Hva er lov her?

MiniMus

Forelsket i forumet

Hvis det var pga migrene hadde jeg ikke drukket kaffe ute med venner nei, men det er meg. Da hadde jeg forventa meg en sur sjef som hadde lite tiltro til meg i etterkant.

tenker nok det samme .. hadde ikke gått ut og drukket kaffe når man har migrene..
så lenge du er sykemeldt for migrene..

Jeg synes det er stor forskjell på å ta en liten kafetur, og være på jobb i 7,5t.

(Mulig jeg er noe "herdet" siden jeg er ufør, og jeg kan da ikke sitte bare inne dag ut og dag inn...)

Jeg mener at en kan ha gode dager selv om en har migrene! Dette vet jeg jo fordi jeg er sykemeldt selv med svangerskapsmigrene. Og ja, jeg er ute de dagene jeg har det bra. Ellers sitter en jo inne og råtner

Når jeg var sykemeldt så sjefen min til meg: Kom deg ut de dagene du orker da! Viktig det så du får vært i lit aktivitet,hatt det hyggelig og ikke sitter inne å blir deppa..

Men lytt til kroppen..
Orker du et cafè besøk en dag så gjør du det..

Men om det blir mange mange timer hver dag så syntes jeg det bir for mye=)

Er man sykemeldt for migrene synes JEG det er upassende å gå på cafè, traske på kjøpesenter osv....

Sånn egentlig har jo ikke arbeidsgiver krav på å vite hvorfor man er sykemeldt, så å si at det i seg selv er en grunn til å bli inne er jeg uenig i. Men jeg mener også at aktiviteter som kan utløse eller forsterke plagene bør unngås under sykemelding, og kafebesøk er vel kanskje ikke det mest skånsomme for migrene (funker dårlig for meg iallefall).

Jeg hadde holdt meg unna cafè om jeg hadde vært sykemeldt pga migrene.. Kan du ikke heller dra til venninna di på kaffebesøk da? Eller hun komme til deg?

Er riktig at arbeidsgiver ikke har krav til å få vite hvorfor du er syk, men de trenger ikke å godta sykemelding/egenmelding om de har mistanke om at du ikke er syk.

Hvordan hadde du følt det selv om du måtte jobbe ekstra/tvungen overtid for en kollega og på vei hjem ser du de på den lokale kafeèen? 

Sannheten skrev:
Er riktig at arbeidsgiver ikke har krav til å få vite hvorfor du er syk, men de trenger ikke å godta sykemelding/egenmelding om de har mistanke om at du ikke er syk.

Hvordan hadde du følt det selv om du måtte jobbe ekstra/tvungen overtid for en kollega og på vei hjem ser du de på den lokale kafeèen? 

dette er da ikke riktig.  er ikke arbeidsgivers jobb å godta en sykemelding!!

Kallenavn ikke valgt skrev:
Sannheten skrev:

dette er da ikke riktig.  er ikke arbeidsgivers jobb å godta en sykemelding!!

En leges sykmelding har status som rådgivende dokument, og ikke et forvaltningsvedtak eller krav om utbetaling av penger.

Dette betyr at dersom arbeidsgiver har saklig grunn til å tro at fravær IKKE skyldes arbeidstakers egen arbeidsuførhet pga. sykdom eller skade, så skal arbeidsgiver IKKE betale ut sykelønn. Et slik saklig og observerbart grunnlag kan være alt fra åpenbar atferd som tyder på løgn og snusk (f.eks. observert rusmisbruk, deltakelse i konkurranseidrett etc.) til feilaktig forståelse av loven (f.eks. at ektefellen er syk og ikke den ansatte).

Se folketrygdlovens § 8-4 første ledd du.

Back
Topp