Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
ORIGINAL: Kal-El
Vil dere si at ondskap er kun i form av handling? Kan tilfeldigheter være ondskap? Sykdom?
ORIGINAL: gravert
Jeg tror ikke jeg har opplevd at ondskap eksisterer. Etter min erfaring er det alltid en annen grunn som ligger bak "ondskapsfulle" gjerninger.
ORIGINAL: MammaOkt
Jeg tror ikke jeg har opplevd at ondskap eksisterer. Etter min erfaring er det alltid en annen grunn som ligger bak "ondskapsfulle" gjerninger.
Nå vet jeg ikke hvordan du definerer ondskap - men du sier at du ikke har opplevd at ondskap eksisterer. Hva legger du i begrepet ondskap som du refererer til her?
En bevisst handling vil alltid ha en grunn som ligger som årsak til at handlingen blir begått - men jeg klarer ikke å se at det skal være en motstridende sak i forhold til at handlingen er ond.
Et eks en sosiopat/antisosial personlighets forstryrrelse har ikke evne til å føle empati, anger eller skyldfølelse. Vedkommende kan ha stor glede av å påføre andre smerte. Vedkommende VET pga etikken og moralen h*n har blitt lært opp til av samfunnet at det h*n sier/gjør som oppfattes veldig ondt av andre rundt seg, selv om h*n ikke har evne til å føle det som "ofrene" føler/sette seg inn i deres situasjon. Er det da ikke ondskapsfullt å utføre en handling som er bevisst og med overlegg utført for å plage for at h*n selv skal få ennn god følelse av skadefrohet og glede?
Ja grunnen er at h*n har en form for psykisk lidelse, men vedkommende er likevel tilregnelig (er ikke psykotisk eller lider av andre vrangforestillinger) og vet hva h*n gjør og hvordan samfunnet h*n lever i oppfatter det h*n gjør.
Når h*n likevel velger å gjøre det som h*n vet oppfattes som veldig galt og som påfører uskyldige mennekser lidelse, kan ikke dette karakteriseres som ondskap? Nå tenker jeg ikke på situajsoner som innebærer impulshandinger utløst av sinne, redsel etc men rett og slett glede i å se andre lide - dyr f.eks.
Å som jeg har lyst på evnene til å klare å fatte meg i korthet *ønske seg til Jul neste år*[X(][8D]
Vil dere si at ondskap er kun i form av handling? Kan tilfeldigheter være ondskap? Sykdom?
Jeg mener at det må ligge en intensjon bak ondskapen før den kan kalles ond. F.eks er naturen nådeløs, men jeg klarer ikke å se at den er ond da det ikke er en bevisst handling/ting som utløses og skjer ut i fra en vilje og ønske om å gjøre noe ondt mot noen.
Jeg mener at det må ligge en intensjon bak ondskapen før den kan kalles ond. F.eks er naturen nådeløs, men jeg klarer ikke å se at den er ond da det ikke er en bevisst handling/ting som utløses og skjer ut i fra en vilje og ønske om å gjøre noe ondt mot noen.
Skjønner din oppfatning, men hvis noe ondt skjer ett sted i universet ingen ser eller vet om, blir det da mer/mindre ondskap om det ligger en intensjon bak det? Spiller intensjonen noen rolle hvis det allikevel ikke er noen tilstede for å observere det, eller blir det ondt i det øyeblikket det oppfattes slik? Er ondskap ondt hvis ingen observerer det?
Jeg prøver selvfølgelig å tvinge deg til å se ondskap fra flere aspekter, la oss hypotetisk gå ut i fra at ondskap virkelig eksisterer, og at ondskap er mye mer enn bare intensjonelle konsekvenser. Evt. gå så langt som å utelukke at ondskap kan ha intensjon/intelligens bak seg. Hvor går også grensen mellom ren galskap og ondskap. Mennesker som begår "onde" handligner, er det egentlig ondskap, eller bare ren galskap/sinnsykdom utløst av ulykkelige / tragiske situasjoner/omgivelser? F.eks Hitler, var han gal, eller ond? Kan man være ond og gal?
Finnes det en felles / endelig manifestasjon / formel for ondskap? (da tenker jeg ikke på i religiøs sammenheng / djevelen osv.)
Er det i det hele tatt mulig å komme frem til en kollektiv definisjon, eller er ondskap definert av den subjektive oppfattelsen?
Nå vet jeg ikke hvordan du definerer ondskap - men du sier at du ikke har opplevd at ondskap eksisterer. Hva legger du i begrepet ondskap som du refererer til her?
En bevisst handling vil alltid ha en grunn som ligger som årsak til at handlingen blir begått - men jeg klarer ikke å se at det skal være en motstridende sak i forhold til at handlingen er ond.
Et eks en sosiopat/antisosial personlighets forstryrrelse har ikke evne til å føle empati, anger eller skyldfølelse. Vedkommende kan ha stor glede av å påføre andre smerte. Vedkommende VET pga etikken og moralen h*n har blitt lært opp til av samfunnet at det h*n sier/gjør som oppfattes veldig ondt av andre rundt seg, selv om h*n ikke har evne til å føle det som "ofrene" føler/sette seg inn i deres situasjon. Er det da ikke ondskapsfullt å utføre en handling som er bevisst og med overlegg utført for å plage for at h*n selv skal få ennn god følelse av skadefrohet og glede?
