Hva er ok å sende med barnet i matboksen?

• Trådstarter Trådstarter Janet
  • Opprettet Opprettet
J

Janet

Guest
Vi i redaksjonen sitter her og diskuterer, det ble en god diskusjon ut av dette ;-)

Kan gutten min få lov til å syltetøy/nugatti på skiva på skolen? - ja mener moren, nei sier en annen her som har en datter som endet med å snike seg oppi matpakkene til de andre i barnehagen fordi hun ikke hadde syltetøy på sine skiver.

Er det forskjell på syltetøy og nugatti? Mange skoler forbyr begge deler, jeg tenker at det kan da være greit med litt syltetøy nå og da men sier hjemme hos oss at Nugatti er forbudt på nisten.

Jeg er også nysgjerrige på hva dere mener?

Her på Babyverden VET jeg at 99,9% av alle mener at man ikke skal ha det på maten verken i bhg eller skolen. "Der ute" er det nok svært mange som mener det er helt greit, det forekommer jo hver eneste dag.. 

Her er det kun lov med sjokopålegg på lørdag, og kun en brødskive. Ville ikke sendt med det på matpakka selv hvis det hadde vært lov. 

Men hvor går grensa da? Prim, er det søtteri? Brunosten er jo elsket av de fleste, den er jo like søt som prim? Hva med dia-syltetøy? 

Det jeg derimot kunne ønske meg var litt mer avslappet holdning rundt yoghurt. Den har fått ekstremt mye kjeft i barnehagene. For 5-6 år siden inneholdt barneyoghurt veldig mye yoghurt, nå inneholder den knappe 6%. Det er ikke mye. Og det er en fin variasjon for oss som har unger som blir matleie. Ingen ser ut til å tenke noe særlig over å gi barnet Biola, selv om 1 glass Biola bringebær inneholder like mye sukker som Cola... 

Jeg er i utgangspunktet imot sånn på brødskiva når man skal ha det med seg i barnehagen/skolen. Iallefall om det er masse annet sunt pålegg barnet liker. Mange har veldig kresne barn, og da er det forsåvidt greit med syltetøy, om det er det eneste de liker.
Selv ville jeg ikke sendt med min lille det. Det har hendt ved et par, tre anledninger at han har fått syltetøy, men han har aldri fått smakt nugatti. han liker så mye annet godt, som er sunt, så da ser jeg ikke vitsen :)

Jeg har aldri sendt med nugatti ol. på nistepakka, men ser ikke på det som noe galt hvis andre gjør det! Nå er det jo forksjell på om det er det hver dag, eller en gang iblant! Jeg spør dattrami hva hun vil ha på, og det går somregel i kjøttpålegg eller oster.. men hvis hun skulle si nugatti en gang, uavhengig om det er lørdag eller tirsdag så skal da ikke jeg nekte ungen det iblant, så lenge hun faktisk spiser!!

Jeg er den som kan ta 2 sliver med skinke og 1 med nugatti/syltetøy til sønnen min på skolen:-) Ser ingen problem med det,bare det ikke blir formye:-) jeg levde på nugatti på skiva fra 1 klasse til siste året på gymnaset,hver dag hele året og det ble no menneske av meg og:-)

For meg går det mer på faktisk sukkerinnhold i pålegget enn om det smaker søtt eller ikke, så brunost og hjemmelaget syltetøy er ihvertfall greit. Vi lager syltetøy uten å tilsette noe særlig sukker for vi liker best at det smaker av bæra man lagersyltetøyet av.

Min er så glad i alle slags pålegg at vi med vilje svært sjelden gir søtt pålegg, men jeg ser ingen grunn til at han ikke skulle få nugatti på matpakkebrødskiva en sjelden gang dersom jeg har fryktelig dårlig tid når jeg smører eller ønsker seg det.

Her er det kun lov med sjokoladepålegg i helgen,og da på en skive lørdag,og en søndag.

Syltetøy har han på matpakken,men vi har kun det uten sukker,og lite karbohydrater (diabetiker) og prim har han også.

Men han får ikke bestemme hva jeg tar på nisten hans til frokosten i barnehagen.
så da varierer jeg mellom flere ting. Så blir ikke flere dager på rad med evnt. prim eller syltetøy.

Jeg mener at det er foreldrene som ska få bestemme dette,og ikke skolen/barnehagen.

