Hva er "rett"

Tuja77

Forelsket i forumet
Jeg har to stebarn som ikke bor hos oss men er hos oss i feriene. Nå skal ho eldste konfimeres i mai og mora foreventer at vi skal være med å betale.(noe jeg syns er greit) men det jeg ikke klarer å svalge er at vi skal betale halvparten av bunaden og div som hører til. Er det jeg som er på jordet da? Er sinnsykt vanskelig dette syns jeg og er litt sta siden mora har nektet å hilse på meg.(vi har stått halv meter unna hverandre og ho overser meg totalt) Hva syns dere?[&:]

Moren er frekk som ikke hilser det er helt klart. Men jeg synes det er riktig at pappa'n skal betale for halvparten av kostnadene. For meg hadde det vært helt naturlig. Men det er nå meg da.

altså det er jo datra til gubben din også så synes egentlig ikke det er å rart at un forventer at da han/dere skal betale halvparten...
Jeg hadde vel på en måte krevd at mannen min skulle betalt halvparten av tinga til vårt felles barn hvis vi hadde gått fra hverandre?!

jeg er enig at vi skal være med å betale på laget, men vi får ikke være med å bestemme gjestene. Gubben får jo ikke ha med søsknene sine engang og det er da jeg blir litt pisst og sa nei til å være med på bunaden.

enig med dere at siden han er faren så skal han vel betale halvparten...
det har jeg også krevd...
at hun er overlegen det er dårlig gjort[&:]

Skal hun få bunad i gave, eller er det noe hun skal ha på seg den dagen. Har dere vært med på å bestemme at jensta skal få bunad? Det er jo fryktelig dyrt, så jeg skjønner at du synes det er mye.

Moren er absolutt ikke hyggelig som nekter å hilse på deg. Hvis dere har vært med på å bestemme at jenta skal få bunad, så er det vel naturlig å dele kostnadene! Hvis det er noe moren har bestemt, synes jeg det er et litt urimelig krav.

M

Jeg synes nok også at faren skal betale halvparten.
Men... Da må han også få lov til å be sin familie! Skal det deles, så må det deles på alle måter.

Og det er ganske så dyrt med bunad ja. Jeg mener dere må ha vært med på å bestemme det ihvertfall, hun moren kan da ikke bare komme og kreve så mye penger for noe slik?
Skjønner godt at du reagerer jeg!
Føler meg så heldig, for eksen til samboer her er alle tiders. Og jenta hans og!

Nei vi har ikke vært med å bestemt at ho skal ha bunad. Det er noe ho selv(datra) har sagt ho VILL ha og den skal være på dagen.Mora mente selv at det er tull å få sydd henne bunad nå siden ho ikke er vokst ferdig i høyden og sånn men som vanlig er det ikke mora som bestemmer der i huset. Der er det minste gutten på 7 som bestemmer og datra tar overtaket. (hos oss tør de ikke være sånn)

Synes ikke dere skal betale på en bunad som dere ikke har fått vært med å bestemt.
Hvis dere ikke hadde hatt råd så kan ikke bare mora komme å kreve penger det er noe som må diskuteres. Har Rogalandsbunad selv og er en del år siden jeg sto til komf og da kosta den 20000.
Men hun kan sy den ut og inn etter som hun tar av eller legger på seg ellers vokser i høyden.

Høres ut som mora har et stort problem [;)]

han skal ikke betale halvparten hvis han betaler barnebidrag dette skal brukes til og dekke kostnader for barnet!! alt utenom er valgfritt for barnefaren..
jeg er i samme situasjon men har et godt forhold til moren hun har en tendens til og ville at vi skal betale halvparten pluss at hun skal ha barnebidrag det aksepterer ikke jeg for det betyr av vi betaler dobbelt!! vi må jo også kjøpe sko og klær som hun har hos oss og betaler de hobbyer som vi tar henne med på! jeg bruker masse penger på ...... så for meg og skulle dekke halvparten av alt moren kommer på er helt uakstuellt jvi har sagt at skal vi bet halvparten så skal vi ikke bet barnebidrag og da skal også vi ha henne 50% noe hun er enig i men ikke vil .. så alt som er utenom barnebidrag er valgfritt og sånn som hun oppfører seg hadde jeg ikke gitt henne en 5 er en gang

syns det er greit å bli med å dele på festen men hun nekter store deler av familien til gubben å komme (noe som visst har skjedd i dåpen til ho som nå konfimeres) og har da sagt til datra at vi skal ha en fest for henne med resten av familien til gubben og de ho måtte ønske. Da eksploderte jeg inni meg [:@] og har holdt kjeft etter det. Bunaden kom på ca 12000 også kommer søljer og div ved siden av. Jeg blir gal snart av den mora.

Det er jo datteren sin konfirmasjon og da må jo hun få bestemme hvem som skal komme. Og hun vil vel ha familien på faren sin side der oxo vel..

samma for meg er svaret vi får spør vi datra hans....og det er jo et standar svar fra den alderen (husker selv åssen det var) ikke lett å vite åssen man skal takle dissa barna...de kommer jo ikke ut med bruksanvisning heller.

hehe en sånn skulle jeg hatt.....fins det en for umulige exer også? hehe

Har det på samme måte. Han eldste til min samboer konfirmerte seg for 2 år siden. Og vi betalte halvparten av alle kostnader. Mora kjøpte sko og skjorte, vi kjøpte dressbukse. Og betalte halvparten av mat, drikke osv. Er jo bare rettferdig det. Nå skal snart dattra konfirmeres, og det blir på samme måte der. Helt greit syns jeg.

Men det er vel ikke riktig. Barnebidrag skal gå til omkostninger i det hverdagslige. Det som kommer utenom som konfirmasjon osv skal deles på! Og barnebidraget dekker jo ikke en hel konfirmasjon med dress, mat, drikke, kaker, duker, blomster, lokalet, osv... Så det er rettferdig at alt deles på når det gjelder sånne ting!

huff... vanskelige greier[&o]
men er ganske så enig med jannicke T her..
men i tillegg til barnebidrag så får jo mor også barnetrygd?
det er jo nesten 1000lappen i mnd.. og det får far ikke mye av..
hvordan skal man forholde seg til det da?

men det akkuratt det vi ikke gjør....gubben syns det er kjempekjipt å ikke kunne ha noen vav sine søsken der(de er jo tanter og onkler så jeg mener det er riktig at de skal være der) syns hele opplegget blir bare tull siden ho da mener vi skal dele på kostnadene der og i tilllegg ha selskap hos oss. Og det syns jeg ikke blir riktig. Jeg er 100% for å dele kostnadene men da skal vi også være med å bestemme.

må si meg enig med jannicke her.. barnebidraget dekker vel bare det hverdagslige...
Min mor og far delte på det når jeg og min bror ble konfirmert... de betalte halvparten hver uten at det var noen problemer...

Er jo ikke rettferdig at moren skal betale mesteparten??!
Men synes det med bunaden skulle vært diskutert før man i det hele tatt sa ja til noe slikt jeg!

er helt enig at dere skal f bestemme like mye... Det er ikke bare hun som skal få bestemme så der hadde jeg satt foten ned!
Har datteren noe dårlig forhold til onklene og tantene på gubben din sin side da??? For da skjønner jeg at de ikke blir invitert... men hvis det bare er moren som har problemer med dem så synes jeg ikek hun skal ha noe å si det saken!!

Back
Topp