Hva er normal kroppstemperatur ?

HM89

Glad i forumet
Januarlykke 2020
Hei! Når jenta mi var 6 uker gammel fikk hun rotavirus vaksinen og fikk feber dagen etter. Var på legevakt og fikk vite at dette var en reaksjon. Men feberen hennes på 38,5 ga seg ikke på to-tre dager, og dro på legevakten på nytt. Da var crp oppi 69 og vi ble sendt rett til Drammen. Crp hadde steget til 80 på tur innover , blodprøver og urinprøve ble tatt og der viste seg at lille prinsessa mi hadde nyrebekken-betennelse. Vi lå på sykehuset med antibiotika intravenøst og en runde med antibiotika en ukes tid hjemme. Tilbake til legen uken etter, og crp var normal.

jeg ble så skremt av hele opplegget og sliter fryktelig med bekymringer /depresjon etter alt som skjedde. Så jeg fortsetter å måle temp morgen og kveld. Jeg leverte også en ny urinprøve i forrige uke, da var det 2+ på leukocytter (samme som hun hadde da hun ble innlagt) i og med hun var våken i blikk, smilte, ikke hadde feber , mente legen det var forurensing av urinen og så ikke behov for ny urinprøve.

det jeg skal frem til er at tempen hennes varierer veldig. Hun er 10 uker nå, og kan ligge på mellom 36,8-37,5 om morgningen og helt opp til 37,7 på ettermiddag /kveld. Barneavdelingen sa det ikke var feber, så lenge det ikke gikk over 38.

kl 10:00 på morgningen idag hadde hun 37,7. Da hadde hun liggi å sprellet i sengen først pluss bæsjet. Kan temp på disse små reagere så mye på det? Eller kan det være stigning til feber igjen ? JEG syns det lukter urin/stramt når hun har tisset i bleia men har lest også at det er veldig vanlig med bleiene vi bruker ; libero touch ? Merker ikke den stramme lukten om jeg lukter på utenpå bleia etter vi har skiftet .

vil gjerne høre erfaringer fra dere andre mødre, om dere har noen :)

hilsen en litt overbeskymret mamma for tiden <3
 
Babyene har hatt en temperatur på 36.7- 37.9 som normal temp. Vi har forskjellig normaltemp men oppimot 38 er ikke unormalt. Skjønner deg forresten. Min ble hasteoperert for brokk 8 uker gammel og 2 dager etter fikk han kjempe gøy feber og gøy crp etterhvert. Det var uvi elle rnoe i dne duren. Ble satt på høy antibiotika dose før de fikk svar på noe som helst pga lav alder og operasjon. Mange problemer med han og han ble 4 år i januar. Jeg har fortrengt baby tiden med han så skal søke kommunal psykolog for å se om jeg kan ta tiden innover meg og huske baby tiden. Ser fortsatt arrene etter operasjon, selv om jeg er den eneste.
 
36-37
Men har møtt folk som har 35 og 38 som sin normale å
 
Min på 6 mnd har temp på ca 36,8 om morgenen. På kvelden har han som regel 37,7. Sånn har det vært siden han ble født, og han har god allmenntilstand på kvelden selv om tempen er "høy". Han har aldri hatt urinveisinfeksjon eller lignende, men det lukter ofte stramt av tissebleiene hans når vi bruker Libero Touch. Har brukt andre bleier av og til når det er tomt for Libero Touch på butikken, og da er det ikke samme lukt.

Jeg forstår godt at det har vært en skremmende opplevelse, jeg hadde hatt det vanskelig etterpå jeg også. Men jeg vil anbefale deg å ikke ta tempen så ofte med mindre legen har sagt det. Det kan være med å skape enda mer stress for deg, og kanskje også for barnet ditt. Vi tar kun tempen om han virker varm, og av og til litt "kontrollmålinger". Kanskje det hadde vært en idé å ordnet en legetime eller time hos helsestasjonen for å snakke om bekymringene dine og få litt råd? :) Det er jo såklart vanskelig nå for tiden... Men noe å tenke på kanskje.
 
Hei! Når jenta mi var 6 uker gammel fikk hun rotavirus vaksinen og fikk feber dagen etter. Var på legevakt og fikk vite at dette var en reaksjon. Men feberen hennes på 38,5 ga seg ikke på to-tre dager, og dro på legevakten på nytt. Da var crp oppi 69 og vi ble sendt rett til Drammen. Crp hadde steget til 80 på tur innover , blodprøver og urinprøve ble tatt og der viste seg at lille prinsessa mi hadde nyrebekken-betennelse. Vi lå på sykehuset med antibiotika intravenøst og en runde med antibiotika en ukes tid hjemme. Tilbake til legen uken etter, og crp var normal.

jeg ble så skremt av hele opplegget og sliter fryktelig med bekymringer /depresjon etter alt som skjedde. Så jeg fortsetter å måle temp morgen og kveld. Jeg leverte også en ny urinprøve i forrige uke, da var det 2+ på leukocytter (samme som hun hadde da hun ble innlagt) i og med hun var våken i blikk, smilte, ikke hadde feber , mente legen det var forurensing av urinen og så ikke behov for ny urinprøve.

det jeg skal frem til er at tempen hennes varierer veldig. Hun er 10 uker nå, og kan ligge på mellom 36,8-37,5 om morgningen og helt opp til 37,7 på ettermiddag /kveld. Barneavdelingen sa det ikke var feber, så lenge det ikke gikk over 38.

kl 10:00 på morgningen idag hadde hun 37,7. Da hadde hun liggi å sprellet i sengen først pluss bæsjet. Kan temp på disse små reagere så mye på det? Eller kan det være stigning til feber igjen ? JEG syns det lukter urin/stramt når hun har tisset i bleia men har lest også at det er veldig vanlig med bleiene vi bruker ; libero touch ? Merker ikke den stramme lukten om jeg lukter på utenpå bleia etter vi har skiftet .

vil gjerne høre erfaringer fra dere andre mødre, om dere har noen :)

hilsen en litt overbeskymret mamma for tiden <3

Skjønner godt at du er bekymret ❤️
Det er normalt med lavere temp på morgen enn på kveld. Under 38.0 regnes ikke som feber, og regner med du måler i rompa. Det bør gjøres for å få mest mulig riktig temp, dersom det er lenge siden batteriene har vært skiftet er det også lurt å gjøre.

Sånn utenom det, ville jeg i tillegg til temp sett på allmenntilstand, trivsel og antall våte bleier. Det er normalt at tisset om morgenen kan lukte strammere enn ellers. Men du kan jo eventuelt prøve og bytte til et annet merke. Selv lukter ejg utrolig fort dersom er barn tisser i bleia. Jeg har bare god luktesans rett og slett. Satt rundt bordet med et barn i dag, bleia var tørr en halvtime i forveien, syntes jeg kjente lukten av tiss i bleie og jepp, der var det ferskt tiss. Så det kan også være at du har god luktesans.

Men jeg vil absolutt ikke bagatellisere frykten din, og derson du er i tvil igjen ville jeg ringt lege for å høre hva hen tenker og om du kan levere en ny prøve for å se om den slår ut som normal.
 
Back
Topp