Jeg er litt sån at jeg mener det bør være opp til hva foreldrene vil sende med ungene jeg.At ikke alle andre sa besteme hva barne ska spise. Å få en skive med sjokoladepåleg en gang i blandt ser jeg ikke helt probleme med
Syltetøy er det mange som bruker hjemme laget her hvor vi bor så går det så og si kun i hjemmelagt blandt de jeg kjenner.
Jeg ser den at det kan bli en del klis med både sjokolade og syltetøy.
Enkelte steder har de gått så langt at ungene ikke kan ha brunost på brødskiva for det er ikke sundt.Synnes det blir vel dumt
Vi fikk beskje om å ikke ha gammelost eller blåkastelo på nista til gutten for det luktet så sterkt så ingen andre ville ha mat. Blir for dumt vil jeg si,når gutten er glad i det så hvorfor ska han ikke ha det
Vi har også brukt en del middagsrester til nista som en pizza-bit, salater med forskjelige ting, karbonader osv.

Syns det skal være helt opp til hver enkelt familie jeg da, det er ikke noe galt i syltetøy og nutatii, problemer er vel heller mengden..

Er så lei av at folk skal forby ting som syltetøy på brødskivene, hvorfor?
Om man har et sunt og variert kosthold gjør det ingen ting om man har syltetøy på skivene av og til eller nugatti! Irriterer meg veldig at andre skal bestemme hva jeg kan gi mine barn av pålegg eller andre ting.

Her får de brødskiver med pålegget de selv ønsker om morran, det er langt fra nugatti/syltetøy hver dag men har de lyst på det så får de.

Jeg synes det er opp til foreldrene å velge hva de sender med barna.

Jeg har en gutt i bhg og en på skolen.
Ingen av dem liker sjokoladepålegg, men de har syltetøy ca en dag i uka.

Jeg synes det viktigste er å variere pålegget/maten: en dag syltetøy, neste dag leverpostei, så skinke&ost, deretter servelat osv osv.

Jeg er lærer i skolen selv, og ser mange fine matpakker der ute :)
Selv om det er noen få som (for) ofte har på sjokoladepålegg og har med lefser, kaker, kjeks og annet snacks, er de fleste foreldre veldig flinke til å lage gode, sunne og "normale" matpakker!

Vesla her spiser sjelden frokost i bhg, og de gangene det skjer så forbeholder jeg meg retten til å la henne velge hva hun vil spise om morran. Hun er av ulike grunner sær i matveien, så om det blir nugatti på skiva til frokost når hun må spise kl 07 i bhg en gang i blant så er det ok for meg, og bhg har enda ikke sagt noe. Vanligvis så rekker hun å spise hjemme før hun går i bhg heldigvis :)

Hos oss er ikke sjokoladepålegg et alternativ - ikke på lørdag en gang, da kan han heller få lørdagsgodt. Dette fordi jeg ikke ser poenget i å innføre 'godteri' som mat hvis det gir noen mening?! Syltetøy er det ingen i familien som spiser. Brunost, prim og yoghurt inneholder også mye sukker, men dette oppfatter jeg ikke som like 'godteripreget' og derfor får han ha dette i matboksen. Mulig jeg er helt på jordet, men det får så være.

Labambie skrev:
Her på Babyverden VET jeg at 99,9% av alle mener at man ikke skal ha det på maten verken i bhg eller skolen. "Der ute" er det nok svært mange som mener det er helt greit, det forekommer jo hver eneste dag.. 

Her er det kun lov med sjokopålegg på lørdag, og kun en brødskive. Ville ikke sendt med det på matpakka selv hvis det hadde vært lov. 

Men hvor går grensa da? Prim, er det søtteri? Brunosten er jo elsket av de fleste, den er jo like søt som prim? Hva med dia-syltetøy? 

Det jeg derimot kunne ønske meg var litt mer avslappet holdning rundt yoghurt. Den har fått ekstremt mye kjeft i barnehagene. For 5-6 år siden inneholdt barneyoghurt veldig mye yoghurt, nå inneholder den knappe 6%. Det er ikke mye. Og det er en fin variasjon for oss som har unger som blir matleie. Ingen ser ut til å tenke noe særlig over å gi barnet Biola, selv om 1 glass Biola bringebær inneholder like mye sukker som Cola... 

Jeg er helt enig. Om det blir lagt opp til at en skal ha med niste, så er det opp til foreldrene å bestemme innholdet. Hvordan holder de kontroll? Sjekker nistene og kaster mat med feil innhold?

