Hva er ung/eldre mor?

Jeg tenker at de under 20 passer i kategorien "ung mor". Over dette synes jeg ikke er spesielt ungt. Hva som er en eldre mor synes jeg er vanskeligere å definere, da statistikken viser man stadig blir eldre før man får barn. Det kommer litt an på om man har barn fra før av. Dersom man får sitt tredje barn når man er 30 tenker jeg ikke at dette er spesielt "gammelt", men naturlig da man har flere barn fra før. Når man får sitt første barn som 30-åring er man etter mitt syn en eldre mor. Ihvertfall om man er over 34-35 som førstegangsfødende. Dette kan ha noe å gjøre med at min mor selv fikk barn i ung alder at jeg tenker sånn, og at jeg har hatt et fint stabilt samboerforhod i mange år, slik at for meg er det naturlig å få barn i litt yngre alder. Gjennomsnittsalderen for førstegangsfødende nå er vel rundt 30, ihvertfall var det det for noen år siden. Så selv om jeg tenker at dette kanskje er eldre, så er det jo det som faktisk er gjennomsnittsalderen.

Så må man huske på at det er jo flere faktorer som spiller inn på om og når man får barn. Det kan være mange som prøver flere år men at det ikke klaffer før man er i midten av 30-årene. Eller det kan være at man ikke finner en person å få barn med før man kommer i denne alderen. I slike tilfeller tenker jeg det er naturlig at man får barn i "eldre" alder. Har man vært sammen siden man er 20 år kan jeg ikke helt se poenget med å vente til man er 35 før man velger å få barn.....

Okei. Før i tiden var det helt normalt å gifte seg, og få unge "tidlig".
Nå er den alderen steget enormt mye pga samfunnet som vi lever i er blitt forandret, og de fleste individer i samfunnet setter utdanning fremfor familie. Jeg mener det er derfor alderen på førstegangsmødre f.eks er steget sånn.
Jeg ser på meg selv som "gammeldags" når det gjelder dette tema, og syns det at hvis du er under 18 så er du en ung mor, mens hvis du er 20-30 så er du en eldre mor. :)

Jeg må selvfølgelig tilføye at hvis man får unge som 14, 15, 16 eller 17 åring så blir det alt for ungt, så 18 har jeg satt som absolutt minste alderen for det som virker akseptabelt.

Så utifra det du skriver her så bør man få barn når man er 19 da? For over 20 er man eldre;) :p
Man var vel ikke eldre mor om man passerte 20 i gamledager heller:)

Last edited:
Jeg tenker ung mor er under 25, mens "eldre" mor er de over 35 :)

Så utifra det du skriver her så bør man få barn når man er 19 da? For over 20 er man eldre;) :p

Egentlig så kan vi være enige om at en mor er en mor uansett ;)
Det jeg ville frem til er at jeg syns å få barn som 18, 19 åring er helt ok.
Syns ikke det er for ungt. Men 20 er jo også ungt på et vis.
Jeg er 22 og kommer til å være 23 når jeg får min første, og jeg syns for min del at det er i seneste laget :smiley-ashamed005

Vet egentlig ikke så veldig hva jeg tenker om det... fikk min første når jeg var 32 og min andre når jeg var 35 og følte meg ikke gammel i den forstand...
Har også tenkt på og både jeg og samboer er enig i at vi ikke synes at de som er med i programmet unge mødre og er 21 år er så ung at man "kvalifiserer" for det programmet på en måte. Mamma var da gift og med barn på den alderen og det var da helt normalt i den generasjonen...

Vet egentlig ikke så veldig hva jeg tenker om det... fikk min første når jeg var 32 og min andre når jeg var 35 og følte meg ikke gammel i den forstand...
Har også tenkt på og både jeg og samboer er enig i at vi ikke synes at de som er med i programmet unge mødre og er 21 år er så ung at man "kvalifiserer" for det programmet på en måte. Mamma var da gift og med barn på den alderen og det var da helt normalt i den generasjonen...

Som jeg nevnte i hi så føler jeg meg ikke gammel jeg heller, men sånn i forhold til det biologiske begynner det jo å nærme seg selv om man evnt er ung til sinns osv :) jeg er 32 når mini kommer her og har jo planer om en til ihvertfall. Ikke i tvil om at jeg skal klare det, men som sagt så er det vel mest i forhold til det biologiske.

Enige at de på 21 ikke er kvalifisert for "unge mødre" i den forstand ja. Der tenker jeg vel heller det passer med de under 18:p

Hahah! :D Da er jeg steinheldig da, som traff i det magiske tallet før jeg ble gammal kjerring. :p

Back
Topp