Hva er rett? *grammatikk*

• Trådstarter Trådstarter Kickie
  • Opprettet Opprettet
Kommer jo helt an på hvor du vil at folk skal puste? For er vel derfor det finnes komma i første omgang...

Vil si at begge er riktige, men kommer an på i hvilken settning de skal brukes.[:)]

Ja ja- jeg gir meg.. Beklager! [8D]

(Men jeg haaater det og kommer garantert til å sjekke det nærmere opp ved en senere anledning..[:D])

ORIGINAL: Woolfmother

faktisk trodde jeg at det hadde med finitte verbaler å gjøre. og siden det bare er ett finitt verbal her så ville jeg skrevet det uten komma. For i en delseting var jeg ganske sikker på at det måtte være både ett finitt og ett infinn verbal, i allefall to finitte... Men det kan jo hende at det er feil,
Men om jeg skulle analysert setningen ville jeg bare hatt en helsetning, ingen delseting.. Men igjen, kan godt hende det er feil...

ORIGINAL: Woolfmother

faktisk trodde jeg at det hadde med finitte verbaler å gjøre. og siden det bare er ett finitt verbal her så ville jeg skrevet det uten komma. For i en delseting var jeg ganske sikker på at det måtte være både ett finitt og ett infinn verbal, i allefall to finitte... Men det kan jo hende at det er feil,
Men om jeg skulle analysert setningen ville jeg bare hatt en helsetning, ingen delseting.. Men igjen, kan godt hende det er feil...

I denne setningen har det ikke med delsetning å gjøre. Det er komma ved tiltaleord, svarord og utropsord og andre (selvstendige) uttrykk. Da spiller verbal ingen rolle. [;)]

Jeg hadde skrevet det på siste måte, med komma, tror det er det som er rett også. [:D]

Med komma er riktig [:)]

Det er ihvertfall det som står i norske skolebøker under grammatikk-regler.

Back
Topp