Hva er typisk Ola Nordmann?

*Labambie

Forumet er livet
Vi er jo snodige vi her oppe på berget, hva synes du er litt typisk "oss"?

-Klaging. Uansett hvor godt vi har det så klager vi. På været (ekstremt i disse dager), på velferdssystemer, på svigermor. 

-Nisselua godt dratt nedover ører og øyne. Vi vil helst ikke se eller høre hva som foregår ellers i verden, det engasjerer ikke oss. 

-Ingen skal komme hit å ta det som er MITT! 

Hamstring. Er man på butikken og ser det er halv pris på noe (som f.eks jordbær til 14 kr forrige uke på Rema) skal man banne på at det er stor kø rundt salgsvarene og vi fyller opp handlevognene til randen. Meg meg meg :P 

Så er vi innmari KALDE. Vi snakker ikke til noen vi ikke kjenner. Aldri at vi slår av en prat med randoms på bussholdeplassen, på restaurant om vi er ute og røyker osv. 
Om noen (gjerne utenlandske) smiler til oss på gata føler vi at vi har noe i trynet som ikke skal være der.

Missunelse, kan ikke unna andre noen ting. Ingen skal ha det finere eller bedre enn meg.

At ting som skjer rundt i verden ikke interesserer nordmenn er bullshit. Nordmenn vet faktisk mye om resten av verden, men det er hos oss, som andre, slik at man kan ikke gjøre så mye selv for å forandre ting i verden. Skulle man gå rundt og bekymre seg for hvordan man skulle fikse alt i verden hadde man gått til grunne til slutt. Og, du vet, det finnes folk i Storbritannia som ikke vet hvor Norge er, så man trenger ikke snakke så nedsettende om sine egne landsmenn da det ikke er spesielt bedre tilstander i andre land. Og været. Landet vi bor i er blant de i verden med dårligst vær. Er det rart vi klager når de hele to månedene vi har, som kalles sommer, stort sett regner bort? Selv så hater jeg regn og bor i Bergen. Når det er sommer vil jeg gjerne ha noe annet enn regn (jeg klager faktisk ikke på de siste 3 vintrene da vi ikke har hatt så mye regn utrolig nok), så da blir jeg utrolig skufftet når sommeren regner bort. Den som fant opp uttrykket "det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær" skulle jeg likt å skambanke. Makan til teit uttrykk skal man lete lenge etter. Ja det er jo så gøy å kle seg opp i regntøy og gå på stranda i 13 grader og nordavind, for å bade og grille. Jada. Sitte ute en kveld og nyte sommeren, innpakka i regn- og ulltøy. Det finnes ingenting gøy ved regn. Jeg får hodepine av det, jeg får vondt i ledd og ja, jeg blir deppa av det. Folk i andre land klager også. Jeg ser daglig klaging på været fra UK på facebook, det regner mye hos dem også. Jeg ser daglig klaging på været fra deler av USA der de har fint vær mesteparten av året, men det blir for varmt om sommeren. De klager på været i Sverige og, vi har hus her og det har vært uvanlig mye regn her og denne sommeren. Vi reiser hit hver sommer for å få litt sommer, men den har vært ganske begredelig her og. Normalt er det stort sett mulighet for strandliv hver dag, i år ha vi kunnet gå på stranda 2-3 dager, og det er "kaldt" i vannet. Det er ikke sånn at det høljregner hele dagen, det er stort sett opplett mesteparten av dagen men det kommer fæle skybrudd 2-3 ganger. Ellers så småregner det store deler av dagen, ikke sånn at du blir _våt_, men det er ikke særlig artig allikevel. Fordelen er at det er iallefall ikke kaldt. Svenskene klager de og. Kom ikke her og tro at nordmenn er så særegne på disse områdene, for det er de ikke i hele tatt. Mennesker er værsjuke nesten samme hvor de kommer fra.

Det bor en liten redd rasist i en stor prosentandel. >Sitter man f.eks å venter på bussen, midt på dagen i et trafikkert område og det kommer en mørkhudet mann som skal på samme buss, så trekker Ola Nordmann seg sammen og er redd for hva han kan gjøre!

Jeg kjenner ingen som er sånn "mitt mitt mitt".. Mulig jeg bor på feil plass?
Og så klart klager man på været når man er på det attende døgnet med sprutregn.

Nei jeg vetta søren hva som er en typisk nordmann jeg. Vi er nå glad i kjøtt og pottitter. Litt trauste og stille kanskje.

Ikke så fornøyd med landet og medborgerne deres ser jeg?
Vær litt posistiv(men det var vel ikke typisk Ola Nordmann?) , så blir alt så meget bedre.
Synes vi er ganske flotte folk jeg :-) Kjenner veldig få er som går mednisselue og ikke ser omverden, kjenner nesten ingen som klager på veldferdssystemer eller svigermor heller :-)

Nordmenn kan ikke stå i kø eller vente utenfor oppmerket plass for å få kofferten sin på flyplassen.

Nordmenn er veldig patriotiske iallefall.

Og så er vi vel litt kjent for å være vanskelig å komme inn på. 

heidu skrev:
Ikke så fornøyd med landet og medborgerne deres ser jeg?
Vær litt posistiv(men det var vel ikke typisk Ola Nordmann?) , så blir alt så meget bedre.
Synes vi er ganske flotte folk jeg :-) Kjenner veldig få er som går mednisselue og ikke ser omverden, kjenner nesten ingen som klager på veldferdssystemer eller svigermor heller :-)

Enig med du:)

Labambie skrev:

-Klaging. Uansett hvor godt vi har det så klager vi. På været (ekstremt i disse dager), på velferdssystemer, på svigermor. 

-Nisselua godt dratt nedover ører og øyne. Vi vil helst ikke se eller høre hva som foregår ellers i verden, det engasjerer ikke oss. 

Jeg er stolt av landet mitt jeg, og litt lei av all den klagingen på hvor dårlig vi liksom er på alt mulig.

Du er jo ikke noe bedre ved å si det du sier om oss her i Nord?

Hvorfor skal vi være så mye dårligere enn alle andre da?

Enig med snikingen.. Spesielt av eldre damer..!!!! På matbutikken, som har full handlevogn... Kommer snikende fra siden.... F*** jeg blir så irritert! Og sier ifra noen ganger, men ikke alltid................

Et kallenavn skrev:

Labambie skrev:

Jeg er stolt av landet mitt jeg, og litt lei av all den klagingen på hvor dårlig vi liksom er på alt mulig.

Forsåvidt enig her

Hårsårhet. At man ikke kan kritisere hverken Norge eller nordmenn. Kun regjeringen, men kun når det er AP som styrer. De er de eneste, sammen med muslimer, man kan herje med og kritisere.

mammatileijente skrev:

Et kallenavn skrev:

Labambie skrev:

Forsåvidt enig her

Jeg er ikke noe bedre nei, jeg er også norsk. Dette var jo ment som bare en ironisk tråd, akkurat som om man sier at Bergensere er så brautende eller at vestlendinger generelt er gjerrige. Litt morsomt og kanskje litt avveksling til den "Det er typisk norsk å være god". 
Visst er vi gode på masse også. Det var ikke poenget. 

En typisk nordmann? Oi, den var ikke enkel. Ta en tur ut i byen, for eksempel - og prøv å svare. Hva er typisk norsk? Det er jo like mange oppførsler som det er farger på klær.
Jeg vet ikke.

Det jeg vet andre sier (de som ikke er født og oppvokst her), er at vi er kalde og ikke så gjestfrie og høflige som f.eks svenskene. 

Back
Topp