HVA er sunn middag, damer?

*Labambie

Forumet er livet
Ja, nå spør jeg for her tror jeg det er forskjellige oppfatninger.
Er det sunn middag når man har koteletter, poteter, fløtesaus? Hva gjør maten sunn, er det om man legger på 4 erter?

Enn hvis man bruker en Toro gryte med karbonadedeig og grovt brød og salat, da er det ikke sunn mat?

Noen må forklare meg dette... [:D][:D][:D]

minst mulig karbohydrater [;)] og mest mulig hjemmelaget så man slipper tilsetningsstoffer, stivelse, alt det sjulte sukkeret, og andre ulumskheter.

Så jeg mener sunn middag er et kjøttstykke eller to, salat eller grønnsaker til, og en eller annen saus til.

fett er sunt så lenge det er riktig fett

ORIGINAL: Trude Ellerei

Tja, jeg tror på et variert kosthold med rikelig med grønnsaker er ganske greit nok.

ALt med måte eller lagom är bäst, som svenskene sier.

Selv er jeg veldig glad i hvitløk, brokkoli og vanlig løk - så jeg prøver å bruke så mye som det i middagene.
Har klokketro på at det hjelper som forebyggende på mye.

Reduser fett og salt. Men man trenger ikke å bli helt hysterisk heller.

Poenget mitt er at jeg ofte registrer meg at folk skal ha f.eks koteletter, fløtegratinerte poteter, og fløtesaus og klisser på 4 brokkolibukketer og kaller det sunn middag... [8D]

ORIGINAL: JafseSlafsaSlappfis

nei,det er ikke godt å si[8D] laks med poteter,rømme og agurksalat er jo sundt da[8D]
tviler på at koteletter som svømmer i fløte er så sundt,men fy fader så godt[:D][:D]

Det nyeste nye er jo faktisk at laks med poteter , rømme og agurksalat IKKE er sundt, men at koteletter som svømmer i fløte derimot er det [;)]
Noe som faktisk "bekreftes" av leger, forskere og sånne ernæringsfolk

ORIGINAL: Lillezilje

nei,det er ikke godt å si[8D] laks med poteter,rømme og agurksalat er jo sundt da[8D]
tviler på at koteletter som svømmer i fløte er så sundt,men fy fader så godt[:D][:D]

Det nyeste nye er jo faktisk at laks med poteter , rømme og agurksalat IKKE er sundt, men at koteletter som svømmer i fløte derimot er det [;)]

what? hvor har du det fra?

koteletter  og fet saus er kun bra dersom du holder deg totalt borte fra karbohydrater. Og ekspertene er veldig uenig i det. Det er en del vitaminer som man ikke får i seg dersom man skal holde seg totalt unna karbohydrater,og vitamer er veldig viktig. Et variert kosthold, hvor man ikke overspiser, mye frukt grønt og magert kjøtt, lite sukker, er bra for deg.

Sunn mat er i mitt hode er ris og kylling,poteter kjøtt gulerøtter...[:D]

ORIGINAL: Wonderwoman

Står for tiden i stortsett alle ukeblader feks

Leste seinest i dag i Tara (sannsynligvis et gammelt blad, da jeg leste det på legekontoret) at det tradisjonelle norske kostholdet med brød og poteter egentlig var helt feil. Og at dette med fett var blitt feilt "fremstilt" her i landet.

Har også nylig lest at disse legene/forskerne eller hva nå de er, har snudd helt om, og sier nå at det egentlig aldri har vært fettet i kostholdet som har vært roten til alt det onde.. feks hjerte og karsykdommer. Men det derimot er karbohydratene som er den store stygge ulven. Fett er en naturlig del av menneskers kosthold, og det er fettet i maten som gjør at man blir mett. Noe jeg selv merker godt nå som jeg spiser lavkarbo.

Så jeg kan nesten garantere at om 10 år så er det helt slutt på å telle kalorier, da er det karbohydrater som teller.

Middag med mest mulig ubehandlede produkter og lite tilsetningstoffer. En fin balanse mellom protein, karbohydrater og fett. Hvitt kjøtt, fisk, grønnsaker, karbonadedeig i stedet for kjøttdeig etc.
Ikke at jeg følger dette så bra selv...lett å ty til enkle løsninger i en krevende hverdag. 

