe fra pose i bhg også, men da på tur, ikke som ukas varmmat.

Egen kokk, varmmat 4 dager i uka, den siste dagen er det brødmåltid. De får også frukt hver dag :-) må ha med seg ett brødmåltid selv hver dag, pluss evt frokost.

Vi har inkludert frokost, lunsj og fruktmåltid med skive:-) og hver torsdag lager de varm mat, og det er litt forskjellige grønnsakslapskauser! De har ikke egen kokk, det er de som jobber der som lager det:-)

Back
Topp