Hva er normalt hos et nyfødt barn!

Marihøns

Mai <3
♡ Maibarna ♡
Desemberskatter 2016
Hadde ei venninne over i hår og hun pratet litt om sin fødsel, hun finn en sønn for snart 10 år siden <3

Hun forteller meg at når han ble født, så kom det blod ut av penisen hans (han tisset blod), så hun fikk panikk, noe jeg å hadde fått, hun viste jo ikke at det var normalt... Hun ville gjerne fortelle meg dette, for kan hende vi får en gutt og da er det greit å slippe det panikkanfallet timer etter fødselen :-P

Er det flere ting som er normalt, men som ser dritskummelt ut. Og da begge kjønn ;) sikkert flere som har født og kanskje fått litt panikk her og som kan dele :)

Hadde ei venninne over i hår og hun pratet litt om sin fødsel, hun finn en sønn for snart 10 år siden <3

Hun forteller meg at når han ble født, så kom det blod ut av penisen hans (han tisset blod), så hun fikk panikk, noe jeg å hadde fått, hun viste jo ikke at det var normalt... Hun ville gjerne fortelle meg dette, for kan hende vi får en gutt og da er det greit å slippe det panikkanfallet timer etter fødselen :-P

Er det flere ting som er normalt, men som ser dritskummelt ut. Og da begge kjønn ;) sikkert flere som har født og kanskje fått litt panikk her og som kan dele :)

Trur det meste er skummelt som førstegangs :P Alt frå kor mykje/lite dei søve, ete osv ;) (Min tissa ikkje blod).
Veit at jenter kan få litt "mm" ut av nipplane pga hormonar dei får frå mødrene.
At amming kan ta tid, men kan også gå kjempe fort og strålen står ut før ungen er født omtrent ;)

For din eigendel, kan det kjennes ut som halebeinet er knekt/brista, at du får ekstremt masse vatn i føttene dine etter fødsel (mine såg ut som elefantar), at det å bæsje er som å føda på nytt (anbefaler deg å ha dulcolax, microlax og lactoluse klart heime). Du kan oppleve etterrier når du ammar, dei seier det er sjelden 1 gangs kjenner det men at det kan vere kjempe jævlig med nr 2.
Amming kan vere vondt. Det kan bli brystbetennelse, du kan få sopp, mini kan ha feil sugeteknik osv. For meg gjekk det så og seie smertefritt, men eg hadde forberedt meg på ein del smerte.
Noko som overaska meg masse, var at eg tykte det å bli sydd etter fødsel var verre enn å fø :P Rart med det :P
Kan også forberede seg på at ein kanskje treng hjelp til å tømme blæra etter fødsel. Dei tar ein form for ul av blæra for å sjå kor mykje som er der, og evt hjelper deg.

Jeg har hørt at også gutter kan få litt melk (el. noe som ligner?) ut av brystet da også de er påvirket av mors hormoner. Små jenter kan vel også blø litt tror jeg. Jeg har også hørt deg er vanlig at nyfødte kaster litt opp de første døgnene.

Jeg er førstegangs, så dette er bare ting jeg har hørt/lest!

Jeg har hørt at også gutter kan få litt melk (el. noe som ligner?) ut av brystet da også de er påvirket av mors hormoner. Små jenter kan vel også blø litt tror jeg. Jeg har også hørt deg er vanlig at nyfødte kaster litt opp de første døgnene.

Jeg er førstegangs, så dette er bare ting jeg har hørt/lest!

At dei kastar opp er vanleg da dei ofte svelger ein del fostervatn.

At nyfødte kan lage veldig mye lyd, også når de sover. Min gutt hørtes ut som et esel når han sov.

Ellers er andre ting som er innenfor normalen:
* De nyser mye i begynnelsen
* Noen barn får problemer med refluks og gulper enormt.
* Grinetokter på natten (til graden av kolikk)
* Skurv (tjukt hvitt lag) i hodebunnen
* Kviser og diverse utslett (varme, bleie, sopp o.l.)

Noe som ikke er normalt:
* Feber og nedsatt allmenntilstand hos babyer under 3 mnd. Da må man til legen straks.

Mor kan få problemer med (etter fødsel):
* hemoroider
* svie i huden på magen fra strekkmerker
* ting man var plaget med i svangerskapet kan vedvare en stund etter fødsel (sånn som bekkenløsning, klemte nerver og lignende)

* og for de fleste av oss: bikinikroppen sommeren 2015 kan man bare se laaaangt etter ;)
Man spretter stort sett ikke tilbake til normalen med det samme man har født, og det kan ta flere måneder før mage osv. er tilbake på plass. De fleste må belage seg på at både klær og sko som passet før fødsel, ikke blir å passe etterpå. Klær kan man komme inn igjen da, men man kan oppleve å ikke komme ned i samme skostørrelsen igjen. Jeg gikk fra 36/37 til 38/39 og har aldri kommet ned i førstnevnte igjen. ^^

Annet som er normalt hos nyfødte:
Promper høyt (bleia forsterker liksom lyden)
Sovner mens de spiser
Mister etterhvert håret
Passe på at de ikke bare ligger på én side (hodeform og nakke påvirkes)
Liker å bli strøket lett over nesa / nesetippen og øynene. Babyen roer seg.
Ser mer våkne ut hvis man skrur av lyset (de reagerer på sterkt lys ved å knipe øynene)
De ser sort/hvitt (kontraster) best. Man får kjøpt leker som stimulerer dette og er sorte/hvite (eks Lamaze)
De svetter mye når de spiser og/eller bæsjer (anstrenger seg)
Liker å ligge tett/trangt (babynest eller sammenrullet teppe rundt kroppen. Jeg gjorde alltid det i vogna i starten. Roet seg så fint og ble ikke slengende frem og tilbake.
Nyfødte roer segla suselyd (er vant til det fra magen): vifte, vind-lyd, bil/trafikk, jevn dur, dusj, støvsuger.

Last edited:
Min baby jente også "tisset" blod når hun var nyfødt.var vist helt normalt fordi de ikke får så mye veske før melkeproduksjonen er godt i gang .. fikk litt panikk ett minutt der ja :P

Min baby jente også "tisset" blod når hun var nyfødt.var vist helt normalt fordi de ikke får så mye veske før melkeproduksjonen er godt i gang .. fikk litt panikk ett minutt der ja :p

Kan jeg tenke meg ja :-P så håper jeg slipper et sont unødvendig panikkgrep etter tipsa i denne tråden :)

Annet som er normalt hos nyfødte:
Promper høyt (bleia forsterker liksom lyden)
Sovner mens de spiser
Mister etterhvert håret
Passe på at de ikke bare ligger på én side (hodeform og nakke påvirkes)
Liker å bli strøket lett over nesa / nesetippen og øynene. Babyen roer seg.
Ser mer våkne ut hvis man skrur av lyset (de reagerer på sterkt lys ved å knipe øynene)
De ser sort/hvitt (kontraster) best. Man får kjøpt leker som stimulerer dette og er sorte/hvite (eks Lamaze)
De svetter mye når de spiser og/eller bæsjer (anstrenger seg)
Liker å ligge tett/trangt (babynest eller sammenrullet teppe rundt kroppen. Jeg gjorde alltid det i vogna i starten. Roet seg så fint og ble ikke slengende frem og tilbake.
Nyfødte roer seg til suselyd (er vant til det fra magen): vifte, vind-lyd, bil/trafikk, jevn dur, dusj, støvsuger.

Dette har jeg ikke opplevd med mine tre gutter og faktisk ikke hørt om før.

Back
Topp