Hva er typisk Ola Nordmann?

Imogene skrev:
En typisk nordmann? Oi, den var ikke enkel. Ta en tur ut i byen, for eksempel - og prøv å svare. Hva er typisk norsk? Det er jo like mange oppførsler som det er farger på klær.
Jeg vet ikke.

Det jeg vet andre sier (de som ikke er født og oppvokst her), er at vi er kalde og ikke så gjestfrie og høflige som f.eks svenskene. 

Mhm. Men det er stor forskjell på nord og sør. I nord er det jo helt naturlig å slå av en prat med en fremmed på bussen, mens her sør blir man jo sett på som litt smårar om man gjør det sånn uten videre 

*Meya* skrev:
Hårsårhet. At man ikke kan kritisere hverken Norge eller nordmenn. Kun regjeringen, men kun når det er AP som styrer. De er de eneste, sammen med muslimer, man kan herje med og kritisere.

...og romfolket da...

Sannheten skrev:

*Meya* skrev:
Hårsårhet. At man ikke kan kritisere hverken Norge eller nordmenn. Kun regjeringen, men kun når det er AP som styrer. De er de eneste, sammen med muslimer, man kan herje med og kritisere.

...og romfolket da...

Ja, stemmer, jeg glemte de, det er såpass nytt med offentlig kritikk av dem, de har jo vært en hellig ku tidligere på en måte.

*Meya* skrev:

Sannheten skrev:

*Meya* skrev:

...og romfolket da...

Ja, stemmer, jeg glemte de, det er såpass nytt med offentlig kritikk av dem, de har jo vært en hellig ku tidligere på en måte.

hehe..for denne tråden er ikke kritikk til nordmenn? Dere er bare ørlitte selvmotsigende ;-) Tar det med smil jeg. Hva om jeg hadde skrevet noe om muslimer? Hva hadde skjedd da? :-)

Synes vi nordmenn er snille jeg!

Inntrykket jeg har av de rundt meg på jobb og i bygda er at det er typisk norsk å GÅ TUR! Helst fjelltur også, jo høyere fjelltopp besteget eller jo lengre løype tilbakelagt jo bedre er det visst. En helg uten tur er ikke skikkelig helg :-P

heidu skrev:

*Meya* skrev:

Sannheten skrev:

*Meya* skrev:

...og romfolket da...

hehe..for denne tråden er ikke kritikk til nordmenn? Dere er bare ørlitte selvmotsigende ;-) Tar det med smil jeg. Hva om jeg hadde skrevet noe om muslimer? Hva hadde skjedd da? :-)

Tråden beviser jo nettopp det jeg sier, at nordmenn ikke tåler at noen sier ett eneste negativt ord om nordmenn. 

Jeg er selv norsk, men ser masse masse feil i dette samfunnet. 

*Meya* skrev:

heidu skrev:

*Meya* skrev:

Sannheten skrev:

*Meya* skrev:

...og romfolket da...

Tråden beviser jo nettopp det jeg sier, at nordmenn ikke tåler at noen sier ett eneste negativt ord om nordmenn. 

Jeg er selv norsk, men ser masse masse feil i dette samfunnet. 

Ja,så flott det må være så storsinnet som deg:-) (i mine øyne sneversynt, men hva skjønner jo jeg. Jeg er jo den "typiske" Ola Nordmann ;-))

Lenge leve selvinnsikt.

Labambie skrev:

Imogene skrev:
En typisk nordmann? Oi, den var ikke enkel. Ta en tur ut i byen, for eksempel - og prøv å svare. Hva er typisk norsk? Det er jo like mange oppførsler som det er farger på klær.
Jeg vet ikke.

Det jeg vet andre sier (de som ikke er født og oppvokst her), er at vi er kalde og ikke så gjestfrie og høflige som f.eks svenskene. 

Mhm. Men det er stor forskjell på nord og sør. I nord er det jo helt naturlig å slå av en prat med en fremmed på bussen, mens her sør blir man jo sett på som litt smårar om man gjør det sånn uten videre 

det har jeg og opplevd og jeg er fra østlandet så er ikke mange som tør og si hei når noen sier hei til de..

Synst det er ikke mye forskjell mellom dere nordmen og andre i norden... men dere går skikkelig mye på tur og kooooser dere masse hehe  

Jeg kan fortelle om det bildet mange her nede i Tyrkia har. Norske jenter er lette på tråden, men mest fordi de er naive. De forventer et langt forhold fordi de har liggi med noen her nede. Svenske og nederlandske jenter feks vet det dreier seg om sex. Nordmenn har blonde barn, helst tre. De tipser bra. Er dårlige på å prute. Starter sjeldent bråk. Er de som blir desidert fullest på ferie, men klarer å oppføre seg ca normalt fordet. Jentene tror en hver form for kroppskontakt betyr at noen er forelsket i de. Småbarna er veloppdratte, men bortskjemte og har ting som iPhone og speilrefleks som 6 åringer.

Jeg syns det er typisk norsk å forvente at andre land skal vite ting om Norge også bli fornærmet når de ikke gjør det.

MalinDalin skrev:
Jeg syns det er typisk norsk å forvente at andre land skal vite ting om Norge også bli fornærmet når de ikke gjør det.

Haha, den første kommentaren din var fin.. Litt moro å se hva andre land mener om oss. Vi har jo også våre oppfatninger av hvordan amerikanere er, tyskere på ferie og for ikke å snakke om britene.. MEN, at vi forventer at andre land skal inneha mye kunnskap om oss, der er jeg ikke enig med deg.

Jeg var ingen toppstudent innen geografi eller samfunnsfag, men noe kunnskap om forskjellige land har jeg da. Jeg ser på nyheter og synes det er spennende å vite noe om andre land enn Norge. Hvor ofte får ikke vi spørsmål om Norge er hovedstaden i Sverige, eller "hvordan er det å ha vandrende isbjørner i gatene?"  Jeg må jo flire av at folk ikke vet hvor i verden Norge ligger, men jeg forventer da absolutt ikke at de skal kunne navnene på kongefamilien vår på rams ;)

Camping, pølse i lompe, patriotisme, tur i skog og mark, strikkegenser, kvikklunsj, raggsokker, elendig kø- og bilkjøringskultur, helgefylla, dyre priser.

Back
Topp