Hva er sannsynligheten...

Heidi88

Glad i forumet
...for å bli gravid med prøverørsmetoden?
Da vi var på samtale ble det nevnt rundt 50% sannsynlighet, men om det var generell sannsynlighet vet jeg ikke. Senere sa legen at de beste forutsetninger for å lykkes er om kvinnen er ung og paret har fått barn tidligere. Begge deler stemmer hos oss. Vet dere hvilke prosenter de operere med?

I brosjyren til Riksen så står det at det er 30-40 % sjanse for graviditet ved hvert forsøk. Det står at omtrent 70 % av kvinnene vil føde barn i løpet av tre forsøk (inkludert fersk og frys, altså tre offentlige forsøk). Det er samme statistikk for ICSI og IVF.

Videre står det at sannsynligheten for å lykkes mer enn halveres i løpet av 30-årsalderen, samtidig som risikoen for abort øker i samme periode.

Vi har vært gjennom 8 ferskforsøk og 1 frys... Endelig gravid:-) Så noen trenger flere forsøk enn andre. Jeg er veldig glad vi ikke gav opp!

30-40% sjangse ved hvert forsøk fikk vi beskjed om. Vi var heldige, og spira satt på første forsøk:)

Vet ikke hva sannsynligheten er i en sånn situasjon, men vi fikk også beskjed om at vi hadde gode odds. Jeg er som du skjønner to år eldre enn deg, og jeg og mannen har en datter sammen fra før. Jeg ble gravid på første forsøk nå i mai:-)

Lykke til!

Back
Topp