Babymagen1990
Førstegangsgravid
Jeg tenker at de under 20 passer i kategorien "ung mor". Over dette synes jeg ikke er spesielt ungt. Hva som er en eldre mor synes jeg er vanskeligere å definere, da statistikken viser man stadig blir eldre før man får barn. Det kommer litt an på om man har barn fra før av. Dersom man får sitt tredje barn når man er 30 tenker jeg ikke at dette er spesielt "gammelt", men naturlig da man har flere barn fra før. Når man får sitt første barn som 30-åring er man etter mitt syn en eldre mor. Ihvertfall om man er over 34-35 som førstegangsfødende. Dette kan ha noe å gjøre med at min mor selv fikk barn i ung alder at jeg tenker sånn, og at jeg har hatt et fint stabilt samboerforhod i mange år, slik at for meg er det naturlig å få barn i litt yngre alder. Gjennomsnittsalderen for førstegangsfødende nå er vel rundt 30, ihvertfall var det det for noen år siden. Så selv om jeg tenker at dette kanskje er eldre, så er det jo det som faktisk er gjennomsnittsalderen.
Så må man huske på at det er jo flere faktorer som spiller inn på om og når man får barn. Det kan være mange som prøver flere år men at det ikke klaffer før man er i midten av 30-årene. Eller det kan være at man ikke finner en person å få barn med før man kommer i denne alderen. I slike tilfeller tenker jeg det er naturlig at man får barn i "eldre" alder. Har man vært sammen siden man er 20 år kan jeg ikke helt se poenget med å vente til man er 35 før man velger å få barn.....
Så må man huske på at det er jo flere faktorer som spiller inn på om og når man får barn. Det kan være mange som prøver flere år men at det ikke klaffer før man er i midten av 30-årene. Eller det kan være at man ikke finner en person å få barn med før man kommer i denne alderen. I slike tilfeller tenker jeg det er naturlig at man får barn i "eldre" alder. Har man vært sammen siden man er 20 år kan jeg ikke helt se poenget med å vente til man er 35 før man velger å få barn.....