Har hatt praksis i bhg der majoriteten ikke var norske. Da var det mye rart i matpakken. Druer (kun), pommes frites, kake osv... Der jeg nå jobber (bhg) får barna alle måltidene i bhg. Funker bedre enn der sønnen min går. Der må han ha med niste, uten sjokoladepålegg, syltetøy og yoghurt. 
(Vet at tråden gjaldt skole)

Mine barn får søtt i matpakken kanskje 4 ganger i året..hvis vi ser bort fra sukkeret i frukt og yoghurt. Hva nabo ongen har i sin matpakke gir både jeg og jentene katta i.

vi bruker easylunch boksene..jentene får med brød, yoghurt, frukt. grønt, og ofte en kyllingsalat..eggesalat eller lignende. De er strålende fornøyd med egne matpakker.

Hva andre velger å gjøre får være opp til de, men jeg kommer ikke til å sende nugatti eller syltetøy i nista så lenge det er jeg som lager den.

Men så har vi omtrent aldri nugatti i hus, og syltetøy blir bare kliss i nista. Her kommer jeg nok til å gjøre slik jeg gjorde når de hadde med niste i barnehagen, variert pålegg, litt middagsrester, masse frukt og grønt og gjærne yoghurt, grove vaffler, kornmo, rosiner og slikt en gang i blandt. Mor og barn var fornøyd og hun spiste i det minste frukt/grønt (vi sliter mye med maten).

Jeg sender ikke med noe av det.. Sjokoladepålegg har vi aldri og syltetøy får han ikke spise andre steder enn hjemme siden huden ikke tåler det når det er mer enn et par minutter rundt munnen.. Han har gått 1.5 år i barnehage og jeg har aldri tenkt på å ha på noe sånt.. Og forrige barnehagen sa også at de så helst ikke sjokoladepålegg på brødskiva.. Nå begynner han i ny, tror ikke de er så sukkerfrie der.. 
(Også ser jeg prim nevnes, min nekter å spise prim så den saken er grei og)

Men gud, litt nugatti, syltetøy og sånt gjør da ingenting en gang iblant.. Det er jo ikke den ene gangen iblant som gjelder hvis man har et sunt kosthold ellers.. 

Hva andre velger å ha i nista er det ikke min jobb å putte nesa mi oppi, men jeg ville aldri sendt med nugatti på brødskiva. 
Syltetøy lager jeg selv, uten sukker, så det synes jeg ikke er så nøye. Kan gjerne sende med en liten boks med syltetøy til å ta på skiva, i tillegg til annet, sunnere pålegg, en gang i blant.

Barna spiser oftere matpakken sin dersom den ser fristende og delikat ut, og en guffen nugattiskive er vel alt annet enn det...

Da jeg gikk på barneskolen var det forbudt å ha nugatti på nisten ;)
Jeg mener at nugatti ikke er nødvendig som niste da det finnes så mye annet godt som er sunnere, og jeg syns det er viktig å lære barna gode matvaner. Èn brødskive eller en halv med syltetøy syns ikke jeg er så ille da. Nå vet ikke jeg hva slags sukkerinnhold det er i, men kan ikke tro at det er så utrolig usunt med en liten skive i ny og ne.

I barnehagen jeg jobber i sluttet vi å ha syltetøy på frokostbordet. Dette syns jeg var tull for jeg vet selv hvor tungt det er å spise frokost klokken 8 på morgenen, og jeg vet at ungene var veldig glad i den ene skiven med syltetøy som de pleide å få.

Så lenge man har et forholdsvis sunt og godt kosthold, ser jeg ikke problemer med å skeie ut litt innimellom.
Storebror her spiser bare gulost, prim og leverpostei  - skal jeg da nekte han prim fordi det er for søtt? Nei.

Ellers er det veldig populært med middagsrester; karbonader, fiskekaker, salat, grønnsaker, etc..

Her har ungen min fått syltetøy på brødskiva i bhg. Ser ingen problemer med det. Har ikke brukt nugatti enda, spiser det sjelden, men hender han vil ha av og til hjemme. 

Så lenge det ikke er hver dag ser jeg virkelig ikke problemet altså.. Godt for dem også med noe søtt innimellom.

Så lenge det ikke er loff med nugatti hver dag.......

Back
Topp