HVA ER..

Charlis

We will date again, Mr.Moet!
Gudmor og Gudfar kontra faddere?? Trodde det var samme opplegget, men hvorfor heter det da to forskjellige ting?
Noen som gidder å forklare meg dette her? 

ehh.. dytter litt for deg jeg, kanskje noen har et klokt svar.. trodde det var det samme selv jeg[8|]

Det er vel det samme ja.
Selvom jeg VET noen sier faddere er de som IKKE bærer barnet opp til dåpen,men det er gudforeldrene,hehe.

Gudmor er etter gammelt av den som bærer barnet. Eventuelt en gudfar da.
Og så er det "luemor", den som tar av og på luen til barnet.
Og så kommer faddrene. De er på en måte vitner til at barnet blir døpt.
Gudmor var den som før i tiden skulle ta seg av barnet om noe skjedde med foreldrene, men slik er det jo ikke nå lengre.
Å være gudmor/-far og bære frem barnet blir vel sett på som den mest ærefulle oppgaven, på en måte.

Men noen kaller faddrene for gudmor/gudfar og har ikke faddre. Mens andre har faddre og ingen gudmor eller gudfar.
Siden gudmor ikke er det samme nå som før så har det på en måte falt litt bort og fadder, som skal oppdra barnet i den kristne tro, er mer vanlig [:)]

Vi hadde bare to faddre til Elias, og jeg bærte han opp til dåpefonten selv. Jeg hadde veldig lyst til å holde han selv! Så da tok jeg meg den friheten [8D]

i vår familie har vi faddere og en av de bærer barnet og er da gudmor eller gudfar, jeg er vokst opp med dette og vil holde fast på det, men hos min sambo sin side som er fra Tromsø kaller de faddere for gudmor og gudfar...

den som BÆRER er gudmor, resten er fadderer, etter hva jeg har skjønt, men det går for det samme

Takk for svar, da var det faktisk sånn ca slik jeg trodde [:D] dvs at farmor blir Gudmor her siden hun skal bære og de andre er fremdeles faddere[:)]  

Jeg tror nå rett og slett at det er litt tradisjonspreget dette her..For alle svarene jeg har lest i tråden har jeg faktisk hørt før, men av forskjellige folk, fra forskjellige steder i landet.. Så jeg tenkte første at folk var like forvirret som meg... Men jeg har slått meg til ro nå med at dette går på tradisjon.. så da tar vi rett og slett og kjører løpet som planlagt (6 faddere og ingen gudmødre eller gudfedre..MEN farmor som skal bære til døpefonten kaller vi gudmor der og da[:D])

ORIGINAL: Frøken Lillan

den som BÆRER er gudmor, resten er fadderer, etter hva jeg har skjønt, men det går for det samme

slik har jeg også forstått det. Den som bærer er gudmor/gudfar, resten er faddere.
Men det er også forskjellig fra fylke til fylke, synes jeg.

Back
Topp