For meg så er mager middag sunt. Men det er fordi jeg er på slankern da[8D]
Altså kylling, masse grønnsaker, salat ++

Leste seinest i dag i Tara (sannsynligvis et gammelt blad, da jeg leste det på legekontoret) at det tradisjonelle norske kostholdet med brød og poteter egentlig var helt feil. Og at dette med fett var blitt feilt "fremstilt" her i landet.

Har også nylig lest at disse legene/forskerne eller hva nå de er, har snudd helt om, og sier nå at det egentlig aldri har vært fettet i kostholdet som har vært roten til alt det onde.. feks hjerte og karsykdommer. Men det derimot er karbohydratene som er den store stygge ulven. Fett er en naturlig del av menneskers kosthold, og det er fettet i maten som gjør at man blir mett. Noe jeg selv merker godt nå som jeg spiser lavkarbo.

Så jeg kan nesten garantere at om 10 år så er det helt slutt på å telle kalorier, da er det karbohydrater som teller.

Greit nok med karbohydratene og at man bør kutte ned på potet/pasta/ris som tilbehør til all middag og heller gå for belger, bønner og linser (!), men laks og agurk blir vel aldri usunt..

ORIGINAL: Labambie

Er det sunn middag når man har koteletter, poteter, fløtesaus? Hva gjør maten sunn, er det om man legger på 4 erter?

Enn hvis man bruker en Toro gryte med karbonadedeig og grovt brød og salat, da er det ikke sunn mat?

ingen av disse hørtes veldig sunne ut...

Kyllingsalat med maaaasse kyllingfilet, avokado, paprika, agurk, pinjekjerner og fransk dressing er en sunn middag med mye protein, gunstig fett og mye næringsstoffer.

VARIERT KOSTHOLD.

Alt med måte, er det saus, ta LITT saus, finnes mange skjemaer over hvordan kjøtt/grsaker/tilbehør skal fordeles i forhold til porsjoner.

Viktig og ha med både fisk/hvitt og rødt kjøtt i tillegg til fett og grønt.

ORIGINAL: Søteste Trikken^^

ORIGINAL: Labambie

ingen av disse hørtes veldig sunne ut...

Kyllingsalat med maaaasse kyllingfilet, avokado, paprika, agurk, pinjekjerner og fransk dressing er en sunn middag med mye protein, gunstig fett og mye næringsstoffer.

Du trodde jeg snakket om meg selv personlig du eller? Nei. Utifra hva jeg har lest her inne.

ORIGINAL: Frk.Chicka

VARIERT KOSTHOLD.

Alt med måte, er det saus, ta LITT saus, finnes mange skjemaer over hvordan kjøtt/grsaker/tilbehør skal fordeles i forhold til porsjoner.

Viktig og ha med både fisk/hvitt og rødt kjøtt i tillegg til fett og grønt.

Jeg vet. Igjen, jeg snakker generelt. Jeg VET, jeg bare lurer på hva folk mener.

Greit nok med karbohydratene og at man bør kutte ned på potet/pasta/ris som tilbehør til all middag og heller gå for belger, bønner og linser (!), men laks og agurk blir vel aldri usunt..

laks, agurk OG potet jeg snakket om [;)] selv om potet faktisk ikke er så gale. Er verre med kornprodukter og ris

Setter du pris på god mat og ikke bare knaske bønner? ^^

Varier..
Kjøttkaker med tilbehør
Laks med tilbehør
Torsk
Wok
Pølsegryte

Altså, bare det ikke er sånn fett og feit mat hverdag :)

Det viktigste er at man spiser riktig sammensatt kost. Spiser man mye fett, får man energi fra fettet og bør derfor begrense karbohydrater. Spiser man mye karbohydrater får man energi fra karbohydratene og bør begrense fettet.

Det viktigste er at det er mye næring i det man stapper i kjeften og passe med energi i fht det man forbrenner i løpet av dagen...

For meg er "ren mat" sunn mat. Altså rent kjøtt eller fisk, kylling, grønnsaker, pasta, ris( gjerne fullkorn) og potet uten de store mengdene med saus, dressing og annet tildall på som ofte inneholder mye fett på. For eksempel gratenger, fløtepoteter o.s.v. Urter og krydder er et fint alternativ til å sette smak på maten.
(Er ikke nazi på dette selv, men er min oppfatning)

Back
Topp