Hva er vanlig å gi komfirmanten da?

• Trådstarter Trådstarter søteste
  • Opprettet Opprettet
S

søteste

Guest
Det begynte jeg å tenke på nå:) Jeg er jo tante til to små som står til konfirmasjon om noen år. Og jeg tenke det var lurt å begynne sparingen:) Så hva er vanlig å gi når man er nær i slekt, og at man ser på de som nesten sine egene barn:p

Jeg var konfirmant i 2003, og fra mine tanter og onkler fikk jeg mellom 250-500 kr, av de jeg fikk penger av. Veldig forskjellig. Fikk sølje til bunaden av tante gudmor. Fikk også smykke hos en tante, og øredobber hos en annen, mener jeg. Kan forresten hende jeg fikk 1000 kr hos onkel da, men tror det var 500.

Har 5 tanter og 2 onkler da, pluss partnerne deres. :p

Jeg fikk vel rundt 500. Men vi er mange, og dette var på 90-tallet :P

Hvordan det hadde vært i disse tider vet jeg ikke, men hvis man begynner å snakke om sparing til det i flere år, så er det nok mye mer enn jeg regner som normalt :P

toneany skrev:
Jeg var konfirmant i 2003, og fra mine tanter og onkler fikk jeg mellom 250-500 kr, av de jeg fikk penger av. Veldig forskjellig. Fikk sølje til bunaden av tante gudmor. Fikk også smykke hos en tante, og øredobber hos en annen, mener jeg. Kan forresten hende jeg fikk 1000 kr hos onkel da, men tror det var 500.

Det var jo veldig forskjell da:) Her fikk jeg i 98 200 kroner av mine, men jeg betyr vel ikke en dritt for dem heller. Vill jo gjerne gi noe mer enn dette. Men vet ikke hva som er vanlig jeg:)

©Smartass skrev:
Jeg fikk vel rundt 500. Men vi er mange, og dette var på 90-tallet :P

Hvordan det hadde vært i disse tider vet jeg ikke, men hvis man begynner å snakke om sparing til det i flere år, så er det nok mye mer enn jeg regner som normalt :P

Hvis mine tantebarn hadde konfirmert seg i dag, så hadde jeg gitt dem penger eller gave for en verdi mellom 500-1000kr.

Nå skal gudbarnet mitt begynne på skolen, og i den forbindelse får hun klokke av oss, den koster litt over 500kr. Det er ikke så ofte man legger i så mye, så det er moro en gang i blant:)

Jeg tenker 500,- evt. 1000,- hvis man har en over gjennomsnittet grei økonomi. :)

Jeg tenker Gi etter lommeboka.

Vi var i konfirmasjon til lillebroren min nettopp.

Der ga 3 av tantene 500 kr hver mens 1 ga 2000...

Vi var i konf. i går til kusina mi og vi måtte gi etter lommeboken. Men vi kjøpte gave (klokke) i steden for å gi "lite" penger. Fordi klokka så ganske dyr ut :-)

nabobarn 200kr
barn av venner vi har kontakt med 400
barn i familie tante barn og slikt 500-1000kr

Vi gir mellom 600-700 i bursdag og jul til disse barna, konfirmasjonen er jo litt større så vi må iallefall over den summen. Jeg tenkte vi skulle spare en liten sum i måneden, slik at det ikke merkes at det er konfirmasjon:) Takk for masse svar, jeg har bare meg selv å sammeligne med, og det er mange år siden:p

søteste skrev:

toneany skrev:

Det var jo veldig forskjell da:) Her fikk jeg i 98 200 kroner av mine, men jeg betyr vel ikke en dritt for dem heller. Vill jo gjerne gi noe mer enn dette. Men vet ikke hva som er vanlig jeg:)

Fikk du 98 200 kroner av dine tanter og onkler??
Var ikke det sykt mye?

Var i konfirmasjon i dag, til ene tanteungen til sambo (blir jo slik sett min også, men vi er ikke gift da.)

Jeg har scrappet ett album, med bilder fra nyfødt og frem til i dag. Også fikk hun 200,.- utenom. Dette har vi gjort til de to forrige også, og det blir det også til de 4 neste tante/onkel barna.

Men jeg ser de har fått alt ifra 500,- til 1500,- av andre tanter/onkler.

Bonia skrev:

søteste skrev:

toneany skrev:

Fikk du 98 200 kroner av dine tanter og onkler??
Var ikke det sykt mye?

Hahaha:D Hun fikk 200kr i 1998:P

Var i konfirmasjon forrige helg til min kusine og da mamma og  hennes søsken (altså konfirmantens tanter og onkler) 1000 kr hver:)

vi gir alltid penger vi.. 

Jeg var konfirmant i 2003, og fikk 1000 av hver av tante/onkel-parene da:)

Vi ga 1000 til min bror som var konfirmant i år, og akkurat nå ser jeg ikke for meg vi ville gitt så mye mer enn 1000-1200 til mine tantebarn når de skal konfirmeres. Det er lenge til da, men 1200 fks er jo mye penger det igrunn... Så selv om det er en stund siden jeg ble konfirmert føler jeg ikke den summen er for lav...

500-1000 kr

Back
Topp