Ja grunnen er at h*n har en form for psykisk lidelse, men vedkommende er likevel tilregnelig (er ikke psykotisk eller lider av andre vrangforestillinger) og vet hva h*n gjør og hvordan samfunnet h*n lever i oppfatter det h*n gjør.
Når h*n likevel velger å gjøre det som h*n vet oppfattes som veldig galt og som påfører uskyldige mennekser lidelse, kan ikke dette karakteriseres som ondskap? Nå tenker jeg ikke på situajsoner som innebærer impulshandinger utløst av sinne, redsel etc men rett og slett glede i å se andre lide - dyr f.eks.
Å som jeg har lyst på evnene til å klare å fatte meg i korthet *ønske seg til Jul neste år*[X(][8D]
Det jeg legger i ondskap når jeg mener å ikke ha erfart den, er omtrent det samme som du sier: "En handling som bevisst utføres for å såre, plage eller skape smerte/ubehag (fysisk så vel som psykisk) hos et menneske eller dyr."
Men jeg mener at ønsket om å såre, plage eller skape smerte/ubehag (fysisk så vel som psykisk) må være den eneste grunnen til at gjerningen utføres.
Grunnen til at en f.eks en sosiopat utfører slike gjerninger, det er jo at han er en sosiopat. Det var jo nettopp derfor du nevnte det i eksempelet. Han hadde oppført seg annerledes hvis han ikke var sosiopat. Derfor mener jeg at han ikke er handler ondskapsfull.
Jeg vet ikke om dette stemmer med definisjonen, men det er gjerne det jeg sa som blir lagt i ordet ifølge min erfaring.
Det kan godt hende ondskap eksisterer, men jeg har aldri opplevd noe jeg har oppfattet som det.
Skjønner din oppfatning, men hvis noe ondt skjer ett sted i universet ingen ser eller vet om, blir det da mer/mindre ondskap om det ligger en intensjon bak det? Spiller intensjonen noen rolle hvis det allikevel ikke er noen tilstede for å observere det, eller blir det ondt i det øyeblikket det oppfattes slik? Er ondskap ondt hvis ingen observerer det?
Jeg prøver selvfølgelig å tvinge deg til å se ondskap fra flere aspekter, la oss hypotetisk gå ut i fra at ondskap virkelig eksisterer, og at ondskap er mye mer enn bare intensjonelle konsekvenser. Evt. gå så langt som å utelukke at ondskap kan ha intensjon/intelligens bak seg. Hvor går også grensen mellom ren galskap og ondskap. Mennesker som begår "onde" handligner, er det egentlig ondskap, eller bare ren galskap/sinnsykdom utløst av ulykkelige / tragiske situasjoner/omgivelser? F.eks Hitler, var han gal, eller ond? Kan man være ond og gal?
Finnes det en felles / endelig manifestasjon / formel for ondskap? (da tenker jeg ikke på i religiøs sammenheng / djevelen osv.)
Er det i det hele tatt mulig å komme frem til en kollektiv definisjon, eller er ondskap definert av den subjektive oppfattelsen?
Det blir vanskelig å omdefinere begrepet ondskap for meg, ut i fra slik du ønsker (at det er ondskap uavhengig av hensikt og handling), uten at jeg får vite hva du i dette hypotetiske tilfeller definerer ondskap som. Vi må først ha en felles forståelse av begrepet ondskap.
Jeg mener jo at ondskap ikke er ondskap uten vilje og viten, derfor er det heller ikke ondskap dersom noe ("ondt") skjer og ingen vet om det/reagerer på det/det som skjedde var uten overlegg fra "det" som utløste handlingen.
Skjønner hva du mener mtp kombinajsonen galskap og ondskap (som du tenker at kanskje kan være samme sak, hvis jeg forstår deg rett) som en mulignes kan anta i Hitler sitt tilfelle, da han nok utviklet en nervesykdom - etterhvert. Altså at handlingene/ordrene som Hitler utførte vil oppfattes som like grusomme uansett om Hitler var gal eller bare ond, og at det derfor er ondskap i begge tilfeller.
Men jeg mener at ondskap skjer ikke ved et uhell eller uten intensjon om å faktisk være ond (det en selv er inneforstått med er ondskap/er bevisst på blir oppfattet som ondskap av andre)
Ta kjønnslemlestelse som et eksempel; en handlling som er så grusom at det er vanskelig å klare å forestille seg. Personen og samfunnet som utfører torturen og overgrepet mot disse barna handler pr i dag oftest ut i fra redsel/hjernevasking/undertrykkelse. Hadde en annen person, la oss si en sosiopat, i fra en annen kultur som ikke praktiserte kjønnslemlestelse utført en slik handling mot et barn, hadde vedkommende sannsynligvis handlet ut i fra ondskap og intet annet.
Samme kan sies om et drap på en baby begått av en kvinne i fødselspsykose vs samme handling begått av en mentalt tilregnelig person.
Ergo er det ikke selve handlingen som er ond, men selve intensjonen/følelsene bak handlingen - mener jeg.
I forhold til å komme frem til en kollektiv forståelse av begrepet ondskap, så tror jeg at hva en som gruppe legger i begrepet ondskap må defineres etter det aktuelle samfunnet en tilhører sitt grunnlag for etikk.
Men jeg tror likevel en kan uavhengig av kultur og samfunn kan si at glede og tilfredshet (altså en intensjon) over å utføre en handling (ikke bare en tanke) mot et uskyldig mennenske eller dyr vil bli definert som en ond handling - og ut i fra det aktuelle samfunnet sin oppfattelse av ondskap (verdier, etikk)