Hva er RETT og hva er GALT

tg

Glad i forumet
Mulig det finnes like tråder men prøver meg fordet.

Jeg prøver å lese meg opp på det med permisjonspenger og utregning av dette når en har en redusert stillingsprosent. Noen som vet hvordan de regner dette ut? Jeg har en 50% stilling men jobber mye ekstra og jobber somregel rundt 80-100 % hver måned. Vil jeg bare få utbetalt fastlønnen jeg har fra min 50%? eller vil jeg også få for det ekstra? Det står så mye rart rundt på nettet at det er ikke å bli klok på.

Jeg startet også i denne stillingen 1 August. Hva skjer om jeg blir syk og ikke kan jobbe helt frem til fødsel? Si jeg hadde blitt syk neste uke og ikke kommer meg tilbake i jobb, vil jeg fortsatt få permisjonspenger da?

Hadde satt utrolig stor pris på svar her!! :)

Slik jeg har forstått det så regnes det ut ved å se hva du har tjent de siste 6 mnd før du skal ut i permisjon. Blir du syk så er det ok, da sykepenger er det samme som lønn og tas med i utregning :-)

Sist jeg var i permisjon jobbet jeg turnus og hadde ikke fastlønn, derfor ulik lønn hver måned. Hadde en 79%stilling men jobbet så og si 100% jeg mener å huske at jeg regnet ut gjennomsnittslønna fra de 10 siste månedene sånn ca, altså hva jeg hadde fått utbetalt. Sendte også med kopi av lønnsslippene til nav. Da fikk jeg utbetalt hva jeg hadde tjent og ikke i forhold til min stillingsprosent.
Usikker i forhold til det med sykepenger

Så lenge du pleier å jobbe ekstra skal du ha alt. En hvis du kun jobber ekstra de ukene som trengs så har du ikke krav på det. Er i hvertfall slik jeg har fått det fortalt...

Om du blir sykemeldt er det snittet av de 3 siste lønningene de tar utgangspunkt i, da får du fastlønn utbetalt av arbeidsgiver og resterende beløp utbetalt av nav, men nav har utbetaling sist i månden bare så man er obs på det. Om du blir sykemeldt ut svangerskapet regnes permisjonspengene ut fra det du har fått utbetalt når du var sykemeldt.

Om du jobber hele svangerskapet regner de ut snitt av lønnen din som du får, så om du jobber ekstra regnes det selfølgelig med.

Du kan også be om å få foreldrepenger ut ifra gjennomsnittet på årsinntektene de siste tre årene. Det lønner seg da bare om du har tjent bedre de årene enn du har gjort nå

Om du blir sykemeldt er det snittet av de 3 siste lønningene de tar utgangspunkt i, da får du fastlønn utbetalt av arbeidsgiver og resterende beløp utbetalt av nav, men nav har utbetaling sist i månden bare så man er obs på det. Om du blir sykemeldt ut svangerskapet regnes permisjonspengene ut fra det du har fått utbetalt når du var sykemeldt.

Om du jobber hele svangerskapet regner de ut snitt av lønnen din som du får, så om du jobber ekstra regnes det selfølgelig med.

Men når man er sykmeldt og jobber 50% vil det si at du ikke har mulighet til å ta ekstravakter, som en ellers gjør. Da skal de regne ut fra de siste 3 eller 6 månedene hva du har jobbet ekstra så får du gjennomsnittet av det oppå den faste lønnen din, ikkesant? Så det vil jo si at pengene du får når du er sykemeldt, er ikke bare det man har fast, men også hva man pleier å jobbe ekstra og.. ?

Men når man er sykmeldt og jobber 50% vil det si at du ikke har mulighet til å ta ekstravakter, som en ellers gjør. Da skal de regne ut fra de siste 3 eller 6 månedene hva du har jobbet ekstra så får du gjennomsnittet av det oppå den faste lønnen din, ikkesant? Så det vil jo si at pengene du får når du er sykemeldt, er ikke bare det man har fast, men også hva man pleier å jobbe ekstra og.. ?

Jeg tror ikke du får permisjonspenger for ekstravaktene (annet enn snittet for de mnd. du har jobbet ekstra) dersom du blir sykemeldt. Sånn jeg har forstått det så vil du få for 50 % stilingen siden den er fast, men ikke ekstravaktene. De regner et snitt i løpet av siste 6 eller 10 mnd.. og de mnd der du ikke er sykemeldt og tar mye ekstravakter vil nok dra opp snittet, og omvendt.

Kan ikke si 100 % sikkert, men for meg virker det logisk ..

Du får snittet av de 6 beste mnd av de 10 siste mnd før permisjon. Hvis du blir sykemeldt kan det hende de regner med det du får i sykepenger. Jeg fikk mer i sykepenger ettersom jeg hadde økt stillingen i løpet av svangerskapet og foreldrepengene ble endret fra det vi først hadde regnet ut i snitt og til det jeg tjente i sykepenger, da det var snakk om 2-3000 kr mer i mnd :) Tror ikke du skal tape på det v is du blir sykemeldt og kun får 50% lønn 2 mnd før permisjon, men det kan være greit å høre med nav.

jeg prøvde den kalkulatoren og da gikk den ut i fra de siste 3 årene har jo tjent mer i 2013 enn de andre årene pluss dette året, så går det ann å bare regne ut ifra de siste 10 mnd for da trur jeg at jg vil få mer ;) trur kanskje jeg må ordne et møte med de så jeg finner litt mer ut hva jeg skal gjøre :P ikke lett detta her nei :P

Ikke enkelt nei men det jeg tenker på er at når man er sykemeldt fra en deltidsstillinger så vil man få penger for det man taper av å ikke kunne ta ekstra vakter så da regner de ut ifra de siste 3 måndene hva du har tjent ekstra ved fastlønn. Når jeg var i en bil ulykke for noen år siden så fikk jeg hvertfall det, så det skal vel ikke være noe forskjell fra den sykemeldingen og en evt i svangerskap ? :p syns deg er lurt å sette seg inn i systemet her :p

Satt å leste om dette rundt det med far og permisjon, på NAV sine sider står det at det ikke blir regnet overtid og annet men det gies kun utbetaling etter fast inntekt, da jeg var gravid med nr 2 fikk jeg ikke noe for edt jeg hadde jobbet ekstra, fikk kun min faste lønn altså min 75% lønn. men NAV sine sider er vanskelig å forstå seg på, går å snakke med arbeidsgiver da de ofte kan reglene.

Back
Topp