Hva er ung/eldre mor?

tenker at under 20 er "veldig ung", under 25 er "ung", 25-35 er "gjennomsnittlig" (hvertfall her på det sentrale østlandet), over 35 blir "voksen" og over 40 blir "siste liten".
Enig i denne definisjonen.

Jeg er 26 år og synns jeg er en ung 3-barnsmamma (snart 4 barn), men jeg synns ikke jeg er en ung mamma. Hvis dere forstår ? :-D

Er ikke det 38?
Mye mulig. Mente jeg hadde hørt 35, men det kan godt hende jeg tar feil der. Har ikke undersøkt det så nøye

Kanskje derfor jeg tenker 35?
http://www.babyverden.no/Prover/Helse/Fruktbarhet-og-alder/

"Aldersavhengige faktorer
Et ungt, friskt par, som har regelmessig sex og ikke benytter prevensjon, har 85 prosents sjanse for å bli gravide i løpet av et år. Når kvinnen er kommet til 35-årsalderen, er sannsynligheten i følge Adalsteinsdóttir redusert til 50 prosent."

Litt inspirert av tråden om hva man foretrekker, ble jeg litt nysgjerrig på hva folk mener med ung/eldre mamma:)

Jeg er selv 32 og venter min første. Ser ikke på meg selv som en ung mor, men føler meg jo ikke gammel heller:p hehe
Samtidig føler jeg meg heller ikke midt på..

Hva mener dere? Hvor går grensene for når vi er unge foreldre?

Jeg tenker iallfall at man er ung eller eldre mor ut fra alder når første barn kom til. 27-33 tenker jeg er helt gjennomsnittlig. Opp til 23 er ung, eldre er 37 op oppover (min oppfatning).

Jeg tenker iallfall at man er ung eller eldre mor ut fra alder når første barn kom til. 27-33 tenker jeg er helt gjennomsnittlig. Opp til 23 er ung, eldre er 37 op oppover (min oppfatning).

Det er jeg enig i, at det kommer an på når første kom. En på 23 med barn er jo mye mer erfaren som mor enn meg;)
Men hva med de i mellom der da? :p hehe

tenker at under 20 er "veldig ung", under 25 er "ung", 25-35 er "gjennomsnittlig" (hvertfall her på det sentrale østlandet), over 35 blir "voksen" og over 40 blir "siste liten".

Er selv 34 nå og venter nr 2, første kom da jeg var 30. Er åpenbart eldre nå enn sist, men føler meg ikke veldig gammel. Tenker bare litt på dette med risiko for ulike ting hvor man gjerne setter 35 år som "nedre aldersgrense" selv om overgangen er flytende, og tar visse forholdsregler for å veie opp for den risikoen.
Signerer den. veldig god oppdeling ;)

Jeg er 23, blir 24 omtrent rundt den tiden ungen kommer - synes ikke jeg er en ung mor. Alle damene i min familie har fått barn mellom 17-21, så de sier jo at det er på tide nå for meg :p haha. Ville nok følt meg yngre om han jeg er sammen med var yngre, men barnefar er jo 30, og vil jo ikke si at han er ung :p

Ser ung ut her og, og må fortsatt vise leg osv:p haha
Blir nesten litt fornærmet når folk tror jeg er under 18:p
Ja men det er jo veldig ungt så det skjønner jeg :D jeg fikk høre at jeg så ut som jeg var født i 1989 en gang, det var kult. Og da jeg var på glattkjøring så var det en som trodde jeg var 23!! :D :D

Jeg er 26 år og synns jeg er en ung 3-barnsmamma (snart 4 barn), men jeg synns ikke jeg er en ung mamma. Hvis dere forstår ? :-D

Jeg forstår, og er enig. ;) Jeg syns igrunn jeg er en ung mor siden jeg blir tobarnsmamma innen jeg er 24, men hadde dette vært første hadde jeg nok sagt jeg var gjennomsnittlig. ;) Fikk første da jeg var 21.

Last edited:
Ung da er du under 20 mener jeg, og gammel når du begynner med første når man er over 30-32 kanskje..

Selv var jeg 21, 23 og 26, men føler meg ikke som ung mor ;)

Tja, jeg syns vel kanskje at de under 25 er unge mødre, sånn i forhold til standarden og hvor flertallet av mine bekjente har vært på det stadiet. Eldre mødre er vel de som får førstemann når de nærmer seg 40?

Det er jo helt klart individuelt, men sånn biologisk sett så er det jo en grense også, og det er vel etter fylte 35 man får ekstra oppfølging pga alder ettersom jeg har forstått?

Som person har det ikke noe å si, og det viktigste er jo at man føler at man klarer det, uansett alder, men om man får barn når man nærmer seg 50 f.eks, så er man jo en gammel mor selv om man nødvendigvis ikke er gammel:)
Etter 38 får ein ekstra oppfølging:)

Jeg er 27 og har 3 barn, ser på meg selv som ung mor, da få av mine venner har barn, og de som har barn har fått nå nylig. Fikk min første da jeg var 20. Tenker vel at man er ung når man er under 25, og "gammel" når man er over 35 og førstegangsfødene, men det går ikke sånn sett på at jeg synes de er gamle, men mtp at fruktbarheten til kvinner fort synker etter fylte 35, at kroppen på en måte begynner å stenge ned "systemet" er jo et tegn på at den ikke lenger skal produsere.. :p så da blir det "gammel" med begrunnelse at man liksom nærmer seg "nedleggelse" ;)

Jeg ser på meg selv som ung mor, ble mamma som 18. Venter nr 2 nå som 24 åring :)

Back
Topp